Prijzen in Duitsland?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Prijzen in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:53

Hallo iedereen.
Soms droom je wel eens met je paps en mams over een eigen bedrijfje.
Nu zien we regelmatig mooie objecten in Duitsland.

Nu zitten we een beetje te denken en te rekenen hoe de prijzen zijn.
Zijn er hier mensen die weten wat een pensionstal kost in Duitsland.
(Met ruime binnenhal, was plaats, weide gang, buitenbak, paddocks)
Alles word gedaan.
Voeren, mesten, binnen en buiten doen

Hooi en stro prijzen zijn ongeveer gelijkwaardig als in NL.
We willen wel een beetje aan de NL grens blijven.)
Dus ongeveer 50km bij de grens.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:59

De prijzen liggen iig in Emsland gelijk met Drenthe in Nederland qua maandprijs op een pensionstal.
Het uurloon van medewerkers ligt hier gelijk met NL
Hooi/Stro en voer is gelijk.
Echter zal je voor minder geld meer kopen dan in NL.
Wel zijn de verzekeringen hier in DLD duurder dan in NL.
Wel hebben veel mensen hier een paard aan huis en is er minder behoefte naar een pensionstal.
Mensen gaan hier over het algemeen ook ander om met dieren dan wij Nederlanders.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Monica72

Re: Prijzen in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:02

buiten zetten doen ze hier wat lastig over gezien ze nogal zuinig zijn op hun gras en het grondwater hoger staat dus ons paard staat nu helaas constant op stal.

wij wonen nu bijna 2 jr in duitsland en het bevalt prima gaan niet meer terug naar nederland

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:04

Monica72 schreef:
buiten zetten doen ze hier wat lastig over gezien ze nogal zuinig zijn op hun gras en het grondwater hoger staat dus ons paard staat nu helaas constant op stal.

Dat zal ook wel per regio verschillen.
Wij zitten op zandgrond.
Ost Friesland op moorgrond, dus daar is het erg nat.

Waar ik voorheen woonachtig was, zaten we op klei, daar konden de paarden na half oktober ook niet meer naar buiten.
Nu hier op zand, staan ze bij mij nu nog steeds zeker 7 uur per dag buiten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:06

En wat betalen jullie aan stalgeld?
Want daar ben ik nieuwsgierig naar!! ;)

EDIT: klei zand blubber... maakt niks uit.
Als ik wat zou beginnen voor mezelf dan mag alles in ieder geval overdag naar buiten.
Ook als ze alles kapot trappen.
Dan doen we maar een kleiner stukje en maar opnieuw zaaien in de zomer.
(Ik ben een voorstander van paarden naar buiten) haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:09

ik denk dat je zo rond de 200/250 zit

maar dan zou ik als ik jou was ook alle entingen en wormspuiten ed zelf regelen op kosten van de paarden eigenaren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:10

Attitude schreef:
De prijzen liggen iig in Emsland gelijk met Drenthe in Nederland qua maandprijs op een pensionstal.
Het uurloon van medewerkers ligt hier gelijk met NL
Hooi/Stro en voer is gelijk.
Echter zal je voor minder geld meer kopen dan in NL.
Wel zijn de verzekeringen hier in DLD duurder dan in NL.
Wel hebben veel mensen hier een paard aan huis en is er minder behoefte naar een pensionstal.
Mensen gaan hier over het algemeen ook ander om met dieren dan wij Nederlanders.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Ik betaal zelf 190 euro per mnd.
Maar de prijzen liggen hier ook best uit een...
Ik kan ook in drenthe staan voor 300...
(met de zelfde facaliteiten.)

Verzekeringen is wel iets waar we inderdaad veel rekening mee moeten houden.
En het feit dat veel mensen paarden aan huis hebben...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:11

rommulus schreef:
ik denk dat je zo rond de 200/250 zit

maar dan zou ik als ik jou was ook alle entingen en wormspuiten ed zelf regelen op kosten van de paarden eigenaren

Ook daar ben ik een voorstander van.
Als je alles op een ontworm schema zet (wat tegelijk loopt) heb je zeker minder kans op besmettingen.
Entingen vind ik een 2de...
Ik vind het zeker belangrijk dat alles elke 9mnd ge-ent word.
Maar zie niet nood zaak om alles tegelijk te doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:14

dan heb je het wel zelf in de hand
;)
bij ons op stal word het jaarlijks door de stal geregeld (we mogen dan mee doen en iedereen doet dat ook ;) )
is ook deels omdat het een vakantie manege is

trouwens het is wel de ultieme penny droom he wat je van plan bent :D
Laatst bijgewerkt door rommulus op 13-11-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:15

wij staan vrij luxe, 2 overdekte binnenbakken, buiten een dressuurbak en springbak, longeerbak open en 1 overdekt, wasplaats en solarium en een grote kantine waar je heerlijk kunt eten :) voor 215 in de maand in de winter en zomers staan ze 24/7 buiten en betalen we 131.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:16

daantjuhhh schreef:

Als ik wat zou beginnen voor mezelf dan mag alles in ieder geval overdag naar buiten.

Vergis je niet in hoe slecht een bodem kan zijn als die kapot gelopen wordt. Veengrond ("Moor") is zo zacht dat het moeras wordt en gevaarlijk kan worden.
Als dat zo nat is vriest het ook niet goed stevig, dus zelfs met flinke vorst kun je nog een verraderlijke ondergrond hebben.
Wil je de paarden daar echt op hebben in de winter, zul je stevige goed gedraineerde zandpaddocks moeten bouwen.

Als je zoekt op de refentielijst van Hit-actief, dan vind je veel websites van pensionstallen en regelmatig worden er prijzen genoemd.
Ook bij de LAG-stallen zit zo'n lijst met stallen en websites, en ook daar vind je wel prijzen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:17

rommulus schreef:
dan heb je het wel zelf in de hand ;)
bij ons op stal word het jaarlijks door de stal geregeld (we mogen dan mee doen en iedereen doet dat ook ;) )
is ook deels omdat het een vakantie manege is

trouwens het is wel de ultieme penny droom he wat je van plan bent :D

Dat klopt helemaal! ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:18

joyce B schreef:
daantjuhhh schreef:

Vergis je niet in hoe slecht een bodem kan zijn als die kapot gelopen wordt. Veengrond ("Moor") is zo zacht dat het moeras wordt en gevaarlijk kan worden.
Als dat zo nat is vriest het ook niet goed stevig, dus zelfs met flinke vorst kun je nog een verraderlijke ondergrond hebben.
Wil je de paarden daar echt op hebben in de winter, zul je stevige goed gedraineerde zandpaddocks moeten bouwen.

Als je zoekt op de refentielijst van Hit-actief, dan vind je veel websites van pensionstallen en regelmatig worden er prijzen genoemd.
Ook bij de LAG-stallen zit zo'n lijst met stallen en websites, en ook daar vind je wel prijzen.

Ja wij hebben hier ook veen grond.
Het kan inderdaad behoorlijk blubbie worden, maar hier niet zo dat het moerassig word.
Als dat wel zo is dan moeten we inderdaad kijken naar een goed gedraineerde paddock.
Hoe dan ook, ze moeten dagelijks buiten kunnen! ;)

Ik zal eens even googlen.
Dank je :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:19

joyce B schreef:

Dat klopt idd, op moorgrond kunnen ze s'winters en bij nat weer in de zomer echt niet naar buiten.
Bovendien groeit gras daar erg slecht als het eenmaal kapot gelopen is.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:20

daantjuhhh schreef:
Het kan inderdaad behoorlijk blubbie worden, maar hier niet zo dat het moerassig word.
Als dat wel zo is dan moeten we inderdaad kijken naar een goed gedraineerde paddock.

Veen is anders dan moor he ;)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:35

Wij zitten hier op Leem grond.
Een verschrikking maar ach.... aan alles is een mouw te passen hoor.
Onze paarden staan in de winter op een paddock maar hebben een uitloop op de stenen.
Ze kunnen dus zelf kiezen of ze in de blubber gaan staan, en ja die is echt erg, maar de paarden staan er toch graag in!
Rijbak heb ik wel goed gedraineerd, dat is een must in de winter.

Aangezien veel mensen hier de paarden aan huis hebben zijn er niet veel grote pensionstallen.
Maar veel particulieren hebben een of meerdere stallen over en die worden verhuurd.
Prijzen zo tussen de 140 en 180 euro per maand.

Ik heb dit jaar hooi voor 2 euro per baaltje van +- 15 kg.
Stro een grote ronde baal voor 20 euro (is inclusief lager, ze blijven bij de boer liggen tot ik ze afhaal).

Bijna elk dorp heeft hier een rijvereniging en de grotere steden meerdere schulbetriebe. Ook daar is vaak wel een pensionmogelijkheid.

Zelf een paardenbedrijf opzetten doen veel Nederlanders hier in het Emsland.

Dierenartskosten zijn hier behoorlijk wat lager dan in Nederland.
Behalve de verplichte entingen, das dan wel weer jammer. }>

Als ik vragen kan beantwoorden.... doe ik met plezier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:41

Attitude schreef:
daantjuhhh schreef:

DE: Moor, Sumpf, Sumpfmoor
NL: veen moeras, laagveen

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:02

nou ik heb ook een vraag over duitsland
wij willen een boerderij kopen in weener-holthusen
heb zelf 5 paarden en betaal nu 475,00 help wel 1 keer in de week op stal.
paarden gaan dan natuurlijk mee maar ben benieuwd naar de prijzen van hooi,kuil en stro.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:40

daantjuhhh schreef:
Hallo iedereen.
Soms droom je wel eens met je paps en mams over een eigen bedrijfje.
Nu zien we regelmatig mooie objecten in Duitsland.

Nu zitten we een beetje te denken en te rekenen hoe de prijzen zijn.
Zijn er hier mensen die weten wat een pensionstal kost in Duitsland.
(Met ruime binnenhal, was plaats, weide gang, buitenbak, paddocks)
Alles word gedaan.
Voeren, mesten, binnen en buiten doen

Hooi en stro prijzen zijn ongeveer gelijkwaardig als in NL.
We willen wel een beetje aan de NL grens blijven.)
Dus ongeveer 50km bij de grens.

Een goede tip:
Neem altijd je eigen makelaar mee ,en bespreek vooraf goed wat je wel en niet wil.

Iemand die je erg goed op weg kan helpen en heel veel weet van de ( Duitse ) valkuilen/ wetgeving / etc is Afiena Terpstra
Een Nederlandse die hier makelaar is en zelf in Neermoor woont.
Je kan een zoekopdracht bij haar neerzetten en zij zal het aanbod aan je toesturen .

afienaterpstra@googlemail.com of bel haar even ze is altijd bereid met advies en raad te geven .
0049 4954 954196 ( vanuit Nederland )
04954 954196 ( vanuit Duitsland zelf )

Gr M

Chris_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:39

Ik heb mijn paard in Duitsland gekocht van een Nederlandse eigenaar en deze betaalde 300 euro per maand op een western ranch, met in mijn ogen weinig voorzieningen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:10

joyce B schreef:
Attitude schreef:

DE: Moor, Sumpf, Sumpfmoor
NL: veen moeras, laagveen

Ik zat ook al te denken, ben ik nou :o? Moor is echt niets anders dan veen.

@Tosha prijzen zijn ook hier in Dld verschillend kwa plek waar je zit. Ik zit een stuk zuidelijker dan Weener en hier kunnen de prijzen heel anders liggen vanwege het aanbod van. Maar hier kost stro op het moment 20 euro voor een pak van ongeveer 350 kg. En voor hooi (waar er hier op het moment niet aan te komen is) 35 euro, is vierkante baal van 90x90x120. Ik ga er vanuit dat die prijzen deze winter nog wel een stuk omhoog zullen gaan.

@Daantjuhhh ik kan je niets vertellen kwa pensionsprijzen, ik heb de paarden aan huis staan. maar gezien dat iedereen hier dat heeft is er hier in de omgeving niet veel vraag naar pensionstalling. Ik heb daar ook al eens naar geinformeerd ;)
En mocht je zoiets willen starten, laat je dan ook heel goed voorlichten kwa verzekeringen die je nodig bent. Hier gaat geen enkel paard op je normale WA verzekering, je moet ze allemaal apart verzekeren. En ook als stalhouder moet je een speciale verzekering hebben. Als er wat gebeurd zijn de Duitsers de eerste die naar een advocaat stappen, en dat voor de meest l*llige dingen ;) Het is hier echt zaak dat soort dingen goed geregeld te hebben.
En wat Marjolein al schrijft, zorg voor iemand die met de Duitse wetgeving bekend is. Er zijn nogal wat valkuilen voor iemand die erin wil trappen. Even zo off the top of my head, gebouwen die er wel staan maar niet ingetekend zijn in het "Grundbuch" kan erg veel problemen geven, zelfs zover dat je het gebouw af kunt breken. Vaak komt dat pas boven water als je zon gebouw wilt vergroten, tenminste als je het niet van te voren goed controleerd. Niet overal mag zomaar een rijbak aangelegt worden, binnenbak is al helemaal niet zomaar even (ook daar laat je goed voorlichten) Onder de noemer Bewegungshalle mag er veel maar ook daar stappen niet veel gemeentes meer in. En een grappige, die iets minder met wetgeving te maken heeft maar wel met je eigen comfort. De mogelijkheid om op je adres een DSL aansluiting te krijgen (snel internet dus). Dat kan je pas zeker weten als je er woont en telefoon aangevraagt is. Zelfs al heeft de vorige bewoner DSL is dit geen garantie. Vaak zijn er in de kleinere dorpen maar zoveel lijnen beschikbaar, en als de lijn die vanuit jou huis gebruikt werd aan een ander wordt gegeven heb jij pech :+ En er zijn nog heel veel stukken waar niet eens DSL mogelijk is. Dan bereid je maar voor op ISDN en niks anders. De uitbouw van DSL is hier meer dan traag, lees de buitengebieden worden gewoon vergeten. Te weinig bewoners om het interessant en rendabel te maken voor de telefoonbedrijven. UMTS staat hier nog in de kinderschoenen, lees is alleen maar in de wat grotere steden en dorpen. En Sateliet internet schijnt om te huilen te zijn.
Grijnzzz ja het is leuk wonen in Duitsland :+ Ik heb ook alleen maar ISDN en toch ik wil niet terug naar Nederland. Er zijn zoveel voordelen dat ik dat ene nadeel dan maar voor lief neem.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:16

hier in DL beginnen de prijzen allemaal vanaf 230 euro per maand dat ligt aan de box (hier hebben ze ook veel uitloop boxen) of binnenboxen
met rijhal buitenbak weidegang (in de winter niet)

erg duur vind ik dus zelf
ik betaal zelf 75 euro (kale box) dagelijkse weidegang
en een buitenbak hooi en stro is aanwezig
brok moet ik zelf voor zorgen en de rest moet ik ook zelf doen

maar ik heb het geluk dat ik 2 deuren verder woon dan waar me paard staat.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:49

Wij zitten nog net in nederland en wij rekenen 160 euro per maand incl. hooi en houtkrul of 210 euro per maand incl. hooi, houtkrul, krachtvoer, ontwormen, inenten en bekappen.

ze gaan iedere dag naar buiten (tenzij er ijs onder sneeuw ligt zoals van de week 2 dagen, als de bak en rounpen straks voorzien zijn van een droge zandbodem kan dat wel weer) en worden ook dagelijks uitgemest.

We zijn nog aan het bouwen, maar in de loop van volgend jaar hopen we de binnenbak (20x40), trailtuin en reiningbak (30X60) te kunnen opbouwen. We twijfelen nog over de opstelling, de binnenbak wordt waarschijnlijk een semi-open bak (met windbreekgaasdoeken) en wellicht overkappen we de reiningbak ook op dezelfde manier. We hebben nog zo'n 8000 m2 waar we op kunnen bouwen.

Hoewel wij een nederlandse DA hebben, moet ik zeggen dat we erg goedkoop uit zijn, inenten van 10 paarden of meer kost 10 euro per paard, bij minder paarden kost het 15 euro per paard, voorrijkosten zijn ook op zondag en 's avonds gewoon 20 euro.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:21

Ik woon net over de grens, t.h.v. Nijmegen.

Pensionstal met binnenbak kost hier ca. 250,-- volpension. De iets kleinschaligere stallen met alleen een buitenbak kosten ca. 200,-- euro en bij een boer volpension zonder verdere fasciliteiten tussen de 170 en 200,--. Veel mensen hebben hier hun paarden aan huis staan en veel van de grotere pensionstallen hebben flink veel lege boxen.