Tips voor de winter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Athea_Jack

Tips voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:34

Zoals de titel het al zegt - Ik heb nood aan tips voor de winter :P

We hebben een eigen weide (redelijk groot), een piste en daarbij een aanloop naar de stallen.. Echter nu begint zo de periode dat we ze wat meer van de weide moeten aflaten (willen we in de zomer nog iets mooi groen hebben) ..

Vorige winter zijn we twee keer per dag langs gegaan voor vers water en hooi en extra eten te gaan geven maar mijn vraag is dan hoeveel hooi geven jullie? En is twee keer per dag dan wel genoeg?
Gegeven jullie misschien onbeperkt hooi? Zo ja, hoe gaat dat bij jullie in zijn werk?

In de winter staan ze bij ons meestal in de piste (vorige winter toch) en als het erg koud werd zette we ze 's nachts vast in stal .. Ook weer hier de vraag hoe jullie dat doen? Want onze stallen zijn nog altijd in 'openlucht', dus misschien dat de paarden gewoon liever samen staan of ..?

En zijn dekens nodig als ze een dikke vacht hebben? Of enkel bij het koude weer of helemaal nooit?

Dat zijn zo een paar dingen waar ik nog steeds aan twijfel wat we het beste doen om de winter voor de beestjes zo aangenaam mogelijk te maken .. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Alvast bedankt (en verplaats maar moest het fout staan!) :D

Poiuytrewq

Re: Tips voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:41

Als je ze niet scheert zijn er geen dekens nodig. Heb je er nu wel al dekens op? Ze kunnen makkelijk hebben hoor als het -10 vriest. Of nog kouder.
Vorig jaar met de -20 stond mijn dravertje ook zonder deken buiten.

Snachts ook de uitloop open laten, die kou kunnen ze makkelijk hebben hoor! Als het ze het koud krijgen gaan ze zelf wel binnen staan.
Zou ze sowieso samen zetten als dat goed gaat. Is een stuk gezelliger.

Hier ook onbeperkt hooi.
Gaat een baal doorheen per paard, en in de hooinetten kunnen we ook 2 balen kwijt. Maar meestal geven we smorgens en smiddags een baal.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:47

Dekens heb je niet nodig, als ze zo dicht in de vacht zitten, tenzij je merkt dat de paarden het koud hebben, maar dat zijn meestal de oudjes waarbij het aanmaken van de wintervacht niet zo lekker meer gaat.
Mijn paardjes staan nu ook alleen nog maar in de paddock, het land is gewoon echt niet meer te doen, ze zijn tot aan hun knieën weg.
Smorgens krijgen ze bij hun voerbeurt hooi in de stal, de eerste voerbeurt is om half 6 smorgens.
Dan gaan ze tussen 10 en half 11 naar buiten met een ligbad vol hooi (staan met 2).
Rond een uurtje of half 8 gaan ze weer naar binnen en worden dan afgevoerd, met een flinke bult hooi zodat ze de hele nacht ermee doorkomen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:07

Dekens heb je zeker niet nodig en 's nachts op stal hoeven ze ook niet. Paarden hebben het niet snel koud, ze kunnen príma tegen temperaturen ver onder het vriespunt.
In periodes met veel regen en wind is het wel belangrijk dat ze ergens kunnen schuilen, maar aangezien je een aanloop naar de stallen hebt kun je ze gewoon open laten staan. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. Kijk hier voor meer info: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm .

Wij voeren nu ook twee keer per dag hooi en dat is net niet onbeperkt. Hoe voer je je hooi? Google eens op 'slowfeeders', of kijk in het topic 'weiland veranderen in paddock paradise' voor tips. Je kunt hooi uit (bijv.) netten voeren. Dan doen ze veel langer over hun hooi zonder dat je meer hoeft te voeren. Het is belangrijk dat ze niet te lang achtereen zonder eten staan en eigenlijk altijd iets te knabbelen hebben, maar waak ervoor dat ze te dik worden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:16

suus_ schreef:
Vorig jaar met de -20 stond mijn dravertje ook zonder deken buiten.

Is het vorig jaar -20 geweest dan?

Ts, als je paarden een mogelijkheid hebben om te schuilen tegen koude wind en regen, dan kunnen ze best zonder deken staan. Maar kijk gewoon goed naar je paard, ze geven het zelf aan als ze het echt koud hebben.
Verder voor het hooi. Ik neem aan dat er zoiezo iemand in de ochtend en in de avond komt om het water te doen, dus als je dan bv een grote bak (een kuubkist bv) neerzet en je doet die in de ochtend helemaal vol met hooi, dan redden twee paarden het daar wel mee tot de avond. (weet niet om hoeveel paarden het gaat) en dan vul je die in de avond weer helemaal.

Ikzelf heb mijn hooi in een heel groot hooinet, zodat ze het wat langzamer eten, hier doe ik smorgens een grote kruiwagen vol hooi in. Daar zit tegen de tijd dat ze 's avonds naar binnen gaan altijd nog een restje in. En dan krijgen ze in stal ook nog een extra groot hooinet vol hooi, en hier zit in de ochtend ook altijd nog wat in.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:20

Ja, snachts.
Of -18, twijfel nu, wat scheelt het ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:52

Athea_Jack schreef:
Zoals de titel het al zegt - Ik heb nood aan tips voor de winter :P

We hebben een eigen weide (redelijk groot), een piste en daarbij een aanloop naar de stallen.. Echter nu begint zo de periode dat we ze wat meer van de weide moeten aflaten (willen we in de zomer nog iets mooi groen hebben) ..

Vorige winter zijn we twee keer per dag langs gegaan voor vers water en hooi en extra eten te gaan geven maar mijn vraag is dan hoeveel hooi geven jullie? En is twee keer per dag dan wel genoeg?
Gegeven jullie misschien onbeperkt hooi? Zo ja, hoe gaat dat bij jullie in zijn werk?
Onbeperkt nog niet, daar is mijn hooi nu nog te goed voor. Ik wil graszaadhooi aanschaffen en dan wel onbeperkt voeren. Ik voer ze 2 a 3x per dag. Als ik 's avonds het hooinet goed volduw dan hebben ze het de volgende ochtend vaak nog niet leeg.

In de winter staan ze bij ons meestal in de piste (vorige winter toch) en als het erg koud werd zette we ze 's nachts vast in stal .. Ook weer hier de vraag hoe jullie dat doen? Want onze stallen zijn nog altijd in 'openlucht', dus misschien dat de paarden gewoon liever samen staan of ..?
Mijn stallen zijn ook open en ik sluit ze niet op. Als ze het koud krijgen (kleine kans als je voldoende ruwvoer voert en je dier gezond is en kan schuilen) dan kunnen ze lopen waardoor ze het warm krijgen. Op stal kan dat minder. Dus ik zou de stal gewoon open laten. Samen staan vinden ze idd gezelliger dan alleen op stal. Die van mij gaan dan nog liever met zijn 3e (2 shets en een welsh) in een stal van 3x3 liggen dan alleen.

En zijn dekens nodig als ze een dikke vacht hebben? Of enkel bij het koude weer of helemaal nooit?
Gezonde dieren hebben geen deken nodig, je paarden kunnen in de stal schuilen, dus als het veel regent kunnen ze naar binnen. Een deken is dan meer handig voor de eigenaar zodat de vacht niet zo dik en blubberig wordt. Wat wij koud vinden, vinden paarden vaak aangenaam, hun favoriete temperatuur ligt tussen de 5 en 10 graden.

Dat zijn zo een paar dingen waar ik nog steeds aan twijfel wat we het beste doen om de winter voor de beestjes zo aangenaam mogelijk te maken .. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Alvast bedankt (en verplaats maar moest het fout staan!) :D

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:38

Heel erg bedankt voor de reacties!

Dekens hebben we vorig jaar ook wel niet gehad maar we sloten ze wel 's nachts elk apart op in hun eigen stal - Dus denk dat we maar eens over moeten nadenken om dat te laten dan ..

Ik zit vooral in mijn hoofd met dat hooi want we gaan dan twee keer per dag eten geven, maar ze eten het hooi dan altijd meteen op dus heb altijd schrik dat ze niet genoeg hebben voor de rest van de dag ..

Ga zeker zo een hooinet voorstellen aan mijn ouders, lijkt me best wel praktisch!

Heel erg bedankt voor de reacties ;) Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:08

Hoi, ik voer ook graszaadhooi bij, maar ik krijg wel de waarschuwing erbij dat je hiermee moet oppassen omdat het voor verstopping in de darmen kan zorgen! Nu schud ik het heel erg uit en soms vermeng ik het met weidehooi. Veel succes en ik hoop dat het een zachte winter wordt!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:19

suus_ schreef:
Ja, snachts.

echt? volgens mij heb ik in winterslaap gelegen dan :P het was wel koud maar zo koud kan ik me echt niet herrinneren :)

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:24

klopt.. zo koud is het inderdaad geweest!
Hoop dat we het deze winter niet krijgen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:51

blue_kim schreef:
suus_ schreef:
Ja, snachts.

echt? volgens mij heb ik in winterslaap gelegen dan :P het was wel koud maar zo koud kan ik me echt niet herrinneren :)

Ja wss lag je dan te slapen! HAhaha.
Het was wel snachts hoor. Hebben echt hele koude nachten gehad!!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:07

blue_kim schreef:
suus_ schreef:
Ja, snachts.

Ik kan het me heel goed herrinneren omdat ik elke dag op de fiets naar het land moest en uiteindelijk kon je ook bijna niet fietsen van de sneeuw en gladheid , volgens mij was het zelfs kouder dan - 20

Voor TS
onze pony's hadden het ook niet koud zonder dekens buiten gebleven , je kunt ze beter buiten laten met de stal open zodat ze in en uit kunnen , want dan kunnen ze zich warm lopen , op stal opgesloten staan ze stil en worden ze eerder koud .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:14