Dilemma, wel of niet verplaatsen andere groep, mok end.??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Dilemma, wel of niet verplaatsen andere groep, mok end.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:24

Nou ik ben 3 maanden geleden verhuisd, de inburgering in zijn nieuwe kudde is niet zonder slag of stoot gegaan maar nu eindelijk begint het goed te gaan.
Hij staat in een kudde met nu 3 andere ruinen, op een paddock met hooiruif.
Onze groep is de enige die niet de mest doen opruimen, de andere 3 eigenaren willen dat niet, dus is het nu al een grote glibberige modderpoel met mest ;)

Mijn pony heeft altijd snel mok, nu hij daar 3 maanden staat heeft hij sinds 5 weken weer mok, sinds het weer natter en viezer word.
Ik smeer het nu dagelijks s'morgens en sávonds in, maar dat is voor mij bijna niet te doen om iedere ochtend erheen te gaan samen met mijn 2,5 jarige zoontje maar als ik het niet doe gaat hij kreupel lopen doordat het zo'n vieze modderboel is, daar komt bij dat de rotstraal in zijn linkerachterhoef weer veel erger is geworden ook mede door de modder en mest in die paddock want dit had hij voorheen niet zo erg.
Ik behandel ook dit 3 a 4 x pw met hyposol of was het met betadine.

Nu is er nog een andere ruinen kudde, die hebben een winterwei die hoger lig ten dus droger is, ook doen die 3 eigenaren wel de mest verwijderen en dus minder bacterieen en minder modder doordat die wei hoger ligt.

Wat zouden jullie doen, vragen of hij naar die andere groep mag, ondanks dat hij het naar zijn zin heeft nu in deze groep?
Want een andere groep gaat hoe dan ook weer stress geven lijkt me, en aangezien hij net is verhuisd, wat denken jullie?

fjordnina

Re: Dilemma, wel of niet verplaatsen andere groep, mok end.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:39

Toch verplaatsen. Hogere weide is dus droger en schoner. Beiden zijn toch wel voorwaarden om de kans op mok te verkleinen. Ook kun je eens naar het voer kijken. Hier kan ook een oorzaak liggen voor het gevoelig zijn voor mok.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:01

@FjordNina,

bedankt, maar kwa voer endergelijke hebben w werkelijk al alles geprobeerd wat binnen onze macht blijft.

Nadeel van die andere groep is dat ze ook niet bepaald gemakkelijk zijn, 2 lastige dominante ruinen erin.
Heb zojuist weer door de paddock gelopen maar het is echt een drama, je glijd er nu al alle kanten op en zakt diep weg en dan ook nog die mest overal....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:28

Moeilijke keuze,omdat hij weer helemaal van vooraf aan zal moeten beginnen met vrienden maken,maar zou daar toch voor kiezen,waarschijnlijk gaat hij het bij die nieuwe paardjes ook naar z'n zin krijgen en nu heeft hij pijn aan z'n voetjes.

Zeker als de andere eigenaren geen mest ruimen,was het nu alleen modder dan gaat het nog,maar dat met mest,nee daar zou ik mijn paard niet inwillen. (zal ook lekker gaan ruiken)

Heb je overigens wel een mierikswortel door zijn voer gedaan voor de mok ?
Bij sommige paarden (veel die ik ken) heeft het heel erg goed geholpen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:39

@cocohanel, nee dat heb ik nog nooit gedaan en ik ga nu direct kijken waar ik dat kan krijgen ;) alle ideeen proberen we uit kwa mok.

Ja ik vind het ook zo moeilijk, ik mest liever 1xpw de paddock uit een uurtje en dan er dan minder bacterieen zijn en de mok iig niet word vergemakkelijkt, ga denk ik toch maar eens met de stalbaas praten, kijken wat er mogelijk is voor een andere groep die droger is dan maar met wat meer werk maar dit word geloof ik alleen nog maar erger namate de winter vordert, door die mest is het er ook echt extreem modderig.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:47

mok kan door 2 dingen komen , maar bij jou is het echt de nattigheid , dus denk zelf dat middeltjes door het voer je niet gaan helpen.
ik zou er voor gaan om hem weer te verplaatsen omdat zijn gezondheid ook zo belangrijk is. en nu heeft hij het nog leuk in de groep maar de pret zal hem wel vergaan als hij steeds meer last van zijn voeten gaat krijgen.

sterkte ,