oude paarden 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zafina1

oude paarden 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:06

ik heb mijn paarden aan huis staan en die staan lekker op stal en ze krijgen voldoende beweging.

maar de paarden van mijn buurman(een kwpn merrie van 28 en een shetlander van 30) staan 24/7 buiten ook als het slecht weer is in de sneeuw in de regen hagel als het vriest gewoon altijd dus. maar nu vroeg ik mij af is het niet beter om deze paarden in de winter toch op stal te zetten.
dit zijn zijn eigen paarden.
hij heeft nog 10 paarden staan en die staan daar als het mooi weer is erbij lopen ook deze paarden zijn allemaal al op leeftijd.
die paarden doet hij zelf niet hij is zelf 70 en heeft altijd overal last van verder een hele aardige man hoor.

zijn zoon komt iedere dag de 10 paarden die op stal staan doen.

maar ik doe dus zijn 2 paarden. nu vraag ik mij af is het niet beter dat ik ze deze winter lekker naar binnen haal. omdat ze al op zo'n leeftijd zijn.

Amalarab

Re: oude paarden 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:09

Een goede deken kan ook helpen, vallen ze erg af? Of zien ze er echt slecht uit? Anders zou ik ze maar buiten laten want veel vrije beweging is juist erg goed voor oude paarden. Als ze maar niet invallen en genoeg kunnen eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:09

Mijn ouwe taart van 25 staat net als de rest gewoon 24/7 buiten. Wel met een 200 grams deken op en de beschikking tot een schuilstal.
Maar rust roest, en oude paarden moeten bewegen, dus naar buiten met die handel. En ze maken verbazingwekkend weinig gebruik van de schuilstal. En op momenten dat je het niet verwacht. De ene zeikregenbui is kennelijk niet de andere, want de ene keer staan ze wel binnen en de andere keer niet. Geen peil op te trekken soms....

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:12

deze paarden staan zonder deken buiten ik heb wel 2 dekens voor ze maar iki dacht vraag eerst maar even tips.
ik heb ze wel een regen dekntje op gedaan.
maar ze krijgen wel veel eten maar beginnen nu wel echt hun vet te verliezen. ik vind het eigenlijk best zielig om ze 's nachts te laten staan.
omdat het 's nachts best koud is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:15

dan zou ik eerder zorgen voor een dekentje of een schuilplek (evt gewoon een muurtje ofzo als het anders helemaal open staat) en zorgen voor voldoende (eigenlijk onbeperkt) ruwvoer.
zolang ze niet aangeven er last van te hebben zou ik ze mooi buiten laten lopen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:15

Alles wat je met dekens kan helpen qua warm stoken hoef je er niet in de vorm van voer in te stoppen. Minimaal een 200 grams deken op , wat mij betreft. Ongevoerd moet je niet doen, daar krijgen ze het juist kouder onder.
Oude paarden kunnen vaak minder goed eten. Mijn oudje krijgt 1x per dag een stevige bak slobber met 300 ml olie erdoor. Dat houdt haar vet in de winter, anders redt ze het ook niet.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:18

heb ze net even snel op stal gehaald het waaid hier op het moment best wel hard en ze gaan niet in de schuilstal staan.
ik voelde net bij hun buik bij het achtbeen en dat was gewoon ijskoud.
nu staan ze lekker op stal met een 300g deken...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:21

ook opletten, een paard dat koud heeft zal vaak ook gaan bewegen
bewegen = warmte
en ruwvoer = warmte
als je ze dus opsluit op stal (vaak is het in de stal even koud als buiten) kunnen ze niet bewegen en hebben ze vaak kouder dan in de weide,
daarnaast worden oude paarden vaak stijf als ze 12 uur na een stilstaan.

Dus beste tip : onbeperkt ruwvoer geven,
en als ze vermageren een dekentje opdoen (waterdicht uiteraard) zodat ze hun energie niet moeten gebruiken om warm te blijven, maar om vetreserve aan te bouwen.
Maagere paarden geven wij vaak een halve kruiwagen kuilmais voor koeien bij
Maismeel aangemaakt met water en bietenpulp (laten weken!!!) helpen ook om aan te dikken.

Ik zie dat ze nu op stal staan met een 300 gram deken? als ze anders geen gevoerde deken ophebben,
moet je ze nu ofwel buiten zetten met die deken, of op stal zonder deken
Een paard dat altijd biten staat zonder deken nu in een warme stal met een warme deken zetten, is erom vragen dat die té warm krijgt een gaat zweten eronder, dan staan ze de hele nacht met een klamme deken stil op stal, en morgen verrekken ze van de spierpijn.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:27

Duhelo schreef:
Ik zie dat ze nu op stal staan met een 300 gram deken? als ze anders geen gevoerde deken ophebben,
Een paard dat altijd biten staat zonder deken nu in een warme stal met een warme deken zetten, is erom vragen dat die té warm krijgt een gaat zweten eronder, dan staan ze de hele nacht met een klamme deken stil op stal, en morgen verrekken ze van de spierpijn.

Ik sluit me hierbij aan, deken op in de wei kan wel maar geen dikke deken op stal op de paarden leggen, zoals je (TS) nu bezig bent krijg je ze beide ziek :(
knip: als je ze in de wei een deken op doet, moet je de deken de hele winter er lekker op houden, niet steeds op en af doen, daarvan raken ze ook alleen maar van slag.
Succes

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:32

ik heb net de eigenaar gebeld ik moet van hem de paarden op stal laten staan ik moet zo maar even naar hem toe gaan om een 100g deken te gaan halen hij is bang dat ze dood gaan heb ook nog even de temperatuur gemeten en ze zijn ondekoeld niet heel erg maar een klein beetje...
ze blijven deze winter dus lekker bij mij op stal morgen ochten gaan ze de bak in en dan kijk ik wel hoe het gaat.

ze zijn gewoon zo stijf dat bewegen om warm te blijven pijn doet.
ze hebben onbeperkt kuil tot hun beschikking. en er staat altijd een bak slobber voor ze klaar. maar de zoon van de eigenaar geeft dit altijd in de shuilstal helaas nemen deze paarden niet de moeite om daar heen te lopen. dus ik haal ze nu iedere dag uit het land en geeft ze hun papje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:34

zafina1 schreef:
heb ze net even snel op stal gehaald het waaid hier op het moment best wel hard en ze gaan niet in de schuilstal staan.

Controleren of paard het warm heeft doe je door te voelen in de oksel, die is beschut en geeft je daarom een goede indicatie van de lichaamstemperatuur in de romp. Daar moet het warm zijn, anders heeft paard inderdaad deken nodig. Oren, benen en andere uiteinden voelen snel kouder aan, maar daar is het lichaam op ontworpen.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:35

haan schreef:
Duhelo schreef:

Ik sluit me hierbij aan, deken op in de wei kan wel maar geen dikke deken op stal op de paarden leggen, zoals je (TS) nu bezig bent krijg je ze beide ziek :(
knip: als je ze in de wei een deken op doet, moet je de deken de hele winter er lekker op houden, niet steeds op en af doen, daarvan raken ze ook alleen maar van slag.
Succes

deze paarden zijn niet van mij ik vraag dus alleen maar tips ik krijg dingen door van de eigenaar..
ik neem tenminste de moeite om uit mijn huis te komen en deze paarden te verzorgen...
de paarden staan normaal altijd met een gevoerde deken op buiten vanaf oktober maar die dekens moeten wel aanwezig zijn..!!
als de eigenaar die dekens niet heeft.!!
nu heb ik 2 ligt ondekoelde paarden en wat moet ik nu?
de eigenaar doet er niks aan hoor.!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:36

Waar woon je wel niet? Zo koud is het toch niet in Nederland?

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:37

tamary schreef:
zafina1 schreef:

Controleren of paard het warm heeft doe je door te voelen in de oksel, die is beschut en geeft je daarom een goede indicatie van de lichaamstemperatuur in de romp. Daar moet het warm zijn, anders heeft paard inderdaad deken nodig. Oren, benen en andere uiteinden voelen snel kouder aan, maar daar is het lichaam op ontworpen.

ook onder de oksel waren deze paarden koud.
zoals net ook al gezegd de temperatuur was te laag...

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:38

haan schreef:
Waar woon je wel niet? Zo koud is het toch niet in Nederland?

er staat een koude wint op het moment en er ligt een meer naats ons land waar door het dus al kouder is..

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:54

Leeftijd zegt niet zoveel. De oudste hier is 34 en staat dag en nacht buiten. Maarja, wel goed beschut en met een schuilstal. Onbeperkt ruwvoer is een must, en als ze een slecht gebit hebben zal je nog meer moeten doen, bijv. seniorenvoer. Vooral de combinatie wind/regen is riskant. Dan zou je ze eventueel binnen kunnen halen, maar dan geen deken op.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:00

ze staan nu binnen omdat ze een beetje onderkoeld zijn.
verder gaan ze overdag lekker naar buiten...en normaal staan mijn paarden met een 100g dekens op stal. maar ik heb op het moment niks anders voor deze paarden...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:51

BEH --> VSW

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:58

Ik vind onderkoeld wel een groot begrip. Stonden de paarden te bibberen? Zo niet, waren ze niet onderkoeld.
Als de buitenkant van de vacht koud aanvoelt, wil dat niet zeggen dat de paarden ook koud zijn. Paarden die in de winter de sneeuw op hun rug hebben liggen, zijn aan de buitenkant ook koud. Maar het feit dat de sneeuw niet smelt, is juist het bewijs dat hun eigen vachtje lekker isoleerd.
Een paard is geen mens, dus kun je ook niet te veel vergelijken.
Heb je ze getemperatuurd? Dan pas kun je iets zeggen over onderkoeld. Alleen aan de vacht voelen, zegt niet.
Ze hebben beschikking tot een schuilstal, zeg je. Ze zijn heus wel zo slim om daar in te gaan staan als ze het koud krijgen hoor.

Lekker op stal met 300 gram, als ze daarvoor nog bloot stonden, kan wel eens iets te veel vermenselijkt zijn. Ik denk eerder dat die paarden het nu erg warm hebben, en dat is niet per definitie prettig voor die dieren.

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:04

Als ze afgelopen jaar ook zo hebben gestaan, en ze hebben goede schuil mogelijkheid, gewoon zo laten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:41

zafina1 schreef:
haan schreef:
Succes

deze paarden zijn niet van mij ik vraag dus alleen maar tips ik krijg dingen door van de eigenaar..
ik neem tenminste de moeite om uit mijn huis te komen en deze paarden te verzorgen...
de paarden staan normaal altijd met een gevoerde deken op buiten vanaf oktober maar die dekens moeten wel aanwezig zijn..!!
als de eigenaar die dekens niet heeft.!!
nu heb ik 2 ligt ondekoelde paarden en wat moet ik nu?
de eigenaar doet er niks aan hoor.!!

het is ook toppie dat je de paarden wilt verzorgen, maar je vraagt hier tips ,en wij geven tips, indien je ze niet wilt opvolgen hoef je achterna ook niet te komen piepen dat ze de hele nacht staan zweten hebben onder die deken, en morgen ziek zijn...
een paard raakt niet zo vlug onderkoeld hoor, wat ik zou doen is de deken oplaten, stal weer open zetten, en voldoende hooi binnen en buiten de stal leggen, dan gaan ze zelf wel kiezen waar ze kunnen staan en waar de temperatuur goed is

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:50

Ik snap dat je er zo over denkt zou ik ook hebben, maar ik denk dat je het beste een dekentje voor ze kan kopen of omdoen! :D En als het echt begint te sneeuwen zoals vorig jaar even kijken hoe ze zich houden. :D

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 01:22

ze staan nu op stal zonder deken dit was ook in eerste in stantie mijn bedoeling maar omdat bij het temperaturen nog maar 30 graden uit kwam moest ze eerst warm worden. nu staat ze lekker op stal met een flike berg kuil. de shetlander hem ik naar binnen gehaald omdat die niet alleen kan staan. nu is de merrie weer op temperatuur dus kan ze morgen weer lekker met dekentje om naar buiten.

@loveloes: ik heb een deken maar dat is alleen een 300g voor mijn eigen paarden heb ik 3 verschillende maar dit zijn niet mijn paarden dus heb ook geen zin om daat veel geld aan uit te geven.

@Duhelo: dat kan dus niet ze staan of buiten of binnen. ze kunnen niet vanaf mijn stal naar het weiland toe.
ze zijn van mijn buurman maar die doet er echt niks mee.
het was ook niet de bedoeling om ze de hele nacht met deken op te laten staan in geval met wintervacht. maar zodat ze weer een beetje warmer zou zijn.

@marije_jiplover: de paarden stonden wel te bibberen de lichaamstemperatuur was gedaald naar 30. nu staan ze lekker op stal zoals ik zei en ik weet best wel waar ik over praat als ik praat over een lichte onderkoeling. en zoals ik al zei ze staan nu zonder deken op stal ik wilde ze ook eigenlijk zonder deken op stal hebben maar in dit geval was het niet anders...

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 03:04

Als ze een schuilstal hebben dan zou je toch kunnen aannemen dat ze daar vanzelf ingaan als ze het koud hebben. Mochten ze de moeite niet doen omdat ze te stijf zijn etc., zou je nog kunnen denken aan het verkleinen van de loopruimte zodat het niet zo ver lopen is voor ze. Mijn oudje stond dag en nacht buiten en wilde echt zijn stal niet meer in. Buiten blijven ze in beweging dus minder stijf.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 08:47

[quote="zafina1"]ze staan nu op stal zonder deken dit was ook in eerste in stantie mijn bedoeling maar omdat bij het temperaturen nog maar 30 graden uit kwam moest ze eerst warm worden.

30 graden??? Dan is een paard zowat dood.
Heb je wel goed getemperatuurd,thermometer ver genoeg en lang genoeg erin gehouden?

Wat al eerder hier in het topic werd gezegd ; veel ruwvoer en bewegen en beschutting moet voldoende zijn.
Paarden zijn geen mensen.