Pony verleasen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Pony verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:55

Hallo Bokkers,

Zoals sommige van jullie weten wil ik een wat oudere manegepony kopen.
Zodat ze bij mij haar leven kan leiden met wat meer rust en liefde.
Het is een merrie B-C pony en een schimmel.
Ze is ong. 25 jaar, misschien jonger en loopt nu dagelijks nog 2 uur in de manegelessen.
Het is een erg brave pony. Voor beginnertjes. En kan ook wel nagevelijk lopen
Ze komt op mijn vaste stal te staan. Een kleine pensionstal met max 7 pensionklanten.

Een mooie ruime buitenbak met achterberg bodem die zelfs met extreem weer nog te berijden is.
We hebben een stapmolen/paddock/longeerring/weides. Ook is er fijne instructie aanwezig.

Omdat ik eigenlijk niet dagelijks voor de pony kan zorgen, wil ik eigenlijk iemand zoeken die de pony voor min 5 dagen in de week wil leasen.
Het liefst zoek ik zsm iemand zodat die gelijk aan de gang kan als de pony er is. Maar ja, neem aan dat ook leasers de pony uit willen proberen
om te kijken of het klikt.
Dus hoe kan ik dit nou het makkelijkste regelen.
En denken jullie dat er naar dit soort (lease) pony's vraag is?

Ik hoor graag tips!

S_Evelyne

Re: Pony verleasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:06

Ligt eraan of je een jong meisje neemt of een wat ouder iemand. Als je een jong meisje neemt zul je er de eerste paar keer wel bij moeten zijn natuurlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:08

Pas wel op, als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor het paardje wanneer er een kind afvalt ;) .
Ik denk wel dat er vraag naar is, maar de vraag is of de mensen er een beetej fatsoenlijk voor willen betalen. Weet niet hoe dat verzekeringstechnisch zit. Als iemand jouw betaald en ze valt eraf...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:13

Je kan in het leasecontract vermelden wat de risico's zijn en over wie er verantwoordelijk is toch?
Waarom ben ik precies verantwoordelijk dan?
Zei kiest er toch voor om op die pony te rijden, of heb je het over de schade van de pony?
Ik neem aan dat een jong meisje met haar ouders komt?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:18

Ik heb een arabier en deze week zelf een knieoperatie gehad waardoor ik maanden niet mag rijden. Daarnaast werk ik 32 uur, studeer deeltijd en ga vanaf januari afstuderen. Ik kan en mag dus heel lang niet rijden maar mijn paard is niet geschikt om zo lang stil te staan, hij gaat dan slopen en wordt bloed chagerijnig, hij wil gewoon werken :+

Ik ben op tijd begonnen met zoeken naar een oplossing en heb een hele fijne, eerlijke ruiter (wat trouwens ook bokker is ;) ) gevonden die mijn paard een jaar gaat leasen. Dat betekend wel dat hij naar een andere stal gaat maar dat is 3 kwartier rijden bij mij vandaan dus ik mag en kan nog regelmatig langskomen. Vooraf is ze komen proefrijden en hebben we de algemene dingen afgesproken. Ondanks dat ik haar en haar ouders vertrouw heb ik toch een leasecontract laten opstellen en aan de leaser laten lezen. Nu weten we allebei waar we aan toe zijn, staat zwart op wit wat wel en niet mag. Morgen ga ik mijn paardje naar haar toe brengen.

Moraal van dit verhaal... Ik denk dat er vast voor jou (toekomstige pony) iemand is die hem wil leasen maar maak dan wel hele duidelijke afspraken en leg die vast in een contract!
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 05-11-10 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:09

Het is niet de bedoeling om schopjes te plaatsen om je topic onder de aandacht te brengen.

Ik denk dat er vooral onder de jongere ruitertjes veel interesse zal zijn, vooral omdat ze kunnen leren van een ex-manegepony die het allemaal al gezien heeft.
Let inderdaad op de verantwoordelijkheid. Als er iets met de pony gebeurt of de ruiter valt eraf dan ben jij verantwoordelijk als eigenaresse.
5 dagen in de week verzorgen door een jonger iemand vind ik erg veel, vooral wanneer diegene naar de basis- of middelbare school gaat.
Verder zou ik duidelijke afspraken maken met de leaser.
Wie neemt welke kosten op zich, gebruik van tuigage, wanneer komen en wat mag diegene doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:05

Moderatoropmerking:
offtopic en topicschopjes verwijderd

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:00

Er zijn vast genoeg mensen die een paardje willen leasen alleen moet je wel goed erover denken dat er veel beginners op af zullen komen aangezien het een brave B-C pony is waarvan beginners veel kunnen leren.
Ik zou gewoon een advertentie in de supermarkt ophangen of op een manege in de buurt.
En zoals hierboven is gezegt; maak goeie afspraken!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:30

Ja, maar mijn andere vraag is nog steeds niet beantwoord, waarom ben ik verantwoordelijk? Omdat het mijn pony is? En als ik nou in het contract zet dat het eigen risico is?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:42

Zelfs als je het in de overeenkomst duidelijk zet blijf jij verantwoordelijk voor de wet, dit kun je niet veranderen omdat jij de eigenaresse bent. Hier zijn op bokt meerdere topics over geweest.

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:00

ik weet het niet misschien een jonge beginner?? het is wel waar dat je op moet letten dat als hij/zij er van afvalt jij verantwoordelijk bent!

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:12

Je bent verantwoordelijk omdat het recht jouw paard als jouw "goed" ziet.
Je bent dus ook aansprakelijk voor eventuele schade te lijden als gevolg van een ongeval. Voor zover ik weet is de verantwoordelijkheid ook niet af te dragen d.m.v. een eigen risico-clausule, of je zou een advocaat in de arm moeten nemen die daar eventueel wat haken en ogen in kan verweven.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:52

Hmm, dat is wel even een nadenkertje.
Ook dus voor de mensen die een bijrijder hebben, is dus eigenlijk een heel groot risico wat je neemt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:43

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 17:14

Bedankt voor de tip! Ik wist wel dat ik aansprakelijk ben voor de schade die mijn paard aanbrengt. Maar als de persoon die mijn paard rijd/begeleid iets overkomt ben ik dus ook aansprakelijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:50

MiniMouse schreef:
Bedankt voor de tip! Ik wist wel dat ik aansprakelijk ben voor de schade die mijn paard aanbrengt. Maar als de persoon die mijn paard rijd/begeleid iets overkomt ben ik dus ook aansprakelijk?

Jazeker :j .

Dat wil nog niet gelijk zeggen dat je ook de verplichting hebt om schade te vergoeden. Lees ook het stuk over 'eigen schuld' goed.

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:46

ik heb dat ook gedaan met mijn d pony.omdat ik al een e-pony had en er nog een pony bij wou en ik wou hem niet weg doen
het ging heel goed het ging zo goed dat we de pony aan hun hebben gegeven omdat ze er zo goed voor waren

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:20

ik zou mijn pony NOOIT verleasen, de kans dat er iets mis gaat zonder dat je het weet is dan veel groter.