All Weather tuft in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ssassie

All Weather tuft in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:11

Ik heb een vraagje.
Mijn paard (oudje 28 jaar) staat samen met nog een paardje dag en nacht in de zand paddock met schuilstal.
Hij stond tot voor kort altijd overdag in de paddock en s'nachts op stal, maar sinds korte tijd kan hij in zijn stal niet meer overeind komen als hij gelegen heeft.
In overleg met de dierenarts leek het hem verstandig om hem voortaan dag en nacht in de paddock te laten staan.
In het zand heeft hij goede grip en kan hij zelfstandig opstaan, echt super top.

De paddock is ruim 25 x 10 meter met drainage eronder welke super goed werkt.
Alleen met het weer zoals vandaag veranderd de paddock helaas ook tijdelijk in een ondiep zwembad ;).
Nu ben ik alleen bang voor de winter als het gaat vriezen. Het zand zal dan zeker ook bevriezen en de paddock zal dan hard en glad worden. Nu ben ik aan het kijken of ik een goede oplossing kan vinden om de paddock met vorst ook goed te houden.
Met mijn zoektocht op internet kwam ik All weather Tuft tegen. Op het eerste oog lijkt het wel wat, maar heb geen idee of het ook goed zal werken in een paddock.
Graag zou ik jullie ervaringen met All weather tuft willen horen en als iemand nog andere ideeen heeft hoor ik dat heel graag.

magic_lover

Re: All Weather tuft in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:23

wij hebben AWT in de rijbak en longeerbak, en zijn er super tevreden over.

denk dat het wellicht zeker een oplossing kan zijn.
enigste ´nadeel´ is als ze gaan graven, wat toch vaak snel gebeurd als ze erin staan... je moet het dan wel echt dichtgooien wil je de bodem goed houden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:09

Waarom gooi je niet gewoon zand in de stal ? :)

Maar mijn ervaring met tapijtsnippers is dat ze onder zeer veel omstandigheden goed blijven :j

Met veel nattigheid nog steeds goede grip , met vorst nog steeds berijdbaar / niet keihard....fijn spul hoor !

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:04

wij hebben in de buitenbak ook all weather tuft liggen. Met de winter bevriest het niet snel, dus als het goed weer is gaan we niet in de binnenbak maar lekker met zijn allen buiten rijden en dan kan eigenlijk altijd in de bodem. heel fijne bodem, ook voor de paarden loopt het wel fijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:08

Hoeveel van die balen zou je dan nodig hebben voor een buitenbak?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:25

En hoe doen jullie dat met mest ruimen (wij willen zelf misschien ook AWT in de paddock maar zien een beetje tegen op met mestruimen, wat we iedere dag doen).

Lijkt mij dat mestruimen wel wat moeilijker wordt met een AWT bodem??!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:42

Ik heb het in de paddock gehad en de eerste jaren ging het prima. Later slibte de bodem toch wat meer dicht en door nieuwe zandlagen is het naar onderen 'verbannen'.
Mesten kun je met een mestvork idd wel vergeten. Dat werkt niet. Stevige handschoenen aan en rapen werkt het beste :)

ssassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:11

Dat klinkt goed. Ik doe het mesten nu ook met stevige handschoenen want met dat zand is het ook lastig mesten.

Pmarena: Daar hebben we ook wel over gedacht maar ook zand glijd op een betonbodem en met mesten is dat wel heel lastiga want er zit geen drainage in de stal.
Als iemand nog ideeen heeft voor op stal is dat ook altijd welkom want mocht hij onverwachts om wat voor een reden ook toch naar binnen moeten dan weet ik mij geen raad ...... |(

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:15

rubber antislipmatten op je stalvloer? Is dat misschien een oplossing?
Er zijn ook rubbermatten die het vocht doorlaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:15

Rubber drainagetegels zijn sowieso fijn voor in je stal , je hebt dan weinig strooisel nodig omdat de tegels al veel comfortabeler zijn dan het koude beton o.i.d. van de vloer , en ze geven een supergoede grip ook :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:09

Maar daaronder wordt het een vieze bende....

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:38

Heb vandaag contact gehad met AWT en je hebt per 50m2 1 baal nodig van € 150,= excl. BTW en excl. transport.

Weet nu zeker dat wij ook AWT in de paddock gaan doen, zeker omdat het niet bevriest en je met sneeuw gewoon nog kunt longeren (dan kan ik nog iets als het sneeuwt :D ).

Misschien is vlas een optie om in de stal te doen, in eerste instantie is het wel vrij glad maar als je dit een beetje via het potprincipe doet dan krijg je een hele stabiele ondergrond waar paarden meer grip op hebben dan op bijvoorbeeld stro.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:16

wij hebben in de longeercirkel van zo'n 13.5m doorsnee dik 2,5 baal nodig gehad, en dan ligt er niet een bepaald dikke laag op... dus aan te raden om iets meer te nemen (weet niet wat de opp. is zo uit mijn hoofd :+) je kan beter iets teveel hebben dan te weinig.. dan bevriest het toch sneller als er een dun laagje op ligt..

in de rijbak hebben we gewoon containers gehad, geloof stuk of 3.. een bak van 20 x 50m

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:12

Mijn ervaring was dat het op termijn gewoon ook bevroor (en over de grote stukken kon jedan goed je nek breken :D ).
Het 'brak' alleen eerder. Het is erg afhankelijk of het ervoor erg nat geweest is of niet.
De dikte van de laag zal zeker ook zijn invloed hebben.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:43

Wij hebben het geluk dat onze paddock nooit nat is en dus ook niet bevriest, hij blijft alleen te zwaar vandaar het idee om AWT erdoor te doen. Zoals mij verteld is zouden we 4 balen moeten nemen, 3 om in de paddock te doen en 1 op voorraad om tzt bij te strooien.

DubbelDun schreef:
Mijn ervaring was dat het op termijn gewoon ook bevroor (en over de grote stukken kon jedan goed je nek breken :D ).
Het 'brak' alleen eerder. Het is erg afhankelijk of het ervoor erg nat geweest is of niet.
De dikte van de laag zal zeker ook zijn invloed hebben.

ssassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:46

Nesyd: Onze paddock is momenteel toch wel nat, het heeft zoveel geregend dat de drainage het niet voor kan werken, al zou het nu gaan vriezen zou het 1 ijsbaan worden.

Waar ik mij met AWT toch een beetje zorgen om maak is het voeren van hooi, ben bang dat het een zooitje word. Iemand hier ervaring mee?
Ik ga wel steeds meer denken om toch AWT in de paddock te doen, maar nogmaals er staan 2 paarden dag en nacht in en worden daar dus ook gevoerd. Ben heel benieuwd of iemand hier ook ervaringen mee heeft.

Verder ben ik zelf een beetje moeilijk gevoel bij rubber in de stal. Er zit geen afschot in de stalvloer en het nat kan dan ook niet weg. Ben inderdaad bang dat dat een zooitje gaat worden.
Verder heb ik van enkele mensen vernomen dat ook rubber (niet vochtdoorlatend) glad gaat worden op het moment dat het nat word.

Op dit moment heeft iemand anders tijdelijk zijn paard in mijn stal staan en we zijn daar nu een potstal van stro aan het "bouwen" dat zou ook meer grip moeten geven op het moment dat hij onverwachts toch naar binnen moet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:53

swinters staat er bij ons vaak ook wel een in de bak die bijgevoerd word, dat is opzich geen probleem.
oke goed voor de bodem is het natuurlijk niet, maar dat is het met geen een bodem ook met zand niet. :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:18

Op de pensionstal waar ik sta hebben we AWT in de buitenbak. Prima spul en het klopt wel dat het bijna altijd begaanbaar is. Alleen nu heeft het heel veel geregend en nu merk ik wel dat ook daar de plassen tussen de snippers blijven staan. En soms vind ik ook dat de bodem niet zo stabiel is, die snippers schuiven wel wat, mijn paard glijdt er soms op weg als we rijden en springen doe ik er sowieso niet op, daarvoor vind ik het te los liggen.
Voor een paddock kun je misschien ook kokoshaar/kokosvezel overwegen? Is volgens mij wat goedkoper. Dat maakt de bodem minder zwaar en stabieler. Als je daar meer over wilt weten kun je hier kijken:
[VSW] Kokos in de buitenbak??

Overigens lijkt het me wel lastig om het hooi tussen de snippers weg te krijgen. Ik moet regelmatig de bakranden aanharken (de snippers blijven nl. niet zo netjes liggen aan de randen) en ik vind het al irritant als er lange grassprieten tussen zitten. Ik denk dat het wel viezer wordt omdat los hooi tussen de snippers blijft liggen en niet weg waait.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:21

@Agnes75 Dat hebben wij ook al geprobeerd, kokosvezel in de paddock, 14 balen om precies te zijn maar helaas heeft dat geen effecht gehad (ja in de portemonnaie, haha).

Wij voeren ook hooi in de paddock maar dan uit speciale hooitassen zodat er veel minder verknoeid wordt en minder verloren gaat (bij interesse kan ik wel een link pb-en weet niet of ik hier een link mag plaatsen namelijk).

ssassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:27

NesyD: Ik hou me aanbevolen voor je link ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:12

Kun je geen rubber matten onder de hooivoerplekken leggen??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:43

NesyD schreef:
@Agnes75 Dat hebben wij ook al geprobeerd, kokosvezel in de paddock, 14 balen om precies te zijn maar helaas heeft dat geen effecht gehad (ja in de portemonnaie, haha).

Wij voeren ook hooi in de paddock maar dan uit speciale hooitassen zodat er veel minder verknoeid wordt en minder verloren gaat (bij interesse kan ik wel een link pb-en weet niet of ik hier een link mag plaatsen namelijk).

Ja, was het niks die kokos? :\ Dat is wel jammer voor je portemonnee ja :+
ik ben ook wel benieuwd naar die hooitassen. Zet die link maar neer ;) .
Heb ook goede verhalen gehoord over die voerboxen van Hartog:
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox