Rechtop staande manen bij tinker?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Rechtop staande manen bij tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:51

Kan je bij een tinker de manen net zo rechtop knippen als bij een fjord?

Of is dit alleen mogelijk bij fjorden door stugger haar of iets dergelijks?

Tigra_

Re: Rechtop staande manen bij tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:55

Het kan vast wel maar dan zul je ze eerst heel kort moeten afknippen of scheren en dan als het gaat groeien goed bijhouden dan zal dat best gaan.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:57

Ja hoor, dat kan, ik heb pas nog een paar foto's gezien van een tinker met "fjordenmanen". Maar waarom zou je dat doen? Zonde joh!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:58

ja dat kan!

maar waarom wil je het?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:59

het kan vast wel, maar je zal wel heel vaak bij moeten knippen want ik denk dat de manen van een tinker eerder zullen gaan hangen dan fjordenmanen, ivm stijfheid bij de wortel?? zou het wel zonde vinden hoor, ik ben juist zo jaloers op die lange tinkermanen!
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 08-11-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:00

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:01

Ik heb mijn tink een paar jaar rond laten lopen met een fjordencoupe.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-37IGTETX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUVASXKJ.jpg

Ik had eerst de manen kort geknipt, maar toen vielen ze om, had Janus van die hele korte slappe sprieten. Hup scheerapparaat erover. Helemaal kaalgeschoren (liep ie wel even voor gek }> ), maar daarna kwam er een heus fjordenkapsel tevoorschijn.

Het is wel zaak om het goed bij te houden. Als het eenmaal gaat omvallen, dan kan je bijna overnieuw beginnen. Mijn tink zijn manen zijn wat slapper dan de gemiddelde fjordenmanen, dus als dat bij jouw tink ook is: heel goed bijhouden!

Ik vind het mooi staan, omdat de nek zo goed uitkomt.
Ik heb het indertijd gedaan, omdat Janus erg had staan jeuken, en zijn manenbos veranderd was in een sprietenboel.
Inmiddels laat ik de manen weer groeien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:04

Tammy_ schreef:
het kan vast wel, maar je zal wel heel vaak bij moeten knippen want ik denk dat de manen van een tinker eerder zullen gaan hangen dan fjordenmanen, ivm stijfheid bij de wortel. zou het wel zonde vinden hoor, ik ben juist zo jaloers op die lange tinkermanen!

nee hoor,het is niet anders dan fjorden manen.
ik heb het gedaan omdat mijn tink exzeem had en op deze manier kon ik hem goed behandelen en van daaruit alles opnieuw laten groeien.
2 jaar later hing het al aan de onderkant hals gelukkig.
ik vind het zonde om bij een tinker alles te kortwieken zonder reden,de kracht van een tinker zit hem toch in het behang..... ;)

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:37

mariska32 schreef:
ja dat kan!

maar waarom wil je het?

Mijn dame heeft staan schuren aan de houten palen van de stal, en nou heeft ze allemaal korte plukken en sprieterig haar ertussen zitten:(. Maar ik ben best wel huiverig om het helemaal af te knippen! Bij Fjorden vind ik het altijd super mooi staan, vandaar de vraag.

Tnx voor alle reacties!

Jeskim

Re: Rechtop staande manen bij tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:17

De ene fjord heeft ook weer een andere structuur manen dan een andere..
Zo heb je ze met behoorlijk zachte manen en zoals mijne dat zijn haast staaldraadjes. En ook qua hoeveelheid verschilt het nogal.

Inderdaad eerst echt helemaal tot de kam afknippen of scheren en dan kijken hoe lang je het kunt laten groeien voor het omvalt. Misschien moet je het twee keer echt heelmaal afscheren, omdat het anders aan de bovenkant nog iets wil gaan hangen..