jong geleerd, oud gedaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

savannah13

jong geleerd, oud gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:47

hallo,
ik heb een vraagje
ik ben eigenlijk wel benieuwd
naar hoe vroeg jullie je veulentje al de gekste dingen leren
zo zag ik iemand die al na een paar dagen een veulentje een deken op legde
en naar een paar weken al verkeersmak aan het maken was
op welke leefdtijd leren jullie je veulentje dat soort dingen aan?
en is dat niet te vroeg? of is dat juist goed?
de gekste en mafste dingen zijn welkom ;)
x

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:04

Mijn veulen staat in de opfok. Daar leert ie voetjes geven, geborsteld worden, vaststaan aan een touwtje, meelopen aan een lijntje, en verder niets. Hij mag lekker groeien, met zijn vriendjes spelen en groter worden, en pas als ie bij mij komt gaat ie verder dingen leren.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:10

Gooya schreef:
Mijn veulen staat in de opfok. Daar leert ie voetjes geven, geborsteld worden, vaststaan aan een touwtje, meelopen aan een lijntje, en verder niets. Hij mag lekker groeien, met zijn vriendjes spelen en groter worden, en pas als ie bij mij komt gaat ie verder dingen leren.

hoe oud is hij nu dan?
en tot welke leeftijd blijft hij daar?

moyra

Re: jong geleerd, oud gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:15

mijn veulen is de eerste 5 maanden van zijn leven verzorgt door 2 meisjes van 15.
Hierdoor merk je toch af en toe dat hij zijn zin lekker doordramt.
Hij staat ook in de opfok en ik ben zelf net hem bezig (mijn volwassen paard staat er 5 minuten vandaan dus goed te combineren).
Zo heb ik hem nu geleerd voetjes te geven (leerde hij ook bij bekappen uiteraard) zijn sokken uitkammen (vond hij eerst vreselijk ) en volledig borstelen.
Zo is hem nooit geleerd halster op en af doen (heeft als veulentje 1 keer halster om gekregen en nooit meer afgedaan).
Hij boekt grote vooruit gang en verder mag hij lekker jong zijn, kortom zich vol eten , spelen en groeien.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:46

Die van mij , heb ik met 2 dagen oud, halster om-af geleerd. Halster om was na 1 dag, jippie mag buiten spelen.
Met nog geen week oud, legde ik al een handdoek of me jas op dr rug. En heb ik haar geleerd wat poetsen is.
Voetjes geven, ben ik ook met een week oud mee begonnen ( ging goed, tot ze hoefzweertjes kreeg )
Mee aan een halster lopen, ook zo ongeveer 2 weken leeftijd.
En heb ik haar verschillende dingetjes leren eten, zoals Lurzerne, Musli, Brok, Appel, Peen, ze stond al met mams lekker hooi te knabbelen op haar manier, zodat ze niet vreemd op staat te kijken wat ze in dr mond stopt. Behalve snoep, dat heeft ze van mij nog nooit gehad.

Verkeersmak pas nadat ze afgespeend was, toen was ze 4,5 maand oud.
Vast staan, na het spenen.
Trailerladen, met 5,5 maand.

En nu mag ze lekker in de opfok , spelen, groeien en dr dikke buikje vol eten.

Voetjes vragen we nu eens in de zoveel tijd, meestal krab ik ze niet eens uit, maar alleen voetje vragen en dat gaat steeds beter.
Iedereen doet het op zijn of haar manier ,maar moet zeggen dat ik persoonlijk het wel fijn vind dat de belangrijkste dingen er al vroeg in zitten.

edit, ze is nu bijna 17 maanden.
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 07-11-10 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:48

mijn jaarling van 18 maanden kan nu vaststaan, netjes aan een touwtje lopen, commando stilstaan en voorwaarts, trailer redelijk op en af en voetjes geven zijn we mee bezig!! Maar dit vind ik eerst voorlopig genoeg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:31

Mijn paard heeft toendestijds met een paar dagen al halster om en af doen geleerd, braaf meelopen en stil staan na een paar weken.
Dattie een maand of 5 was ben ik met hem gaan wandellen langs de weg om hem verkeersmak te krijgen.
Ook ben ik toen begonnen met shabrakjes op zijn rug leggen etc.
Ik vind dat je wel op tijd kan beginnen met hem leren wennen aan allerlei dingen, zolagn je het maar niet overdrijft, dus hooguit een minuut of 5 of 10 als ze nog erg jong zijn en pas vanaf een half jaar iets langer met hem bezig zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:21

TS: antwoord op je vraag:
Mijn paardje is inmiddels ruim een jaar jong. Hij blijft in de opfok totdat ie 3 jaar is en dan komt ie naar mij.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:56

mijn veulen heb ik zelf groot gebracht met melk (z`n moeder overleed na de geboorte) halster om en af doen, poetsen, voetjes geven en goed meelopen aan een touwtje heeft hij geleerd. ik moest wel goed oppassen wat ik deed want ik was zeg maar "z`n moeder" . nu staat hij in het land met 3 andere jonge paarden. als ik er heen ga dan rent ie wel meteen naar het hek, en je merkt echt dat hij meer aan mensen gewend is dan aan paarden... misschien sneu, maar ik geef hem om die reden minder aandacht want hij moet echt op z`n eigen benen leren staan. hij groeit goed en is blij en vrolijk maar echt spelen met de anderen zie ik niet...hij is erg op zichzelf....

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:06

Ik heb mijn veulen direct aan het halster leren lopen, dit kwam toen ze 2 weken oud was goed van pas, haar moeder moest geopereerd worden en zij kon daar niet bij zijn. Ook heb ik in het eerste half jaar voetje leren geven en geborsteld. Deze zomer is ze in de opfok geweest, en daar heb ik bewust niks met haar gedaan. Nu is ze weer thuis en wandel ik soms een stukje de weg uit verder niet veel. April gaat ze weer lekker in de opfok

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:13

Ik heb een 2,5 jarige BWP hengst die ik nu pas leer voetjes geven, aan een halster lopen enz. Tot drie weken terug liep hij in een natuurgebied en zag nooit mensen. Nu staat hij 24/7 op het land(opfok) bij mij in de buurt en begin ik rustig aan met de basis opvoeding.. Dat vindt ik vroeg genoeg..Ik ben er niet voor om al met veulens en jaarlingen aan de slag te gaan en ze op stal te zetten. Laat ze eerst lekker paard worden. Ze hebben nog een heel leven om bij mensen in handen te zijn. De basis opvoeding leer je een paard met rust en geduld zo aan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:50

mijn paardje heeft vanaf het begin dus vlak na zijn geboorte een halstertje om gehad overal aanraken voetjes meelopen etc. toen heeft ie een half jaar op de opfok gestaan tot 1 jaar gecastreerd en terug op het land alleen dan op een pensionstal zodat ik hem ook uit het land kon halen. hij is verkeersmak en kan vaststaan. hij is inmiddels 1.5 en ik ben er 3 keer per week. dan poets ik hem en knuffel ik hem en 1 keer per week ga ik wandelen met hem. meer niet vind ik hem te jong voor. volgend jaar zomer is hij ruim 2 dan ga ik wat grondwerk doen als achteruit wijken voor druk plaats wijzen halthouden draven aan de hand. allemaal rustig aan op zijn tijd. en verder staat hij zoveel mogelijk buiten op hetland met zijn vriendjes

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:43

Mijn veulen van nu 6.5 maand kent het halster vanaf dag 1, poetsen (dus ook voetje geven) hoefsmid, vast staan, trailer, netjes mee lopen, ook hebben we al een rondje "buiten" gestapt (alleen is het bij ons veel te rustig, dus geen verkeer tegen gekomen) kinderen zijn ook leuk, hond is niet eng.
Ook heeft ze tijdens het poetsen al een dekje op gehad.
Verder vind ik het belangrijk om een veulen te leren dat ze overal aangeraakt worden. Die van mij leg ik ook regelmatig mijn armen helemaal rondom haar buik (als een soort singel dus) en ik sta er regelmatig naast te springen :+
Dit alles deed ik eerder ook, en allemaal vreselijk makke veulens. Wel een pittig karakter, maar geen echte zeikerds...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:00

Ik heb Hans toen hij gewend was aan zijn nieuwe huis meteen mee genomen. Niet te vaak, ik denk dat hij 1 a 2x per maand een klein rondje mee ging wandelen. Dit was niet langer dan 15 a 20 minuten. Een verzorgstertje nam zijn vriendin Grietje mee en ik liep met Hans achter hen aan. Zo kan hij rustig aan het verkeer wennen. Wandelen kan geen kwaad, als je het maar niet te vaak en te lang doet. Verder werd hij geborsteld, moest hij voetje geven en dat was het wel. En verder moest hij wennen aan de dierenarts en de hoefsmid en wormenkuren.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:31

Veulens moeten wel echt veulen kunnen zijn.
Mijn veulens lopen mee aan het halster, soms ook een klein stukje over de weg om te wennen aan verkeer. Ik kan ze poetsen en voetje vragen gaat al beter. Aan het halster moeten ze wel luisteren en ook stil staan als ik dat van ze vraag. Verder laat ik ze nog zo vrij mogelijk om lekker veulen te zijn ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:31

mijn veulen van nu 6 maanden oud kent in principe alles wat een beestje van zijn leeftijd in mijn ogen moet kunnen. hij kan aan het halster meelopen, vaststaan, voeten geven, poetsen en ja hij heeft ook een dekje op zijn rug gehad. ook is hij goed bekend met hoefsmid en trailer. ook wijkt hij goed voor druk. zoals achterwaarts en om. heb nog nooit zo'n makkelijk veulen gehad. verder staat hij de gehele dag buiten.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:23

Ik heb mijn welsh opgehaald dat hij 4 maanden was, hij was nog niet veel gewent.
Halstertje omdoen was de eerste 3 dagen een drama, daarna was het goed.
Ook heb ik heb leren vast staan, voetjes geven, poetsen, aan het halster mee wandelen. En we wandelden wat over de weg. De eerste paar keer tot het volgende huis, das meer dan genoeg voor zo'n klein ding :)

Hij is nu 2.5, heb ik heb er alleen maar profijt van dat hij zo jong alles al aangeleerd heeft :) Hij is goed verkeersmak, en luisterd ook goed. Dat gaat ons over een jaartje vast goed helpen met het zadelmak maken en inrijden :)