pony last van kale plekken. Ze schuurt manen en staart.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneduyv

pony last van kale plekken. Ze schuurt manen en staart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:55

Beste mensen,

Er zijn al veel berichten over kale plekken en schurende plekken, vaak lees ik dat het dan zomereczeem kan zijn. Mijn pony van 8 jaar (ze is nu sinds dit jaar voor het eerst drachtig) staat in de zomer in het weiland en in de winter staat ze bij ons huis. Telkens als ze bij ons thuis (in de winter dus) staat, heeft ze plotseling kale plekken rondom haar oren,kaken en borst. Vorig jaar had zij hier ook last van. Ze gaat nu ook haar manen en staart schuren. Wie herkent dit en kan mij verder helpen?
Groetjes Anne

capopjekop

Re: pony last van kale plekken. Ze schuurt manen en staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:42

Die van mij hebben dat ook gedaan en hadden toen luis. Heb je al op beestjes gecontroleerd?

anneduyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 20:38

bedankt voor de tip. We hadden al eerder van kippenluis gehoord. Maar ik ga het nog wat beter controleren. Hoe heb je het verder behandelt?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:40

hoe kan je dat zien ?? mijn shet schuurt zijn hele manen en staart kapot..
zomereczeem is het niet..
hoe kan ik ze zien/ontdekken

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:43

als ze op stal staat is het daar vochtig? Het kan dan mischien ook een schimmel zijn die in der vacht zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:46

het zijn wel typische plekken voor een paard om daar last te hebben van schimmel of mijt.
laat de dierenarts een afkrabsel maken van de huid daar om te kijken wat er precies zit.

wat ik ook wel heb gezien is dat in de periode van verharen paarden er ook last van hebben,zitten ze eenmaal in hun winter of zomervacht dan is het weer weg...
of het dan hormonen zijn die dit doen veroorzaken of misschien toch iets met te weinig vitamines dat is niet helemaal duidelijk

laat in elk geval de dierenarts dus kijken wat er aan de hand kan zijn

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:48

Ik denk dat het (kippen)luis is.
Heel vervelend, die van mij hebben het 5 jaar terug gehad. Ook scuren van de kont en kale plekken op het gezicht. Zelf s zo erg dat ze geen moment meer rust ervan hadden.
In de zomer scheren en dan wassen met sebacil is het enige wat helpt ;) Sebacil is wel erg giftig dus wees er zelf voorzichtig mee, handschoenen en kapje.
In de winter valt er vanwege de dikke vacht helaas niks aan te doen is mijn ervaring (met shets).

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:13

mijn pony doet precies hetzelfde maar ik ga volgende week een afspraak maken met de dierenarts!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:16

Klinkt idd. als luis of schimmel. Je kunt zelf op zoek gaan naar luis, maar ze niet vinden betekent nog niet dat ze er niet zijn. DA laten komen dus.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:42

Voor zomereczeem lijkt het momenteel nog te vroeg omdat het te koud is voor de culicoïdes mug, die dit veroorzaakt. Zelf denk ik eerder aan parasieten, maar om hier heel zeker van te zijn zou je VA een huidschraapseltje kunnen maken en onder de microscoop leggen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:12

Schimmel jeukt eigenlijk niet, luis daarentegen wel en niet zo'n klein beetje ook. Wassen is nu niet ideaal, tenzij je dat met lauwwarm water kunt en daarna warm kunt laten opdrogen. Wat je ook kunt doen zijn de meest erge plekken inspuiten met veerust. Wel goed tot op de huid doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 05:17

Marion71 schreef:
Schimmel jeukt eigenlijk niet, luis daarentegen wel en niet zo'n klein beetje ook. Wassen is nu niet ideaal, tenzij je dat met lauwwarm water kunt en daarna warm kunt laten opdrogen. Wat je ook kunt doen zijn de meest erge plekken inspuiten met veerust. Wel goed tot op de huid doen.

Bij mijn paard jeukte dat juist wel door dat ze schilfertjes krijgen ;)

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:09

Vaak helpt het om uiercreme te smeren op de plaatsen waar ze schuren ( een dikke klodder ) , het ziet er niet uit, wel erg effectief