Zoals de titel al zegt heb ik een probleem met het afbouwen van een graaskorf. Mijn pony krijgt hem begin zomer om en rond deze tijd gaat de korf weer af. De pony is nu mooi op gewicht en hoeft niet dikker of dunner(was eerst vrij dik). Mijn probleem is nu dat ik de pony laatst zonder die korf 3 a 4 uurtjes op de wei heb gehad en hij bijna 2x zo dik er vanaf kwam. Ik heb het idee dat hij, nu dat ding eindelijk af was, zich zo snel mogenlijk met al het gras dat ie pakken wilde vol eten. Dit met het gevolg veel eten met lucht binnen te hebben gekregen. Ik heb hem toen flink gelongeerd waardoor het al wel minder werdt. Volgende dagen toch maar weer om gedaan en op de wei gezet. Nu heb ik hem vandaag weer zonder geprobeerd maar dan maar 2 uur en daarna nog gelongeerd. Dit ging al beter maar hij eet gras nog steeds zo vreselijk snel! Het lijkt mij dat dit niet goed is om mee door te gaan.
mijn vraag is eigenlijk of ik het zo goed doe en door moet gaan met afbouwen of dat ik het anders moet doen. Zo ja hoe dan?
Ik zou idd voor strookbegrazing kiezen. Het eettempo kun je niet aanpassen, maar wel de hoeveelheid gras die hij naar binnen kan werken.
BenWLOVER
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-10 20:52
Helaas mag dit niet op de pension stalling. toch bedankt!
Aukelizzy
Geplaatst: 07-11-10 21:23
Heb je de mogelijkheid om hem, als je het graaskorfje afgedaan hebt, eerst zijn buik vol te laten eten met hooi? Dan is hij niet zo "hongerig" als je hem daarna even 2 uurtjes op de weide zet. En hij heeft dan al een buffertje in zijn buik/darmen waardoor hij minder last van gasvorming door het gras zal krijgen.
BenWLOVER
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-10 21:40
Nu je het zegt heb ik dat vanmorgen inderdaad gedaan. Ik was hem aan het invlechten en hij stond aan de hooiberg te eten. Smiddags was het ook een stuk beter dan de vorige keer. Maar helaas heb ik niet de mogenlijkheid om dit elke keer te doen. Maar ik zal dit onthouden.