inzaaien weide

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

inzaaien weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 14:10

Welke soort graszaad kan ik het best laten inzaaien voor koudbloedjes die aanleg hebben voor ZE en HB?
Het gaat over grond die ik mss ga huren dat voorheen gebruikt is als mais land. De verhuurder heeft wel gezegd dat hij alles in orde gaat maken maar ik wil zelf natuurlijk ook wel wat inbreng hebben zodat ze niet op een te vette wei komen te staan en dat ik zelf ook een beetje weet wat voor voorwerk er nodig is om een gezonde bodem te krijgen.

Vergeten: In de omgeving waar ik zit gaat het meestal over zandgrond

Daks

Re: inzaaien weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:13

je hebt speciaal mengsel voor paardenweides.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:15

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:20

Eerst bodemonderzoek doen. Mesten zal waarschijnlijk niet hoeven in eerste instantie, maar je grond kan wel te zuur zijn en/of mineralen tekort komen.
Ook zou ik zeker met dieren die snel teveel krijgen een stuk met zand en verharding vragen ivm goed kunnen rantsoeneren. Bijkomend voordeel is dat ze dan bij slecht weer de grasmat niet stuk lopen.
Veel gebruikt paardenmengsel (standaard) is BG11, maar dat is eigenlijk gevarieerd koeiengras. Echt paardenmengsel is fors duurder en niet alle soorten van dat gras kunnen intensieve begrazing hebben. Ook kan het zijn dat deze soorten makkelijker verdrukt worden of zo overbegraasd dat ze uit je land verdwijnen.
Essentieël voor paarden die niet tegen 24/7 volop gras kunnen is dat ze er (groot) deel van de tijd niet bij kunnen, zodat ze niet meer kunnen eten dan hun lijf aankan.