hoeveel voer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:31

ik heb mijn paard nu 24/7 buiten staan.
ze kan dus altijd grazen , maar wat moet ik daarnaast nog erbij geven?
aangezien er erg weinig in het gras zit momenteel.

hebben jullie een idee?

groetjes femke

Tigra_

Re: hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:41

Hooi zou ik ze wel bij geven en eventueel een lik/mineralen steen ophangen en dan zal het wel genoeg zijn al scheelt dat natuurlijk per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:43

Niets van te zeggen zonder te weten wat voor paard het is, wat voor en hoeveel werk het verricht, hoeveel gras het tot zijn beschikking heeft, hoe de kwaliteit van het grasland is, en niet te vergeten; hoe het paard eruit ziet.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:44

Mijn pony kreeg 1 plak hooi en 2 handjes brokken maar die stond alleen overdag in de wei en dan de dieetwei dus daar stond echt bijna niks op, en hij word best snel dik. :}

Maar het ligt er dus ook aan of jou paard snel dik word ofniet en hoeveel hij normaal heeft gehad enzo.

Maar ik zou, als er weinig gras staat, 1 plak hooi in de wei leggen + wat bijvoeren met brokken.

:)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:51

Sonja schreef:
Niets van te zeggen zonder te weten wat voor paard het is, wat voor en hoeveel werk het verricht, hoeveel gras het tot zijn beschikking heeft, hoe de kwaliteit van het grasland is, en niet te vergeten; hoe het paard eruit ziet.

*draver - 5jaar-warmbloed
*3 keer per week grondwerk/rijden. niet intensief
*heeft een weiland van 45x20 tot zijn beschikking 9schat ik zo ongeveer)
* het gras is momenteel niet rijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:54

45x20 meter is een postzegel, daar kun je echt geen paard van voeden.
Gewoon normaal voeren dus, en elk sprietje gras dat 'ie afknabbelt zien als extra bezighoudertje. Meer niet.

Ruwvoer: 1 tot 1,5 kilo per 100 kg paard
Wat je daar nog mee tekort komt, aanvullen met krachtvoer danwel vitaminesupplement.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:55

i.i.g. onbeperkt hooi en wat krachtvoer of een vitaminekoek voor de vitaminen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:24

ik heb haar nu op ;

*'s ochtend een zwarte ton kuil
* 's avonds een halve kilo basisbrok en een halve pavo koek
* tussendoor vaak nog een zwarte ton kuil

(met zwarte ton bedoel ik zo'n ton waar je vaak ook water mee geeft )

zou dit goed zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:28

"Vaak nog" betekent dat het ook regelmatig niet voorkomt dus daar kan ik niets mee, evenals de maat 'zwarte ton'. Je bedoelt waarschijnlijk een cementkuip, maar hoeveel kilo stop je daar in? Die kun je met 2 kilo "vol" hebben zitten maar je kunt er misschien ook wel 8 kilo in kwijt.

Het klinkt me erg schraal in de oren, maar nogmaals, het gaat om kilo's.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:52

Het is belangrijk dat hij zeker als het koud is en hij zich warm moet houden; eigenlijk onbeperkt beschikking heeft over hooi/ niet te rijke kuil. De verbranding daarvan in zijn lijf zorgt dat hij warm blijft en dat is natuurlijk heel belangrijk. In de wei die je beschrijft vind hij nu amper nog wat van belang; dat is verwaarloosbaar. Dus zul je hem moeten voeren. Kun je de kuil niet aanvullen met hooi? Dat kun je onbeperkt geven; je hebt snel genoeg uitgevogelt hoeveel hij nodig heeft door genoeg aan te bieden...bljjift er een boel over dan kun je minderen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:53

Sonja schreef:
"Vaak nog" betekent dat het ook regelmatig niet voorkomt dus daar kan ik niets mee, evenals de maat 'zwarte ton'. Je bedoelt waarschijnlijk een cementkuip, maar hoeveel kilo stop je daar in? Die kun je met 2 kilo "vol" hebben zitten maar je kunt er misschien ook wel 8 kilo in kwijt.

Het klinkt me erg schraal in de oren, maar nogmaals, het gaat om kilo's.

nee , ik bedoel eigenlijk dat het verschilt dat ik bijv 's avonds een hele ton voer . of 's middags een beetje en 's avonds een beetje .ik bedoel eigenlijk de verdeling.

ik weet niet goed hoeveel ik er in doe .. maar ik prop hem niet helemaal vol , ik doe er wat plukjes in , druk een beetje naar beneden zodat er nog wat bij kan . dus niet het meeste en niet het minste.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:07

Klinkt mij als veel te weinig ruwvoer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:08

Ik vind het niet echt veel klinken?
De mijne [24/7 buiten] krijgen nu het gras kaal is en nix meer inzit onbeperkt kuil en 1x per dag 1 kilo biks.Ze doen verder heel weinig w.b.t. beweging.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:53

onze D pony's die dagelijks gereden worden , staan als de wei het toelaat in de wei , nu dus al een volle week dag en nacht , had gehoopt dat ze wat zouden afvallen omdat het gras weinig voeding bevat , maar ze zijn nog steeds vet ,
krijgen geen hooi bij . wel beetje musli zonder, voor de vitamine .
Als ze van de wei afgaan , dan lopen ze op een [koeienplaat ] met inloopstal en eten ze als het echt koud is met zijn tweeen een klein baaltje hooi per dag weg , dus 4 plakken per pony ongeveer .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:16

zorg dat je een weegschaal hebt, zet de lege bak er op, zet hem dan op 0 of kijk hoe zwaar je bak is. En dan vul je je bak.

Zorg dat je paardje minimaal! 7,5 kg ruwvoer per dag krijgt (ongeveer 1,5 kg (droge stof) per 100kg er van uit gaande dat er nog wel wat gras op de wei staat), verdeeld over de dag met 's avonds het meest. Als je onbeperkt voert (dus zoveel dat hij het niet op krijgt) dan hoef je minder vaak te voeren.

Je zou je paardje bijvoorbeeld 's ochtends 3 kg kunnen geven, en dan 's avonds 4,5 kg.

Als je merkt dat je paard er te weinig aan heeft (heeft het koud, staart tussen de billen geknepen of zelfs bibberen) en (op langere termijn) af gaat vallen en wat mager wordt of met opgetrokken buik staat, dan moet je meer geven. Je kunt beter te veel ruwvoer geven dan te weinig.

Bij te weinig ruwvoer kunnen ze buikpijn of maagpijn krijgen en ziek worden. Als je te veel voert laten ze de rest liggen, of worden dikker, en dan weet je dat je minder kunt voeren.

Ik vind het vreemd dat je je paard ergens stalt op een weitje waar je zelf moet voeren, als je niet eens weet hoeveel je paard moet eten. Dat lijkt me zeer onverstandig. Kun je wel zelf beoordelen of je paard ziek is?

Is dat weitje echt maar de grootte van een rijbak? Staat er dan nog wel gras? Is het er droog? Of wordt het nu al een modderweitje?
Heeft hij een schuilplek? En een vriendje?

Je denkt misschien dat 24/7 buiten altijd het beste is, maar er zijn zoveel dingen die meespelen om je paard gelukkig te krijgen. Vriendje, een fijne droge plek om te schuilen en voldoende eten en drinken zijn veel belangrijker!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:52

joyce B schreef:
zorg dat je een weegschaal hebt, zet de lege bak er op, zet hem dan op 0 of kijk hoe zwaar je bak is. En dan vul je je bak.

Zorg dat je paardje minimaal! 7,5 kg ruwvoer per dag krijgt (ongeveer 1,5 kg (droge stof) per 100kg er van uit gaande dat er nog wel wat gras op de wei staat), verdeeld over de dag met 's avonds het meest. Als je onbeperkt voert (dus zoveel dat hij het niet op krijgt) dan hoef je minder vaak te voeren.

Je zou je paardje bijvoorbeeld 's ochtends 3 kg kunnen geven, en dan 's avonds 4,5 kg.

Als je merkt dat je paard er te weinig aan heeft (heeft het koud, staart tussen de billen geknepen of zelfs bibberen) en (op langere termijn) af gaat vallen en wat mager wordt of met opgetrokken buik staat, dan moet je meer geven. Je kunt beter te veel ruwvoer geven dan te weinig.

Bij te weinig ruwvoer kunnen ze buikpijn of maagpijn krijgen en ziek worden. Als je te veel voert laten ze de rest liggen, of worden dikker, en dan weet je dat je minder kunt voeren.

Ik vind het vreemd dat je je paard ergens stalt op een weitje waar je zelf moet voeren, als je niet eens weet hoeveel je paard moet eten. Dat lijkt me zeer onverstandig. Kun je wel zelf beoordelen of je paard ziek is?

Is dat weitje echt maar de grootte van een rijbak? Staat er dan nog wel gras? Is het er droog? Of wordt het nu al een modderweitje?
Heeft hij een schuilplek? En een vriendje?

Je denkt misschien dat 24/7 buiten altijd het beste is, maar er zijn zoveel dingen die meespelen om je paard gelukkig te krijgen. Vriendje, een fijne droge plek om te schuilen en voldoende eten en drinken zijn veel belangrijker!

mee eens! mijn paard wefke, staat ook altijd buiten. met een vriendje,een shetlander en kan onbeperkt gras eten en een beetje schuilen. soms spelen ze ook wel met de kippen ;)

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:00

misschien is de voedingswijzer op de pavo site eens handig om te doen

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:23

_daf_ schreef:
misschien is de voedingswijzer op de pavo site eens handig om te doen

ik heb die weleens geprobeerd voor wefke, alleen hij doet het niet. en een tijd later keek ik weer deed hij het nog niet doet hij het nu wel?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:25

daarvoor moet je niet hier wezen vrees ik ;) beetje offtopic

ik weet verder niet hoe dat kan. ik denk dat het per computer verschilt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:28

nee? kan ook jou helpen hoor

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:06

Emm Femke,
Het weiland is veel groter dan een rijbak ;) Ik denk wel 2x á 3x een rijbak.
Verder voert Petra 's ochtends en het weiland staat vol gras dus dat kunnen ze onbeperkt eten omdat hier niet veel voedingstoffen meer inzitten voeren we bij. Jij zou ze allemaal 's avonds een volle ton geven. Dus zoiezo hebben ze 's ochtends en 's avonds een volle ton. Verder voeren we naar de behoefte van de pony's Amigo en Fury zijn vatbaar voor hoefbevangen dus die kunnen niet onbeperkt kuil hebben. Het is even aankijken hoeveel Yela moet hebben maar gezien haar energie in de omgang met jou moet zij ook niet te veel hebben + ze is de kuddeleider en krijgt het meeste eten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:36

oke . ik had neergezet 45x20 ,is dit te klein ? kan het niet goed inschatten. maar het gras is dus niet rijk , is vrijwel alleen om ze bezig te houden.. .

weet jij toevallig hoeveel kilo er (ongeveer) in een ton gaat ? is handig om te weten.
ik open dit topic want;

* aan de ene kant moet ze niet teveel hebben omdat ze anders te heet wordt
*aan de andere kant niet te weinig omdat het toch haar eerste winter buiten is . en omdat het binnenkort kouder wordt (over paar dagen gaat het vriezen) of ze dan niet meer moet hebben .

en ja ik geef ze 's avonds allemaal een ton :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:03

mijn paarden zijn presies het zelfde,
9 jarige draver. licht arbeid 2 keer in de week.
krijgt onbeperkt hooi na arbeit schep brok.

Maar ook haar zoon. 2,5 jaar oud krijgt onbeperkt hooi en half kilo brok
dat heeft een paard nu eenmaal nodig als hij geen gras meer heeft.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:13

Misschien een idee om hooi te gaan geven, in plaats van kuil?
Als bij ons de wei kaal is, krijgen onze paarden onbeperkt hooi, maar ze zijn nooit te dik in de winter..

Momenteel krijgen mijn merrie in haar vriendin niks, er staat nog genoeg gras op de wei. Mijn ruinen staan ergens anders, die krijgen 1x per dag hooi. Eigenlijk ben ik het daar niet echt mee eens.. Als het aan mij lag zou ik ze nu al meer geven.. Maarja helaas denkt niet iedereen daar zo over.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:48

Heey,,
Wat zou je een e-pony die overdag tot +/- uurtje of 8/9 buiten staat vanaf s'morgens vroeg tussen 6 en 9 nog bij voeren?
Er is daar een gras wei..
Hij word NIET intensief gereden, gaan alleen wat kleine buitenritjes mee gereden worden..
Wat zou je aan brok/hooi dan bij voeren..? en wat voor brok?

Groetjes