van koeienwei naar paardenwei, hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

van koeienwei naar paardenwei, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 13:48

ik heb voor t eerst de paarden aan huis en ook de weien aan huis, en ik weet helemaal niet veel over weideonderhoud, dus ik hoop dat er wat bokkers zijn die mij kunnen informeren :D

Ik heb een huisweide van ruim 2000 m2 en een zomer/grasweide van 5000 m2. Het gaat om de grote wei. Het is kleigrond, en echt rijk weelderig vet koeiengras. Deze heb ik dit jaar laten afgrazen in stukken van ongeveer 20 bij 40, en dat gaat eigenlijk prima. Voor volgend jaar willen we de wei in 3 stukken van ongeveer 65 bij 20 afzetten en zo steeds kunnen afwisselen (waarbij het stuk aan huis uiteraard ook meegenomen moet worden, maar dat is het winterstuk dat aan gort gaat en in een deel van 17 bij 30 werk ik met ze).

Nu heb ik geen idee van een geschikt bemestingsplan, kalk en evt grassoorten om bij te zaaien (wat dit jaar absoluut niet nodig lijkt). Omdat het zulk rijk gras is leek het me verstandig om niet te mesten dit jaar, heb het land uiteraard netjes bijgehouden, onkruid zoveel mogelijk eruit (vnml wat zuring en een of andere plant met lange korrelige stengels), mest uitgeharkt of eruit gehaald. Hooien is geloof ik niet mogelijk vanwege de locatie van de beschermde pruimenbomen := in de wei. Voor komend jaar (en evt nu nog?) zou ik graag eens van de paardenmensen horen wat ze denken dat t beste is. Kan altijd voor informatie terecht bij de boer hier tegenover maar das echt een koeienboer en die heeft an sich van paarden ook geen kaas gegeten.

Dus wie o wie geeft mij een cursus paardenwei-op-kleigrond-voor-dummies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:04

Wil je de paarden uiteindelijk permanent op de weide hebben? Wat voor soort paarden heb je?

Gezien het formaat van je weides en ik ervan uit ga dat je er in ieder geval twee hebt, denk ik niet dat het een wei is om paarden de hele dag en nacht erop te laten lopen. Of je moet dan bijvoeren. Een stuk in de winter aan gort laten lopen is een goed plan, dat beschermt de rest van je weide.

Ik heb zelf mijn paarden op een koeienwei lopen en blijf deze ook behandelen als koeienwei. Voor ons geen probleem. Kalken is op kleigrond niet altijd nodig, maar kun je eventueel laten testen. Bemesten doen wij wel, dmv kunstmest. Mest verwijder ik ook niet, wei is dusdanig groot / lopen niet zoveel dieren op dat dat gewoon kan blijven liggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 14:07

ow sorry zal ik nog even erbij vermelden: het gaat om een oudere (20) kwpner van 1.65m met veel volbloed en een friesxandalusier met aanleg voor euh.. welvarende vormen :P die bunkert ook nogal en heeft zomerexzeem (overigens dit jaar minder dan andere jaren door aan-huis-beleid). De paarden staan het hele jaar door buiten, in de zomer opgebouwd tot zo'n 14 uur en in de winter zo'n 12 uur, bij slecht weer op het aan-gort-stuk, bij een beetje schappelijk weer mogen ze het rijstuk daar ook erbij hebben. snachts gaan ze naar binnen. Permanent op de weide wil ik niet ivm toezicht, leeftijd van mijn ene en exzeem van de andere. In de winter krijgen ze nagenoeg onbeperkt hooi bijgevoerd op het aan-gort-stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:16

Dan denk ik dat het inderdaad wel haalbaar is. Belangrijkste aan weidebeheer is ook wel dat je kijkt naar de situatie en indien nodig hulp inschakeld voor bevestiging, maar een dot gezond verstand doet ook een hoop.

Nadeel van een koeienwei kan zijn dat daar veel krachtig gras op staat, dus als je ze er 24/7 op hebt lopen krijgen ze teveel binnen. Beperk je de uren weidegang door ze in jouw geval op stal te zetten, of (in mijn geval) een paddock, dan loopt dat allemaal wel los.

Dat ZE, komt dat door de beestjes of door teveel suikers?

DubbelFun

Re: van koeienwei naar paardenwei, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:41

@kjoetie : tegenwoordig is voor veel paarden 'less is more' :D
Of zoals ik ook heb horen zeggen; een NL-wei is voor paarden wat de McDonalds of Jamin voor mensen is... niet goed dus.

Steeds meer wordt er bekend over Insuline Resistentie en HOefbevangenheid met als oorzaak obesiteit (te dikke paarden dus).
Het beste is dus veel beweging en weinig binnen krijgen :)

Lees je eens in over het fenomeen Paddock Paradise/Paradijs. Dit is ook op een klein oppervlak te realiseren.

Qua 'vet'heid van het gras heb je diverse paardenmengsels waar minder Engels Raaigras in zit (is een fructaangevoelige ras) en om het lopen tijdens het grazen te bevorderen is dus 'onkruid' helemaal niet zo slecht. Wel heb je dan meer onderhoud aan je weiland om te zorgen dat er wel wat gras blijft staan :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 14:55

ZE is echt puur beestjes, als het in de zomer hard waait of regent kan ze zonder problemen buiten staan. Zodra het weer droog wordt of windstil is staat ze te jeuken. Met exzeemdeken gaat het echter echt supergoed.

paddockparadise heb ik veel over gelezen maar ben ik zelf niet zo kapot van omdat de bolle :D weinig respect heeft voor draadjes. Buitendraadjes met flinke klap stroom blijft ze inmiddels wel achter gelukkig, maar om ongewenste rollades te voorkomen is het devies hoe minder draadjes hoe beter zeg maar :D Ik probeer het inderdaad vooral in beheer en beweging te zoeken. Is dit jaar ook best gelukt, ze is op een paar weken na keurig op gewicht geweest:

De bolle:

http://img14.imageshack.us/img14/259/paardjes083.jpg

in galop (en in de zomer zonder deken, je ziet de manen ook gewoon lang, alleen bovenste stukje heeft ze vorig jaar helemaal afgeschuurd, is dit jaar bijna geheel bijgegroeid).

http://img237.imageshack.us/img237/7906/yip2.jpg

en beide op de huiswei in de zomer (toen konden ze nog niet op de zomerwei ivm de afrastering die nog niet af was, we wonen er pas sinds juni en ze zijn er in september opgegaan toen het gras al kniehoog was- tot die tijd met bijvoeren op de huiswei daarom is die best schraal op de foto's).

Afbeelding

Dit is de wei waar het om gaat (uiteraard staat er binnen de prikkeldraad een schriklintomheining nu):

Afbeelding

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:00

nog een vraagje: wat is het nut van kalken, wat doet dat met de bodem?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:46

Kalk maakt de grond minder zuur. Dat is weer beter voor je gras.