Wat moet ik nou met die stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Wat moet ik nou met die stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:57

Ik wil graag jullie visie op mijn ''stal probleem''

Mijn paard eet stro, maar dat hoeft (heb ik gehoord) geen probleem te geven. Hij doet het nu al 1,5 jaar (zolang ik hem heb). En ik heb nooit problemen gehad.

Op mijn vorige stal had ik het probleem dat mijn stal enorm vies was, je stond te soppen in de urine (of wat het dan ook was) en er was geen schoon stroo-tje meer te bekennen (opgegeten of vies geworden). Ik ben toen overgestapt op zaagsel, aangezien dat schooner zou zijn en hij het niet at. Eenmaal overgestap was het heerlijk, niet meer zo vies (wel wat duurder, maar dat kon ik aardig beperken) en ik stond niet meer te soppen. Daarna ben ik overgestapt op zaagsel met een klein laagje stro erover, zodat hij weer aan het stro kon wennen. Ik mixte het schone stro met het schoon-maar-vieze stro, aangezien hij het dan minder at (ik eet ook liever niet mijn eigen poep ;) )

Nu ben ik verhuist naar een nieuwe andere stalling. Enorm mooi gelegen, lekkere weide gang zomers, paddock beschikbaar voor de winter. Alleen nu de winterstalling weer is begonnen, begint het probleem weer van vooraf aan. Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet! Mijn paard eet nog steeds alle stro op, nu maak ik me daar niet meer zo druk om. Ik heb een middeltje gekregen om ervoor te zorgen dat hij het niet opeet, maar dat werkt naar mijn idee niet. Ik mag niet overstappen naar een andere bodem (ik had stro-korrels voorgesteld) omdat de eigenaar hier geen belangsteling bij heeft, en dit waarschijnlijk niet goed is voor de ondergrond. (Hij gooit de mest over eigen land). Het schijnt ook dat mijn stal enorm nat blijft (dat zeggen mijn stal genootjes).

Nu stond mijn paard de hele dag op stal, aangezien de DA zou komen om te enten. Toen ik hem uit stal haalde had hij dikke achterbenen (stal-benen?). Ook stond hij de hele tijd te trappen, alsof ie jeuk had aan zn voetjes. Ik kijken: Ja hoor, ook nog is mok. Dit heeft hij bij mij nooit gehad, maar zn maatje waar hij mee buiten stond heeft ook erge mok gehad! dus ik ga er vanuit dat dit door zijn maatje komt. Maar nu bevorderd de genezing van mok het niet met een natte stal.. Het is echt letterlijk dat ik elke dag sta te soppen.

Of ik er nu veel of weinig stro in de stal kwak, het blijft nat (als ik er weinig in doe is het nat, als ik er veel in doe is al mn schone stro opgegeten en is hij ook nat)

Wie heeft er tips, want ik zie het echt even niet meer... Ik wil mijn paard ook niet 7-8 uur buiten hebben (om te ''voorkomen dat zn stal vies word'')(vooral nu niet met die mok ook) mede omdat hij geschoren is en hij snel ''honger'' heeft en zand gaat eten.

Laat me jou idee horen, wat ik met een natte stal kan. Ik ga morgen zo ie zo naar de eigenaar dat dit niet goed gaat... mn paard kan ook niet zonder bodem bedekking staan natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door ch_ntii123 op 05-11-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:08

Je paard hoort natuurlijk niet 7-8u buiten zonder eten, dat ten eerste. Dat is vragen om problemen.
Kan de stal niet opgepot worden? Of is de stal zelf gewoon slecht aangelegd qua afvoer van vocht?
Mss kun je toch wéér verhuizen naar een stalling MET droge stallen, paddocks MET hooi.
Wil je tóch op deze stalling blijven zou je zelf de mestafvoer kunnen regelen en vlas kopen? Dat is een stuk droger.
(en een hooinet in de paddock hangen)

humanoidR

Re: Wat moet ik nou met die stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:11

en vlas? dat kan je ook op het land uitrijden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:11

onbeperkt hooi.
dan eten ze (meestal) geen stro meer.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:13

*even text aangepast*

Hij staat ook niet zo lang buiten hoor, Oppotten heeft geen zin, het is zo nat dat ik hem daar echt niet in kan laten staan..Dan krijgt ie echt ''weken-voetjes'' naar mijn idee. Het kan zijn dat de stallen slecht zijn aangelegt maar dat durft ik zo niet te zeggen..
Ik zou heel graag willen blijven staan, want t uitrijden is geweldig!

Hoe zou je zelf je mest afvoer kunnen regelen? en gehakseld stro, daar las ik net iets over is misschien ook een idee? of blijft dat dat ook zo nat..??

Amalarab schreef:
Je paard hoort natuurlijk niet 7-8u buiten zonder eten, dat ten eerste. Dat is vragen om problemen.
Kan de stal niet opgepot worden? Of is de stal zelf gewoon slecht aangelegd qua afvoer van vocht?
Mss kun je toch wéér verhuizen naar een stalling MET droge stallen, paddocks MET hooi.
Wil je tóch op deze stalling blijven zou je zelf de mestafvoer kunnen regelen en vlas kopen? Dat is een stuk droger.
(en een hooinet in de paddock hangen)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:14

Ik probeer hem onbeperkt kuil te geven in zijn stal. (maar ook daar zit een limiet aan vlgs de eigenaar, maar ik gebruik meer:P)

Kan vlas over het land? ik dacht dat dat niet kon?

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:21

strokorrels zijn net zo goed, zo niet beter verteerbaar als stro.
En ze nemen heel veel vocht op.
Misschien kan je zelf een zak kopen en er een halve zak per week door het stro mengen?
Als het van de staleigenaar mag natuurlijk...
En dan het liefst inderdaad een potstal idee; zo veel mogelijk laten liggen zodat de urine naar onder kan zakken.
Misschien heb je in het begin wat meer nodig aan korrels, maar daarna moet het lukken met een halve zak denk ik, samen met het stro dan he.
Succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:24

Ik heb strokorrels gevraagd maar dat mocht niet... waarom? ben ik vergeten te vragen.. MAar morgen zal ik het opnieuw vragen, want dit is echt geen doen...

Fien1 schreef:
Misschien kan je zelf een zak kopen en er een halve zak per week door het stro mengen?
En dan het liefst inderdaad een potstal idee; zo veel mogelijk laten liggen zodat de urine naar onder kan zakken.
Misschien heb je in het begin wat meer nodig aan korrels, maar daarna moet het lukken met een halve zak denk ik, samen met het stro dan he.
Succes!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:54

Vlas kan prima over het land!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:45

Hoeveel stro krijgt je paard er per dag bij?
Het valt mij nl vaak op dat mensen denken met heel weinig stro een nette stal te krijgen, terwijl je echt wel wat nodig hebt bij een minder schoon paard!
Voor je paard zou het natuurlijk wel het fijnste zijn als hij op stro kon blijven.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:52

Mijn paarden staan met 2e in 1 grote stal, dus herken het probleem. Er moet gewoon echt veeeelll stro bij iedere dag om het een beetje gangbaar te houden. Oppotten is eigenlijk geen doen als ze echt veel eten en vies zijn. Ik probeer zelf dagelijks de natte plekken er uit te halen en de mestballen er uit te "zeven" Als de stalbaas er dan genoeg stro bij doet is het goed te doen. Als ze weinig buiten komen en veel stro gaan eten vernevel ik soms azijn er over heen dan eten ze het niet. Het hooi doe ik in hooibalen, zijn ze er langer mee bezig en lopen ze het niet door de stal. Misschien dat je hier iets mee kunt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:55

ch_ntii123 schreef:
Ik heb strokorrels gevraagd maar dat mocht niet... waarom? ben ik vergeten te vragen.. MAar morgen zal ik het opnieuw vragen, want dit is echt geen doen...

Fien1 schreef:
Succes!

Vraag eens advies aan bokker Imker. Zij is leverancier van strokorrels en heeft heel lang een topic bij gehouden over het hoe en wat er van. Zoek maar eens op strokorrels. Misschien kan ze je een brochure geven waarmee je je stalbaas kunt overtuigen....

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:04

Het is misschien een idee om rubber staltegels onder je stro te leggen (minimaal 4,5 cm waterdoorlatend) dan ben je iig het overtollige vocht kwijt) en zorgen dat je echt voldoende ruwvoer kan/mag voeren!
En zoiezo idd het schone stro met het overgebleven "schone" stro mengen!
Eén van mijn paarden is ook echt een viezerik, en daar heb ik dus staltegels onder het stro en dat werkt bij haar erg goed, Natuurlijk zal het nooit een schone dame worden, maar ze staat iig lekker droog en comfortabel op de tegels!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:11

Vlas mag niet zomaar over het land gereden worden dacht ik, daar moeten eerst bepaalde dingen aan gebeuren voordat je dat mag uitrijden. Ik zit ook met mestafvoer, en kan het nu bij een boer kwijt, en ja boeren hebben nou het liefste stro. Ik heb een enorme viespeuk op stal staan, maar ik ben niet ontevreden over hoe ik zn stal 's ochtends aantref.

Ik zorg altijd dat iedere dag en de mest en de natte plek eruit gaat (oppotten werkt bij hem ook niet), verder moet je gewoon zorgen als dat lukt om voldoende hooi te geven. Van kuil kun je nooit zoveel voeren als van hooi, omdat dat toch sneller aanzet e.d. En lang genoeg naar buiten, en ook daar met voldoende eten zetten en eventueel wat dingen waar hij zich mee kan vermaken. Maar het is toch echt een samenstelling en heel consequent zijn met de stal uitmesten (al het natte en de mest eruit iedere dag), voldoende voer, en zo lang mogelijk naar buiten.

Edit: Heb je ook al gekeken ofdat de waterbak niet lek is? Dit was in mijn vorige stal wel het geval, en daar werkte vlas ook niet ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 03:28

Ik heb een extreem smerig paard en nog steeds ben ik op zoek naar DE manier om haar stal netjes te houden (heb haar inmiddels 8 jaar).
Ik heb al vanalles geprobeerd; stro dagelijks uitmesten, stro potten, zaagsel, vlas, strohaksel, alles gepot, alles geschept en het haalt niets uit.

Tot vorige maand heeft ze een paar maanden op vlas gestaan. Dat ging op zich wel redelijk, alleen was ik met gemak een uur per dag aan het zeven, erg tijdrovend en ook erg kostbaar, de hoeveelheden die nodig waren om het netjes te houden. Momenteel staat ze weer op stro (sinds afgelopen weekend). Ik heb er 2 balen van 20kg in gegooid, enkel drollen geschept en om de dag een halve baal erbij. Morgen trek ik de onderlaag eruit, ben erg benieuwd wat het resultaat is na een week :)

Wat je evt. zou kunnen doen is VEEL stro erin mieteren 'tot met de oren tegen het plafond' en dat mengen met het vuile, dan vinden ze het vaak ook niet meer lekker en dan net als ik potten door wel een goede dikke bovenlaag te houden en dan eens in de week de onderlaag eruit.
Van een natte stal kunnen ze ook mok krijgen (ik stond eens op een all incl. stal waar ze goor stonden, paard stond met 3 dikke benen).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 04:02

Drainerende stalmatten misschien? Dan gaat het vocht iig voor het grootste gedeelte weg. Bovendien ligt hij dan niet op de grond als hij het grootste gedeelte van het stro opeet.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 06:51

Vlas kan prima op het land het komposteert eerder dan stro
vlas heb je ook minder afval van en kun je vaak bij tuinders kwijt
Maar waar ik iedereen op betrap is met oppotten je de onder laag er juist niet uit mag halen
Misschien kun je een onder laag van vlas minimaal 5 balen maar let op
sommige paarden eten dat ook hoor
Een pot laag moet minimaal 40 cm zijn dat is de laag waar de urine in weg zakt en tijd heeft om het vocht te verdampen Deze laag mag je dus niet open maken en moet juist dicht blijven de boven kant kun je wel er af halen dus eigenlijk ogen dicht en opstrooien en nog eens opstrooi en niks er uit tot je minimaal 30 cm hebt
eventueel kun je de onderkant van zijn hoeven teer op brengen al ben ik daar geen voor stander van
het is even door zetten maar je mag pas na een maand gaan mesten meestal
Als je een zout blok hebt hangen zou ik dat weg halen vaak hebben paarden die veel plassen en te hoge opname van zout

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:41

Lieke schreef:
Drainerende stalmatten misschien? Dan gaat het vocht iig voor het grootste gedeelte weg. Bovendien ligt hij dan niet op de grond als hij het grootste gedeelte van het stro opeet.

Ken ik niet. Wat is dat?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:47

Ik ken wel vochtdoorlatende rubbermatten. Bedoel je die?
Ik heb ooit op een stal gestaan waar ze van die matten hadden met onder de matten een put. Elke week werden de matten helemaal schoongespoten en ook werden ze uit de stallen gehaald om de putten schoon te houden. Het zag er met een beetje stro er op echt ideaal uit.

Zo zag het er uit ja, maar zo rook het niet. Het waren gigantische amoniac verzamelaars waardoor de lucht in de stal niet te harden was. Nee ik vond het ondanks de zorg die er aan besteed werd geen aanrader.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:51

Gisteren hoorde ik van iemand dat een paard die z,n stal leeg eet te weinig voer/hooi krijgt.Weet niet of het zo is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:57

Plantenspuit vullen met water en flink azijn, dat over je schone stro spuiten wil nog wel eens helpen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:50

marleen_usar schreef:
Gisteren hoorde ik van iemand dat een paard die z,n stal leeg eet te weinig voer/hooi krijgt.Weet niet of het zo is?

Nou dat geldt niet voor alle paarden hoor... ;) . Ik heb een pensionpaard staan die echt enorme bergen voordroog wegmaalt snachts maar zodra dat op is gaat ze door met haar stro. En die krijgt echt ruim voldoende ruwvoer.. Ze stopt alleen ,werkelijk waar, nooit met eten. :D .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:52

Onbeperkt hooi.
En je zou eens kunnen kijken of je gehakseld koolzaadstro in stal kan doen. Dat kan gewoon over land uitgereden worden en ze eten het niet.
Daarover een laagje gewoon stro om te knabbelen, net als met zaagsel.
Onderhoud is ook hetzelfde als zaagsel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:59

hooi in een ruif? Speeltjes met smaakje eraan zodat ze daar aan gaan zitten ipv aan het stro?

Mok krijgen ze niet van vriendjes, dat krijgen ze van een bacterie icm slechtere weerstand toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:04

onbeperkt hooi. een paard besteed gemiddeld 19 uur per dag aan eten. is het hooi op dan zoekt het wel wat anders waar hij op kan knabbelen.