Pluisje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:17

Hihi, hoe passend bij mijn Boktnaam...

Maar serieus, ik vraag het me al een tijdje af. Eén van mijn verzorgpaardjes heeft al vanaf haar geboorte een plukje haar bij haar mond dat niet veranderd, ook niet tijdens de rui, laat staan dat het verdwijnt. Niet dat we er last van hebben of dat het haar gezondheid schaadt, maar ik was gewoon erg benieuwt naar of het vaker voorkomt, en zo ja, misschien bij specifieke rassen. Zijn er nog leuke verhalen over (zoals bv bij kruinen bij Arabieren) en oja, heeft zo'n pluisje ook nog een naam of hebben we gewoon weer iets aparts op stal?

Zo ziet het er uit, bij de merrie in kwestie, een wildkleurige Quarter Horse. :
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:13

Oi...blijkbaar is het wel héél apart... :=

kjoetie

Re: Pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:30

het lijkt een beetje op net als bij mensen een wrat met haar (haha dat klinkt minder positief, maar bij paarden is het schattiger dan bij mensen :=). Ben ben benieuwd of er een officiële naam is want 'heksenpukkel' is niet zo charmant en daarvoor is het ook eigenlijk te harig :D

Ik zou de rest van het paard ook wel willen zien :D

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:35

MM, nog nooit gezien?
Ben benieuwd wat het is.

Misschien hoort het bij het soort? geen idee :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:16

doordat het wit is zou je al snel aan een verwonding denken. Maar je je geeft aan dat zij dit al vanaf haar geboorte heeft.
ben wel benieuwd.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:20

Apart!

Miss is het gewoon iets uit het pigment?
Mijn paard kreeg eens eenmalig in de zomer allemaal witte stipjes, bleek het een verandering in het pigment te zijn en sommige stippen zijn gebleven.
Ben wel benieuwd! :D

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:21

Dit heb ik ook niet eerder gezien, wat apart zeg!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 15:31

Goh, het is dus echt best bijzonder, blijkbaar...
@kjoetie: rest van het paard :D
Mmm, bij pigmentverandering zou dan toch ook de huid eronder verkleurd moeten wezen? Dat is bij haar niet zo. En of het bij de soort hoort...Tja..Dan zouden op z'n minst haar twee volle broers ook iets dergelijks moeten hebben, denk ik. Heb het nog niet eerder bij Quarters gezien.
Verder is de huid ook niet verdikt oid anders zou je idd wel aan een wrat of 'schoonheidspuk' denken. En al lijkt het op het plaatje wit, de pluk haar heeft gewoon dezelfde kleur als de rest van haar lijf, namelijk lichtgeel. Maar de plek doet idd wel denken aan een verwonding van bv het bit. Eigenaar vertelde dat ze ermee geboren was en hij dacht dat het wel met de veulenvacht zou uitvallen. Veulenvacht heeft ze allang niet meer, dat plukkie nog wel. :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:53

Paard van mijn vriendin heeft dit ook, op de wang. Wel wat groter, ik gok een cm of 5. Maar ik heb verder geen idee hoe het komt of hoe het officieel heet :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:28

Misschien is het daar wel ooit verbrand, oid. Bij mensen heb ik gehoord dat die ook meer haren krijgen op verbrande plekken.
Hoewel het bij je paard wel erg plaatselijk is.
Vind het er wel schattig uitzien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:11

Het paard van een vroegere vriendin had dat op de bovenlip, een soort snorretje. Dat was een 'gewone' warmbloed met Duitse achtergrond.
Dat was grijs haar op een bruin paard.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:53

Zit het aan twee kanten, of alleen aan deze kant? Anders zou ik haast lage bakkebaarden zeggen namelijk.... ;)
Sikje, lijkt het ook wel wat op maar dan op de foute plek he.
Het grappige is dat de huid er omheen verder wel redelijk kaal is, en de huid waar wel haren zitten is gewoon even gaaf als de rest dus een oud wondje ofzo lijkt het eigenlijk niet. Zou het dan gewoon een van de 7 paardenschoonheden zijn? Zoiets als een moedervlekje boven je mondhoek?
Tja, een echt logische verklaring kan ik er niet voor bedenken, heb nog nooit zoiets gezien.
Wel ken ik een Tinker met een echte Ted de Braak snor maar die zit keurig waar een snor hoort te zitten, vooraan op zijn bovenlip.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 00:02

Billy1970 schreef:
Zou het dan gewoon een van de 7 paardenschoonheden zijn? Zoiets als een moedervlekje boven je mondhoek?
Lol, heb ik me een Madonna paard. :')
Maar nee, het zit maar aan één kant.
Jellee, is het paard van jouw vriendin nog een speciaal ras?
Anneert, verbrand zóú misschien wel kunnen. Wie weet wat ze heeft uitgespookt als ieniemieniebabyveulie en die babyhuid is natuurlijk nog vrij zacht en kwetsbaar. Maar het is idd schattig en dus duidelijk ook bijzonder. :D (moah, maar dat was ze sowieso al <3 )

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:04

misschien zitten daar veel actieve haarzakjes,

heeft ie in in iedergeval wel een warme mondhoek in de winter XD

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:06

vaa schreef:
misschien zitten daar veel actieve haarzakjes,

heeft ie in in iedergeval wel een warme mondhoek in de winter XD

:D
Klinkt verder erg logisch, dat van die haarzakjes...Maar waarom zouden ze daar dan zo zitten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:07

Wat grappig zeg! Ik heb het ook nog niet eerder gezien. Wel hebben we hier een ezel met krullend voorhoofdshaar. :D

Oh, en is het geen valk ipv een wildkleur? ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:29

Fiffill schreef:
Oh, en is het geen valk ipv een wildkleur? ;)

Nee hoor, zij is echt wild gekleurd met al die strepen overal, al is het misschien wildkleur valk, dunskin. Ezel is d'r koosnaampje, omdat ze van die flaporen heeft en bevriest ipv dat ze wegrent als het eng wordt, maar nee, een echte ezel is het niet. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:40

Oké, ik dan zal het wel een lichte wildkleur zijn (heb er verder ook geen verstand van hoor), mooi kleurtje is het iig wel. :D
Haha, leuk koosnaampje... zo noemen we ze hier ook wel 'ns maar ah, dat zijn echte ezels haha. :P

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:41

kjoetie schreef:
het lijkt een beetje op net als bij mensen een wrat met haar (haha dat klinkt minder positief, maar bij paarden is het schattiger dan bij mensen :=). Ben ben benieuwd of er een officiële naam is want 'heksenpukkel' is niet zo charmant en daarvoor is het ook eigenlijk te harig :D

Ik zou de rest van het paard ook wel willen zien :D

Harige Heksenpukkel? :+ :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:42

Een tweejarige bij ons heeft dit ook, wij denken dat het een wrat is met extra haargroei, het heeft ook idd een andere kleur haar. Donkerbruin op iets lichter bruin :)