Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Monica72 schreef:buiten zetten doen ze hier wat lastig over gezien ze nogal zuinig zijn op hun gras en het grondwater hoger staat dus ons paard staat nu helaas constant op stal.
Attitude schreef:De prijzen liggen iig in Emsland gelijk met Drenthe in Nederland qua maandprijs op een pensionstal.
Het uurloon van medewerkers ligt hier gelijk met NL
Hooi/Stro en voer is gelijk.
Echter zal je voor minder geld meer kopen dan in NL.
Wel zijn de verzekeringen hier in DLD duurder dan in NL.
Wel hebben veel mensen hier een paard aan huis en is er minder behoefte naar een pensionstal.
Mensen gaan hier over het algemeen ook ander om met dieren dan wij Nederlanders.
Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.
rommulus schreef:ik denk dat je zo rond de 200/250 zit
maar dan zou ik als ik jou was ook alle entingen en wormspuiten ed zelf regelen op kosten van de paarden eigenaren
daantjuhhh schreef:En wat betalen jullie aan stalgeld?
Want daar ben ik nieuwsgierig naar!!
EDIT: klei zand blubber... maakt niks uit.
Als ik wat zou beginnen voor mezelf dan mag alles in ieder geval overdag naar buiten.
Ook als ze alles kapot trappen.
Dan doen we maar een kleiner stukje en maar opnieuw zaaien in de zomer.
(Ik ben een voorstander van paarden naar buiten) haha
joyce B schreef:daantjuhhh schreef:En wat betalen jullie aan stalgeld?
Want daar ben ik nieuwsgierig naar!!
EDIT: klei zand blubber... maakt niks uit.
Als ik wat zou beginnen voor mezelf dan mag alles in ieder geval overdag naar buiten.
Ook als ze alles kapot trappen.
Dan doen we maar een kleiner stukje en maar opnieuw zaaien in de zomer.
(Ik ben een voorstander van paarden naar buiten) haha
Vergis je niet in hoe slecht een bodem kan zijn als die kapot gelopen wordt. Veengrond ("Moor") is zo zacht dat het moeras wordt en gevaarlijk kan worden.
Als dat zo nat is vriest het ook niet goed stevig, dus zelfs met flinke vorst kun je nog een verraderlijke ondergrond hebben.
Wil je de paarden daar echt op hebben in de winter, zul je stevige goed gedraineerde zandpaddocks moeten bouwen.
Als je zoekt op de refentielijst van Hit-actief, dan vind je veel websites van pensionstallen en regelmatig worden er prijzen genoemd.
Ook bij de LAG-stallen zit zo'n lijst met stallen en websites, en ook daar vind je wel prijzen.
joyce B schreef:Vergis je niet in hoe slecht een bodem kan zijn als die kapot gelopen wordt. Veengrond ("Moor") is zo zacht dat het moeras wordt en gevaarlijk kan worden.
Als dat zo nat is vriest het ook niet goed stevig, dus zelfs met flinke vorst kun je nog een verraderlijke ondergrond hebben.
Wil je de paarden daar echt op hebben in de winter, zul je stevige goed gedraineerde zandpaddocks moeten bouwen.
Als je zoekt op de refentielijst van Hit-actief, dan vind je veel websites van pensionstallen en regelmatig worden er prijzen genoemd.
Ook bij de LAG-stallen zit zo'n lijst met stallen en websites, en ook daar vind je wel prijzen.
daantjuhhh schreef:Ja wij hebben hier ook veen grond.
Het kan inderdaad behoorlijk blubbie worden, maar hier niet zo dat het moerassig word.
Als dat wel zo is dan moeten we inderdaad kijken naar een goed gedraineerde paddock.
Hoe dan ook, ze moeten dagelijks buiten kunnen!
Ik zal eens even googlen.
Dank je
Attitude schreef:daantjuhhh schreef:Ja wij hebben hier ook veen grond.
Het kan inderdaad behoorlijk blubbie worden, maar hier niet zo dat het moerassig word.
Als dat wel zo is dan moeten we inderdaad kijken naar een goed gedraineerde paddock.
Hoe dan ook, ze moeten dagelijks buiten kunnen!
Ik zal eens even googlen.
Dank je
Veen is anders dan moor he
daantjuhhh schreef:Hallo iedereen.
Soms droom je wel eens met je paps en mams over een eigen bedrijfje.
Nu zien we regelmatig mooie objecten in Duitsland.
Nu zitten we een beetje te denken en te rekenen hoe de prijzen zijn.
Zijn er hier mensen die weten wat een pensionstal kost in Duitsland.
(Met ruime binnenhal, was plaats, weide gang, buitenbak, paddocks)
Alles word gedaan.
Voeren, mesten, binnen en buiten doen
Hooi en stro prijzen zijn ongeveer gelijkwaardig als in NL.
We willen wel een beetje aan de NL grens blijven.)
Dus ongeveer 50km bij de grens.
joyce B schreef:Attitude schreef:Veen is anders dan moor he
DE: Moor, Sumpf, Sumpfmoor
NL: veen moeras, laagveen