Hooi in de bak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hooi in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:19

Ik heb mijn paardjes zo lang mogelijk in de bak, maar daar gaan ze zich op ten duur in vervelen en is de stal met voer een stuk aanlokkender. Nu wil ik ze daarom wat gaan voeren in de bak. Echter, niet op de grond vanwege zand, moet ik rekening houden met kleine shetland pootjes (ze klimt ook elke dag in de waterbak, en wordt woest als er geen eten meer is), maar kan het wel wat hoger ophangen eventueel. Verder moet ik ook rekening houden met een 1,5 jarige en een 0,5 jarige die enorm nieuwsgierig, speels en sloop graag zijn. Die babys staan echter wel apart van mijn meiden, dus misschien dat ik iets kan verzinnen wat met bv clips makkelijk kan worden opgehangen en weg worden gehaald (de babys krijgen op een verhard stukje in een badkuip bijgevoerd, dit is echter geen optie voor mijn meiden vanwege een te kleine ruimte met een bloedlinke merrie als die van mij).

Iemand ideeen of tips? Ik ben zelf niet zo creatief in iets bedenken :o

zo ziet ons bakhek eruit, iets schuin naar buiten toe
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 40x480.jpg

Safiera

Re: Hooi in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:37

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:02

De mijne staan ook in de bak.
Ik ben van plan om binnenkort zo'n palletbox te kopen en die daar neer te zetten.
Gezien jouw kleintjes zou je misschien de voorkant kunnenvervangen door gaas en er nog een (stal)mat voor neer kunnen leggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:20

Kun je niet een simpel hooi net ophangen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:27

Een groot hooinet met kleine mazen (3 cm) tussen 2 palen ophangen. Liefst op meerdere plekken zodat ze lekker bezig blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:38

wij hebben een kuubskist in de paddock staan. ideaal, maar jij wil hem er ook uit kunnen halen gok ik, dus dat is alleen handig als je of heel sterk bent, of hem er uit kunt rijden ofzo?

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:36

Ik gooi bij mijn shetlanders altijd een stuk berkenhout in het land. De één kijkt er niet naar om en dan ander vreet het helemaal kaal. Beter hieraan dan aan de omheining. Je kunt ook een speelbal bij in de bak gooien. De waterbak kun je misschien hogerop hangen.

Sanne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:31

Een hooinet?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:36

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:32

hooinet! dat kun je zelf ook wel bedenken toch! srry:$

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:40

Ik wil even kwijt dat het eigenlijk overbodig is want hooi pakken ze tot op het laatste sprietje prima van zand op, zonder zand mee te nemen. Iets oppakken is nl anders dan grazen, waar er zand/aarde mee komt met de graswortels die soms uitgerukt worden. Uiteraard ligt het er wel aan hoe nat de boel is.
Verder zou je het gewoon buiten de bakrand kunnen leggen. Ze kunnen met hun neuzen er immers tussendoor en onderdoor om het te pakken. Doen ze ook met gras dat daar groeit...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:42

Hm mijn ervaring is toch wel dat, zeker in een natte bak of paddock, er een behoorlijk percentage verspilt wordt, wat funest is voor de bakbodem.
Een kuubkist met open zijkantje, lijkt me een goed plan :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:42

Lusitana schreef:
..want hooi pakken ze tot op het laatste sprietje prima van zand op, zonder zand mee te nemen. ..
Zolang het zand en het hooi droog zijn kan ik daar in mee gaan, maar zodra het nat is blijft het zand wel degelijk aan het hooi kleven en krijgen ze het dus wel binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:44

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:48

Pauline schreef:
Hm mijn ervaring is toch wel dat, zeker in een natte bak of paddock, er een behoorlijk percentage verspilt wordt, wat funest is voor de bakbodem.
Een kuubkist met open zijkantje, lijkt me een goed plan :j

Dat is zeker waar, maar ze morsen ook hooi uit bakken en netten en ruiven. Totaal hooivrij zou je het niet kunnen houden, denk ik.

Citaat:
Zolang het zand en het hooi droog zijn kan ik daar in mee gaan, maar zodra het nat is blijft het zand wel degelijk aan het hooi kleven en krijgen ze het dus wel binnen.

Ja, maar niet in grotere hoeveelheden dan een grazend paard... Ze laten het vieste hooi ook liggen, trouwens, zie ook eerder post die ik quote.

Daarnaast zijn er al tips gegeven voor bouwsels, keuze genoeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:53

De bak ik toch niet je van het dus opzich maakt voor dat knoeien niet uit. Wel voor het zand binnen krijgen & verspillen van voer.

Bedankt voor alle tips! Ik ga eens wat dingen bekijken. Zo'n ding van jou Lia lijtk mij ook wel wat! Groot hooinet (eventueel zelf maken) lijkt mij ook wel wat. Hopen dat de jonkies niet te speels daar mee zijn (klein pootjes).

Ik heb nu wat wilgentakken steeds, die heb ik verderop vandaan waar ze hebben gesnoeid :o Maar die zullen ze binnenkort wel opruimen neem ik aan helaas, dat vinden ze ook heerlijk. Al geeft dat maar vertier voor eventjes, die hebben ze in no time op.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:58

hmmmm... was een stille meelezer, maar denk dat ik vriend lief nu toch ook eens aan de slag ga zetten O:)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:54

Ik voer al jarenlang hooi gewoon op het zand in de bak en nog nooit problemen gehad. (2 Shetlanders en 2 Arabieren) Voordeel is dat je allemaal kleine hoopjes kunt maken en ze de hele tijd heen en weer kunnen lopen. Ook vallen ze elkaar niet lastig tijdens het eten.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:56

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:18

Die vuibak is wel leuk gemaakt !

ps. Is de optie er niet om hooinet te gebruiken en voor het eventuele morsen daar matten onder ?

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:52

Ik heb vorig jaar mijn paardje ook uit een kliko gevoerd, werkt prima en is heel makkelijk te maken. Het voordeel is dat je de kliko makkelijk kan vullen en verplaatsen. Je moet 'm wel goed vastzetten anders gaan ze er mee aan de wandel. Mijn kliko is nu werkeloos vanwege de komst van een automatische hooivoerder.