Vlas eten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Vlas eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 18:03

In de stal van mijn pony heb ik vlas liggen. Nu verdenk ik haar ervan dat ze het vlas opeet. Dus heb over het vlas heen een klein beetje stro voor het knabbelen. Onbeperkt voeren is geen optie, aangezien mijn pony zich helemaal rond eet.
In hoeverre is vlas nu echt schadelijk voor een pony/paard. Poepen ze dit gewoon weer uit of geeft dit problemen in het paardenlichaam?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:45

Geef haar meer ruwvoer, bijvoorbeeld graszaadhooi. Dat kunnen ze onbeperkt eten zonder dik te worden.
Wat stro kan geen kwaad, maar dan wel het liefste gerstestro... ivm verteerbaarheid.
Vlas eten is zeer gevaarlijk, er zitten kleine weerhaakjes aan... het blijft hangen id darm.
Het is vaak een teken dat het paard te weinig ruwvoer krijgt en toch iets zoekt om te knagen.
Of zich verveeld wanneer het te lang op stal staat....

Juangi

Re: Vlas eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:48

Ik gooi gelijk na dat het vlas erin ligt, een grote berg hooi in zijn stal. Dan gaat hij eerst zijn hooi eten en maakt hij vanzelf het vlas vies waardoor het niet 'lekker' meer is.

Of azijn over het vlas sprenkelen.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:53

Juangi schreef:
Ik gooi gelijk na dat het vlas erin ligt, een grote berg hooi in zijn stal. Dan gaat hij eerst zijn hooi eten en maakt hij vanzelf het vlas vies waardoor het niet 'lekker' meer is.

Ik had het zelfde probleem ;)
Azijn, daar kun je een hele fles van leeg gieten, maar dat weerhoud ze echt niet.
Tenminste, die van mij niet. Ik ben gewoon overgegaan op stro en heb hier tot op de dag van vandaag
nog nooit problemen mee gehad. Ik was altijd bang dat ze zo veel stro zou eten dat ze koliek zou krijgen ofzo, maar ze heeft dit nog nooit gehad. De staleigenares zegt dat stro eten niet zo'n kwaad kan.

Succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:56

Juangi schreef:

gelukkig kan jouw prachtige pony nog wel even flink wat ruwvoer eten voordat hij te dik wordt! Dat scheelt wel, hij kan veel knabbelen.
Voor paarden die naar vetzucht neigen is het lastiger, maar evengoed wel een punt van actie.
Paard heeft dan echt te weinig ruwvoer tot zijn beschikking of te weinig afleiding...,

it_is_me

Re: Vlas eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:29

Bedankt voor de reacties!

Dus vlas kan wel degelijk kwaad... Voorheen gebruikte ik alleen stro in de stal, maar nu sinds een paar jaar vlas en dat is toch wel fijn spul. Het blijft veel schoner en het is makkelijk uit te mesten. Nu doe ik wat stro over het vlas en het lijkt, dat ze het vlas laat liggen. Maar ik zal het goed in de gaten houden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:51

Ninx schreef:
Juangi schreef:

gelukkig kan jouw prachtige pony nog wel even flink wat ruwvoer eten voordat hij te dik wordt! Dat scheelt wel, hij kan veel knabbelen.
Voor paarden die naar vetzucht neigen is het lastiger, maar evengoed wel een punt van actie.
Paard heeft dan echt te weinig ruwvoer tot zijn beschikking of te weinig afleiding...,

Dankjewel! :o Ik zorg verder er ook wel voor dat ondanks dat hij maar 2.5 is, toch zijn beweging wel krijgt... Paar keer week los in de longeerbak een paar rondjes.

Wat je trouwens ook kan doen is de vieze onderlaag van vlas omscheppen met het schone bovenste gedeelte. Is best een werk, maar dan zullen ze er ook niet van eten.

En een hooinet is een aanrader, doen ze langer met het hooi en dna hoef je ook niet meer te geven. Enige nadeel vind ik dat je een hooinet niet op de grond kan plaatsen vanwege vast komen te zitten. Of heeft iemand een idee hiervoor? Gaat om een ponystal.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:01

Kijk gewoon eens op de website van hooinet.nl voor een goed idee,
je kunt een dergelijk hooinet natuurlijk ook zelf maken.
Ik gebruik ze ook in de stallen en onze paarden doen er eindeloos lang mee.
Het gaat verveling tegen. ;)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:04

klein beetje vlas eten is niet erg maar mijn enne paard eet het als bix dus die kan echt niet op vlas staan heb er al een dierenarts bij gehad toen had ze darm krampen :(

je heb er wel spul voor dat e het niet eten maar dat helpt ook niet dat moet je er over gieten. Die enne van mij staat op houveel nu dat eet ze niet ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:33

Bij ons op stal staan ze allemaal op vlas en er zijn er een aantal die er van eten, sommige zelfs behoorlijk wat, maar er heeft er nog nooit eentje koliek van gekregen. Je kunt het vlas wat vuiler houden door het oude vlas door het schone vlas te scheppen. Ik strooi zelf wat stro over het vlas, dat (vr)eet ze echt snel op. Tja... meer kan ik er ook niet aan doen. Misschien nog stro in een hooinet met kleine mazen doen.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:07

Bij mij werkte azijn wel heel goed. Dus valt mss te proberen. Een liksteen in een speeltje is mss ook wel tof om je paard bezig te houden. :-)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:13

sorry maar azein zal ik echt niet doen en ik heb altijd een liksteen dat vind ik geen speeltje :+

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:37

helmab schreef:
sorry maar azein zal ik echt niet doen en ik heb altijd een liksteen dat vind ik geen speeltje :+

Uhm ze bedoelt een liksteen IN een speeltje. Dus dat het paard wat moeite moet doen om er bij te komen. En Azijn kan absoluut geen kwaad, maar bij mij werkte het niet.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:08

oke ik heb z'n honde bal voor 8 euro met gaatjes doe ik bix in dat vindne ze hellemaal super en is ook goed voor de geest heb ik laten vertellen een goed tip :D (vind ik zelf) :=