Bak is zeiknat!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Bak is zeiknat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:01

Hallo bokkers!

Ik rijd op een stal en daar is de bak de laatste tijd echt super nat. Dat is niet fijn voor het rijden niet fijn voor mij maar ook niet voor het paard. Nu rijd ik de laatste tijd al minder, en longeer ik wat vaker of gooi ik hem een drie kwatier in de stapmolen. Ik zit 1.70 hoog dus echt last van moddersputters op mijn hoofd heb ik niet maar ik merk gewoon dat het paard niet lekker loopt en telkens de natte stukken overslaat in het begin gaf ik hem gelijk en ging ik op de binnenhoefslag rijden nu is de bak inmiddels zo nat dat het niet meer mogelijk is. Ik rijd nu constant in de plassen en in 2 hoeken zijn echt hele grote plassen water. Nu komt er waarschijnlijk drainering in (dat zijn van die buizen met gaten erin zodat het water beter wegloopt).

Nu was mijn vraag wat zouden jullie doen als jullie zo'n natte bak hadden gewoon elke dag rijden of niet rijden en het paard elke dag los gooien of in de stapmolen zetten. Of gewoon het doen zoals ik het nu doe longeren en af en toe rijden en dan in de stapmolen zetten.

Het gaat om een tuiger die zijn beweging wel echt nodig is. Dus ik vraag me ook af als hij elke dag in de bak of stapmolen komt te staan hoe hij daar dan op gaat reageren gezien hij daar denk ik niet echt moe van word. En als jullie dan wel gaan rijden of longeren zouden jullie dan gaan galoperen of dat niet doen gezien hij kan wegglijden etc. Hij staat voor op ijzers. In de zomer vierkant op ijzers.

Ik zou graag jullie mening hierover te weten willen komen! Alvast bedankt!

Groetjes,

fjordnina

Re: Bak is zeiknat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:05

Tja, met dit weer helpt zelfs drainage niet altijd voldoende. Er is zoveel water gevallen dat de bodem dat simpelweg niet aan kan.

Ik rij momenteel niet. Mijn bak heeft naast wateroverlast (waar ik met de 1 wel doorheen rij en met de ander niet) ook last van het afgewaaide blad. Door de regen kan ik het echter niet wegblazen dus om vertrapping te voorkomen gebruik ik de bak even niet. Andere oplossing is om gewoon lekker buiten te gaan rijden. Ook daar kun je van alles trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:05

Nat maakt niks uit, gewoon doorrijden. Maar is het ook glad? Sommige bakken worden als ze nat zijn ook glad, en dat brengt wel problemen.

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:07

Onze bak ligt gelukkig aardig hoog en is dus bijna nooit nat. Maar volgens mij kan het niet zo veel kwaad, al moet je misschien met galop even oppassen want dan kan die met ze achterbenen wegglijden...

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:09

fjordnina schreef:
Tja, met dit weer helpt zelfs drainage niet altijd voldoende. Er is zoveel water gevallen dat de bodem dat simpelweg niet aan kan.

Ik rij momenteel niet. Mijn bak heeft naast wateroverlast (waar ik met de 1 wel doorheen rij en met de ander niet) ook last van het afgewaaide blad. Door de regen kan ik het echter niet wegblazen dus om vertrapping te voorkomen gebruik ik de bak even niet. Andere oplossing is om gewoon lekker buiten te gaan rijden. Ook daar kun je van alles trainen.

Buiten rijden is geen oplossing gezien het een jong paardje is en ik het liever deze zomer pas met hem ga doen! :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:15

Onze bak is een groot zwembad en wij rijden gewoon. Ons paard vind het prachtig om door de plassen te plonzen ( er is nergens een droog stuk, alles staat echt blank). Als hij glad is zou ik niet rijden. Galopperen ligt er ook aan of hij zwaar is door de regen? Kijk wat je paardje kan. Wij galopperen niet omdat de bak zwaar is.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:18

moppielover schreef:
Onze bak is een groot zwembad en wij rijden gewoon. Ons paard vind het prachtig om door de plassen te plonzen ( er is nergens een droog stuk, alles staat echt blank). Als hij glad is zou ik niet rijden. Galopperen ligt er ook aan of hij zwaar is door de regen? Kijk wat je paardje kan. Wij galopperen niet omdat de bak zwaar is.

Oke bedankt! Maak je z'n benen na de tijd ook schoon door af te spuiten?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:25

Helaas is dat bij die van ons nog niet mogelijk. We zijn er wel mee bezig maar ze is bang voor de slang en het water wat er zo uitspuit. Maar als het kan
zou ik het wel doen.

Wel sponzen we haar benen/borst af. Dat laat ze wel toe.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:28

Ik ben heel blij dat ik een binnenbak heb!
Onze buitenbak is ook erg nat, kan bijna niet anders met alle regen die de afgelopen dagen gevallen is. Maar mijn paard houdt zowiezo al niet van plassen en nat en de buitenbak durft ook wel eens glad worden als er veel water ligt. Moest ik nu geen binnenbak hebben zou ik er wel in rijden hoor, maar toch minder denk ik.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:28

Wij hebben nu ook onze bak veranderd in een eendenvijver. >;) En al gun ik het de eendjes van harte, ik mis mijn stukje zand wel. Rijden is met de dames in de bagger en plassen in de bak ook niet leuk. Ze doen er alles aan om zoveel mogelijk uit de plassen te blijven en, ook al is dat een goede stuuroefening, het is niet leuk en echt fijn afwisseling in hun werk geven is er dan ook niet meer bij. Rondjes stappen en draven vinden ze ook maar even leuk.
Tja, je schrijft al dat buitenrijden geen optie is (nah, hier iig is het buiten ook nat, zompig en zelfs glad), dat wil ik dan wel wat meer doen. Ook gewoon buiten wandelen met de paarden, gecontroleerd losgooien/longeren ter vervanging van beweging of maar niet rijden en alleen wat frutten met ze.

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:33

Je moet idd erg oppassen dat het niet glad wordt. Maar verder maakt het volgens mij niet echt veel uit. Maar of je bak er ook echt beter op wordt weet ik niet?!

Ben blij dat ik een binnenbak heb waar ik kan rijden. In de buitenbak/zwembad zou het ook nog wel kunnen want we hebben vilt snippers dus glad wordt het niet.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:34

fjordnina schreef:

Onze rijbak (zandbak) is goed te rijden op het moment (geen plassen), losgooi/longeer/rijbak (grindbak) is ook redelijk te doen (wel plassen). Ondanks wij last hebben van klei grond, werkt de goede drainage wel zeker. Wel is het zo dat de drainage bij ons in een slootje uitkomt.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:35

Ik heb ook geen mogelijkheid tot rijden . Onze piste ligt er zo nat bij, de paarden lopen gewoon tot over hun koten in de modder aangezien ze er in mogen als ze zelf willen.
Maar rijden zit er voorlopig niet in.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:38

bij ons, is de bak niet allen heeel erg nat, maar de paarden zakken er ook in weg, dus van okter tot april kan er niet gereden worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:40

Gelukkig ben ik dus niet de enige met een natte baan!
Hier hebben we wel een uitwijk mogelijkheid gelukkig, een wedstrijd terrein en een bak die door de gemeente is toegezegd als paarden sport terrein.
Die laatste is nooit nat en op 5 minuten loop afstand met je paard.
Maar een binnen bakje zou wel erg plezierig zijn!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:40

Ik heb er nu ook last van en heb mijn pony al van de ijzers afgehaald. Ook rijd ik nu echt al veel minder, zo'n 1 á 2 keer in de week in de bak. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te longeren of buiten te rijden. Ook galopeer ik niet meer omdat het riscio te groot is om dat ze kunnen uitgleiden.

Maar wat wou je eigenlijk straks doen als de bak bevroren is, dan kun je ook een stuk minder rijden tezij jullie bak netjes recht is, want dan rijd ik alleen nog maar buiten en kan ik verder niet veel meer doen..

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 22:46

QuintyKelly schreef:
Ik heb er nu ook last van en heb mijn pony al van de ijzers afgehaald. Ook rijd ik nu echt al veel minder, zo'n 1 á 2 keer in de week in de bak. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk te longeren of buiten te rijden. Ook galopeer ik niet meer omdat het riscio te groot is om dat ze kunnen uitgleiden.

Maar wat wou je eigenlijk straks doen als de bak bevroren is, dan kun je ook een stuk minder rijden tezij jullie bak netjes recht is, want dan rijd ik alleen nog maar buiten en kan ik verder niet veel meer doen..

Als het winter is dus echt sneeuw en bevroren bak. Ga ik naar de manege met de kar, anders staat hij té lang stil. Dan ga ik ongeveer 4 a 5 keer per week naar de manege toe en is ongeveer met de auto 10 minuten rijden :D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:50

Je bent vast niet de engiste! Bij mij is het ook verschrikkelijk! Ik probeer gewoon rustig aan te rijden en maar een half uurtje en dan 15 minuten stappen en 15 minuten rustig draven zodat hij toch een beetje beweging heeft. Galloperen doe ik even niet.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:52

Half Nederland (en Europa) heeft last van wateroverlast.
Ik wandel met mijn twee jarige,op de openbare weg(buitengebied dus lekker rustig).
Went hij ook gelijk aan allerlei situaties buiten het erf.
Als je de weg niet op kan dan maar stappen op het erf .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:00

onze bak gaat nog wel, hier en daar een plasje en verder wat sopperig.
Helaas heeft paardje mok dus moet droog blijven.....dat is nog wel de grootste uitdaging nu :=
Volgende winter krijgen we een binnenbak......gelukkig.......

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:02

Onze bak is helaas ook niet te rijden en we hebben nu ook echt last van wateroverlast op stal.
De natte bak is al weken, dus ben ik momenteel op zoek naar een binnenbak ergens die ik mag gebruiken.
Met Jimmy kan ik gewoon buiten rijden, maar Silence moet echt weer aan het werk. Dat zie je aan hem.
Vandaar dat ik het nu zo wil proberen op te lossen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:22

wij hebben een eb en vloed bak op stal, zelfs met dit weer trekken de plassen binnen een kwartier weg, de bak word wel zwaar daardoor maar word ook weer weggesleept!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:25

Ik ben blij dat onze buitenbak echt perfect te rijden is !
Vorig jaar ook met het probleem gezeten van een niet te rijden bak en dat is echt frustrerend !
Wij hadden de mogelijk heid om bij de manege in de buurt te mogen rijden in de binnen bak , maar die vroegen er nog al wat geld voor ... Niet gedaan dus. Veel over de weg gestapt toen om toch aan zijn beweging te komen , voordeel is wel dat bij ons de paarden overdag gewoon lekker buiten staan

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:33

Onze bak is ook verschikkelijk. het lijks wel een meer. Het staat helemaal blank en er is niet in te rijden want het is spekglad.

Ik zoek nu ook stalling waar de bak iets beter is. Want deze bak nu staat al blank van een klein buitje..

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:13

alison_belle schreef:
onze bak gaat nog wel, hier en daar een plasje en verder wat sopperig.
Helaas heeft paardje mok dus moet droog blijven.....dat is nog wel de grootste uitdaging nu :=
Volgende winter krijgen we een binnenbak......gelukkig.......

Oh, mok dat is ook vervelend en inderdaad vooral met dit weer. Wij zouden ook eeen binnenbak krijgen maar de bestemming is veranderd van agradische sector naaar iets anders dus mag er niets meer op gebouwd worden. Alleen iets dat verplaatsbaar is. :( Maar ik blijf hopen! :o