Paard (overdag) buiten 365dpj in de Randstad, wie heeft het?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Paard (overdag) buiten 365dpj in de Randstad, wie heeft het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:01

Voor mijzelf niet van toepassing, maar voor andere bokkers misschien wel nuttige informatie (en zelf ben ik gewoon nieuwsgierig :P) :

Ik lees vaak dat mensen zeggen dat ze graag hun paard meer dan een uur (of 2..3..) in de winter (en indien van toepassing, uiteraard ook in de zomer) buiten willen hebben, maar dat dat in de Randstad nagenoeg onmogelijk is. Maar dan komen er altijd wel mensen die zeggen dat het wél mogelijk is. Misschien zijn er bokkers die het wel geregeld hebben die kunnen vertellen hoe of misschien tips hebben over plekken waar het mogelijk is?

Dit is overigens geen plek voor de hele 'veel-op-stal-is-zielig'-discussie, daar lopen op VSW en SV andere topics over.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 06-11-10 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vannah

Re: paard (overdag) buiten 365 in de Randstad, wie heeft het ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:08

ik heb mijn shetje en welsh 24/7 buiten met uitloopstal... in rotterdam!
het is heel erg moeilijk om een eigen plekje te vinden hier in de directe omgeving.
er zijn een paar weilandjes die nog wat jaartjes braak zullen liggen en die worden hier dan ook allemaal door paardjes gebruikt, maar je moet er dan wel heel snel bij zijn anders gaat een ander er mee vandoor!!
ook heb ik heel wat jaartjes bij een boer gestaan waar de shetjes ook het hele jaar door in een soort uitloopje stonden. dus als je goed zoekt dan kan het wel

Jessix

Re: Paard (overdag) buiten 365dpj in de Randstad, wie heeft het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:13

Net buiten Utrecht, maar ook net buiten Amsterdam zijn vele weilandjes/paddocks waar paarden het hele jaar door op staan, dus het lijkt me zeker wel mogelijk.

Ik woon dan zelf met mijn paarden op de Utrechtse Heuvelrug en hier om me heen zijn meerdere pensionstallen waar de paarden altijd buiten komen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:17

Ja, dag en nacht, 365 dagen per jaar....vlakbij Alkmaar

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:18

Ik had het, 3x in een straal van 10km vanaf mn huis (tegen Rotterdam aan).
Eerst eigen stalletje van 7-20u buiten maar zonder vriendjes (niet fijn voor jong paard). Pensionstal met van 9-17u buiten in een paddock van 5x5m met zn 2en zonder eten en in de zomer 24/7 op piezeltje gras (en bijvoeren mocht niet). Maar paard werd er helaas niet gelukkiger van. Evenmin op stalling waar ze 365 van 8-17u in een binnenpaddock stonden zonder eten.

Nee die is veel blijer nu hij lekker op grote box staat met buitenluik en de hele dag hooi tot zijn beschikking. Paar uur qualitytime heeft met zn vriendjes en vandezomer van mrt t/m okt 24/7 buiten met vriendjes en voldoende grasjes.

Dus de stallen zijn er wel waar ze overdag (buiten) komen in de randstad maar niet elk paard wordt er blij van.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:41

Ik had het, (omgeving Gouda). Inmiddels verhuisd naar de Gelderland.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:09

Volgens mij kwam je ook hier uit de buurttoch kjoetie?

Ik sta in het [***], huur een wei. Dus zelf een stalletje op gebouwd en verder alles zelf regelen.
Helaas wordt dat nu onteigend en moet ik naar een andere stal... Dan gaat ze snachts naar binnen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:54

Wij wonen in Rotterdam en Tom staat aan huis. Het kan dus wel!
Jaren waren we al bezig om iets anders te vinden dan een manege/stalling waar het enige groen het gras tussen de tegels was en toen liepen we tegen dit huisje aan.
Wat ons wel verbaasd is dat er weinig animo is voor de 2e stal. :?
Mensen in de Randstad willen toch wel de luxe van een 20 x 40/60 rijbaan, het liefst een binnenbak en dat heb ik niet.
Wel hebben we een rijdbare paddock waar ze 'verplicht' elke dag buiten staan, met hooi.
's Zomers een wei op 10 minuutjes loopafstand waar ze 24/7 op kunnen.
Tja, het is maar net wat je (voor je)zelf wilt, denk ik dan maar.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:36

Mijn paard staat in Stompwijk op bij een boer op stal en hij gaat elke dag naar buiten. Vanaf dat het enigszins kan 24/7 en in de (late) herfst/winter overdag buiten en 's nachts binnen. Zolang het gaat in de wei, en is het daar echt een baggerbende dan gaan ze met z'n allen de paddock in.

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:38

mijn ijslander staat in Bleiswijk bij een boer, als het land het toe staat, staat ze ook in de winter op de wei, anders overdag paddock en s'nachts stalletje en 24/7 in de zomer op het land

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:06

suus_ schreef:
Volgens mij kwam je ook hier uit de buurttoch kjoetie?

Ik sta in het delftse hout, huur een wei. Dus zelf een stalletje op gebouwd en verder alles zelf regelen.
Helaas wordt dat nu onteigend en moet ik naar een andere stal... Dan gaat ze snachts naar binnen.

Nee ik woon net over de grens in Duitsland, bij Sittard in Limburg, vanwege de paardjes daar een boerderij gekocht zodat ze aan huis konden komen wonen :D Ik heb wel een tijdje in Rotterdam gewoond (Kralingen).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:21

Mijn merrie staat op een kleine stal bij mensen thuis met eigen paarden.
Ze staat, als het weer het toe laat, het hele jaar overdags buiten in de paddock.
In de zomerperiode van 7 's morgens tot 8 uur 's avonds, en in de winterperiode van ong. 8 uur/half 6 tot het donker wordt.

Weiland heb ik daar niet, wel een klein strookje gras was ze in de zomer een uurtje per dag kan grazen.
maar ik ben al erg blij dat ze gewoon lekker de hele dag naar buiten kan!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:41

Aan de rand van Amsterdam kun je je paard wel het hele jaar rond op de wei willen hebben maar als ik zo om mij heen kijk staan ze dan vaak in de prut!!

Ik woon net even verder tegen het Gooi aan en heb de paarden in de winter in de zandpaddock omdat ook hier de wei anders prut word!

Nederland is gewoon te nat om fatsoenlijk (lees droog en beschut) een paard het hele jaar door buiten te kunnen houden!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:52

ligt er denk ik aan op wat voor grond je zit en buiten wil niet perse zeggen op de wei he, kan ook een (bestrate) paddock zijn. Hier mogen ze ook in de winter niet op de graswei want dan lopen ze alles aan gort, maar gaan ze in de kleine wei die kapot mag. Paddock met hooi is toch ook prima?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:10

Hier rondom amsterdam is het idd echt moeilijk om je paard veel buiten te hebben in de winter maanden.
Natuurlijk kan je altijd wel ergens buiten de stad op een weilandje staan, maar dan staan ze vaak in de blub omdat de grond gewoon te nat is.

Ik sta nu gelukkig op een pensionstal met binnenbak, waar de paarden wel buiten komen, 3 a 4 uur in de paddock. Verder rij of longeer ik bijna elke dag en zet ik haar en haar vriendje ook savonds nog een uurtje buiten.

Natuurlijk vind ik dat een paard zo veel mogelijk buiten moet kunnen staan, en van mij mag het ook best wat langer..maar hier in de omgeving is dat erg moeilijk te vinden en mag je blij zijn als je paard niet de hele dag op stal staat.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:20

Hier! Randje Haarlem, 's zomers 24/7 op het land, 's winters zo lang als je wilt in de paddock met hooi (en evt mogen ze dan zelfs nog op het land, er staan er een aantal nog op het land nu, maar wij halen ze er zelf af als het te nat wordt).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:21

Ik heb het :D
Zie onderschrift :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:14

Mijn paard staat dag en nacht buiten, zomer en winter :). Iets ten noorden van Leiden.

Ik heb hiervoor in 't Gooi gewoond, ook daar stond mijn paard altijd buiten.

Weet je... dat gezeur altijd van "ik wil wel, maar het kan hier niet" vind ik echt onzin. Als puntje bij paaltje komt zou niemand met mij willen ruilen, wedden? 0,0 faciliteiten en álles zelf doen. Wil gewoon niemand. Maar dan wel zeuren dat je je paard nergens buiten kunt houden... Tsja...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:26

Waar ik benieuwd naar ben is welke accomodatie jullie ter beschikking hebben??

Zelf heb ik een aantal jaren met mijn pony 24/7 buiten gestaan op een heerlijk plekje in Maasland, maar qua training kon ik daar vrijwel niets. Zelf was ik in de periode lid van een manege iets verderop om te kunnen trainen, maar dit was wel op een half uur stappen, door weer en wind. Persoonlijk snap ik heel goed dat er mensen zijn die ook een beetje voor zichzelf kiezen en dus de accomodatie :) Het is toch best een prijzige hobby die we uitvoeren, dus dan is het toch ook wel fijn als je daar zelf ook enigzins van kunt genieten. :o Waarmee ik paardenwelzijn uiteraard niet geheel wil weg strepen ;)

Maar...is er iemand in de Randstad die ook beiden heeft kunnen vinden? Dus lekker buiten met onbeperkt ruwvoer ÉN een goed te rijden bak om in te trainen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:43

Ja ikke... Nouja niet wat bij mijn weide hoort, dan wel de bak van de buren. Twee belachelijk goede bakken van 20x80 en 25x60.
Voor een redelijke bijdrage mag je daarvan gebruik maken.
1 Minuut lopen. Good enough for me.

Ik ga nu naar pension waar ze hele dag buiten komt, met bak en alles.. Ben ik 10 euro duurder uit, dan waar ik nu sta. (weihuur voor 70 euro, maar alles bij elkaar opgeteld wordt wel erg duur!)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:22

Dani_ schreef:
Mijn paard staat dag en nacht buiten, zomer en winter :). Iets ten noorden van Leiden.

Ik heb hiervoor in 't Gooi gewoond, ook daar stond mijn paard altijd buiten.

Weet je... dat gezeur altijd van "ik wil wel, maar het kan hier niet" vind ik echt onzin. Als puntje bij paaltje komt zou niemand met mij willen ruilen, wedden? 0,0 faciliteiten en álles zelf doen. Wil gewoon niemand. Maar dan wel zeuren dat je je paard nergens buiten kunt houden... Tsja...

In alle eerlijkheid, nee, ik zou inderdaad niet willen ruilen met jou. Ik hoef geen luxe te hebben, maar ik ben toch wel erg blij met ons rijbakje en met dingen als een kast om je spullen in op te bergen, licht en stromend (koud) water. En iemand die de boel een beetje in de gaten houdt. Ik gun mijn paard een lekker leven, maar als ik 's avonds na mijn fulltime baan in de regen bij een campinglampje sta te rommelen dan zou de lol er voor mij al snel af zijn. Petje af voor mensen die dat wel kunnen dus!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:47

AndreaB schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is welke accomodatie jullie ter beschikking hebben??

Nu pensionstal waar ik alles zelf moet regelen qua voer, bodembedeking enz (zaaaaalig!!). Buitenbak erbij, trailerstalling en stalling marathonwagen en direct aan het bos met voldoende km ruiterpad en op loopafstand van 2 maneges voor evt wedstrijden.
Naast het houden van je paard spelen er natuurlijk nog veel meer dingen mee waar wij rekening mee moeten houden. Heb een paard niet om te grasmaaieren, hij moet ook wat doen voor de kost.

Liever een stal waar hij minder buitenkomt in de winter maar waar ik wel gewoon alle kanten op kan met trainen, dan een stal waar hij meer buiten kan maar waar we qua training niks kunnen of ik niks te zeggen heb over zijn voer (met gezondheisdproblemen als gevolg).

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:21

Het is zeker mogelijk, ik zit hier onder de rook van Amsterdam, Zaandam, Purmerend e.d. En toch staan mijn paarden overdag buiten. Waar ik sta is een kleine pension stal, er zijn ook maar 6 paardjes.
Wij hebben een giga paddock die we in 2 hebben gedeelt, ze staan 3 om 3 :) Van smorgens een uurtje of 9 tot savonds een uurtje of 8 buiten. Vind het erg belangrijk.

Alleen als het heel erg slecht weer is staan ze alleen smiddags buiten, maar dan doe ik ze savonds nog buiten om te mesten :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:28

Maar krommenie is natuurlijk niet Amsterdam/Rotterdam City (ben half Krommenees nl), in Krommenie e.o. staan de paarden zowizo al veel eerder op het land en gaan er ook later vanaf dan bv bij ons in regio Rotterdam.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:25

Bij Amsterdam in de buurt kunnen ze swinters niet op het land, dan kunnen ze echt zwemmen door ze modder.
Wel zijn er veel stallen waar ze in de paddock kunnen een paar uur per dag, die zijn er genoeg.
Gewoon in de omgeving rondkijken en vragen.