Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sonja schreef:Niets van te zeggen zonder te weten wat voor paard het is, wat voor en hoeveel werk het verricht, hoeveel gras het tot zijn beschikking heeft, hoe de kwaliteit van het grasland is, en niet te vergeten; hoe het paard eruit ziet.
Sonja schreef:"Vaak nog" betekent dat het ook regelmatig niet voorkomt dus daar kan ik niets mee, evenals de maat 'zwarte ton'. Je bedoelt waarschijnlijk een cementkuip, maar hoeveel kilo stop je daar in? Die kun je met 2 kilo "vol" hebben zitten maar je kunt er misschien ook wel 8 kilo in kwijt.
Het klinkt me erg schraal in de oren, maar nogmaals, het gaat om kilo's.
joyce B schreef:zorg dat je een weegschaal hebt, zet de lege bak er op, zet hem dan op 0 of kijk hoe zwaar je bak is. En dan vul je je bak.
Zorg dat je paardje minimaal! 7,5 kg ruwvoer per dag krijgt (ongeveer 1,5 kg (droge stof) per 100kg er van uit gaande dat er nog wel wat gras op de wei staat), verdeeld over de dag met 's avonds het meest. Als je onbeperkt voert (dus zoveel dat hij het niet op krijgt) dan hoef je minder vaak te voeren.
Je zou je paardje bijvoorbeeld 's ochtends 3 kg kunnen geven, en dan 's avonds 4,5 kg.
Als je merkt dat je paard er te weinig aan heeft (heeft het koud, staart tussen de billen geknepen of zelfs bibberen) en (op langere termijn) af gaat vallen en wat mager wordt of met opgetrokken buik staat, dan moet je meer geven. Je kunt beter te veel ruwvoer geven dan te weinig.
Bij te weinig ruwvoer kunnen ze buikpijn of maagpijn krijgen en ziek worden. Als je te veel voert laten ze de rest liggen, of worden dikker, en dan weet je dat je minder kunt voeren.
Ik vind het vreemd dat je je paard ergens stalt op een weitje waar je zelf moet voeren, als je niet eens weet hoeveel je paard moet eten. Dat lijkt me zeer onverstandig. Kun je wel zelf beoordelen of je paard ziek is?
Is dat weitje echt maar de grootte van een rijbak? Staat er dan nog wel gras? Is het er droog? Of wordt het nu al een modderweitje?
Heeft hij een schuilplek? En een vriendje?
Je denkt misschien dat 24/7 buiten altijd het beste is, maar er zijn zoveel dingen die meespelen om je paard gelukkig te krijgen. Vriendje, een fijne droge plek om te schuilen en voldoende eten en drinken zijn veel belangrijker!