Help! Ik heb een dilemma! verhuizen of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijketjuh_

Help! Ik heb een dilemma! verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 12:52

Gisteravond ben ik wezen kijken bij een andere pensionstal. Nu ben ik heel erg in twijfel, of ik daar naar toe zal gaan of dat ik bij mijn huidige stal zal blijven. De reden dat ik zo twijfel is omdat ik goed overweg kan met 2 zusjes. Om hun zou ik blijven en ook omdat hun paardje het vriendinnetje is van mijn paardje. Tevens staat mijn paard al ongeveer 4 jaar bij deze stal, en ik ben bang dat als ik hem nu ga verhuizen hij het er helemaal niet naar zijn zin zal krijgen. Ook is de huidige pensionstal in hetzelfde dorp als waar ik woon ongeveer 10 min fietsafstand en ruim 5 min met de auto.Tevens ben nogal een gewoontedier, ik weet wat ik op deze stal heb en wat ik kan verwachten. Een nieuwe stal is natuurlijk helemaal anders en nieuw..
Bij de andere pensionstal hebben ze veel meer faciliteiten waar we gebruik van kunnen maken, en ik zal dan ongeveer 40 euro per maand duurder uit zijn. Tevens kan ik daar mijn trailer stallen.
Het nadeel van de stal waar we nu staan is dat het al echt oud is, het toch en het lekt. Ik zal even een overzicht plaatsen met wat we nu hebben en wat we gaan krijgen als we gaan verhuizen. Ik moet het zondag doorgeven, en ik zou dan per 1 jan daar heen kunnen. Het kan ook eerder maar dan kan ik het bij mijn huidige stal voor mijn gevoel niet netjes afronden.

Wat hebben we nu?:

- een buitenbak ( niet erg goede kwaliteit. Er zit (zwart)zand in, maar niet veel. Het gras groeit er al door. En nu is het snel te nat en te hard. In de zomer is het juist snel te stoffig, er kan niet gesproeit worden. Dan rij ik in de weide)
- We zitten ongeveer 2 km van de vereniging af. We stappen vaak samen met mijn paard zn vriendinnetje naar de vereniging toe. Af en toe alleen.
- Hooi, stro, brokken
- Weidegang (dagelijks met een enkele uitzondering)
- de huurprijs is 75 euro, hier komt nog het voer en stro overheen. Ik zit dan op gemiddeld 170 euro per maand.
- mogelijkheid om buitenritjes te maken
- ik mest zelf de stal uit, en breng ook zelf het mest weg. Je kunt de stal laten uitmesten tegen betaling. geen idee hoeveel dit extra is want ik doe het altijd zelf.
- We staan met 5 paarden totaal op stal

Wat gaan we krijgen?

- buitenbak met dreinage
- binnenbak
- stapmolen
- weidegang
- trailerstalling ( 5 euro extra in de maand)
- de prijs per maand bedraagt 200 euro (dus 205 euro per maand zal het worden) Dit is inclusief brokken, hooi stro)
- Stal wordt dagelijks uitgemest.
- een kantine en een zadelkamer is in aanbouw.
- afstand per auto: 20 minuten
- Er staan 5 paarden op stal waarvan er 3 worden gereden. (dacht ik)
- ik kan dan niet meer naar de les van de vereniging. De les begint om 1900 uur , en ik werk tot 1800. Ik heb al op mijn werk gevraagd of het mogelijk is om 1 x in de maand op dinsdag te vrij te zijn en dit kon wel. Dan kan ik dat ook doorgeven aan de verenging, weten hun ook beter van hoe of wat.
- Niet meer vaak samen met de andere dames rijden. Echter heb ik al wel met mijn ouders overlegd dat ik af en toe hun auto mag lenen. Ik heb wel een trailer namelijk maar (nog) geen auto die deze kan trekken. Als ik dan eens samen met hun wil lessen of gewoon rijden dan kan dat dus geregeld worden. Dit is dus wel tijdelijk want ik ben aan het sparen voor een andere auto.
- mogelijkheid voor het maken van buitenritten.

Als jullie dit zo lezen lijkt de keuze misschien makkelijk. Maar ik voel me zo banketstaaf als ik straks zou moeten vertellen dat ik wegga. Ook ben ik bang voor wat ik weer ga krijgen, dat zowel mijn paardje als ik het daar niet naar onze zin hebben.

Hebben jullie tips/adviezen?? Ik hoor het graag

groetjes Marijke

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:58

Hoi Marijke..

Ik kom al 18 (!!!) jaar op dezelfde stal, ben tussendoor 3 maanden weggeweest, ook ik was erg bang voor de verandering, maar ik had echt geen andere keus.
Uiteindelijk is het me allemaal heel erg mee gevallen, de mensen daar waren ook heel aardig en behulpzaam.
En mijn paard vond het ook allemaal prima.

Misschien dat je een maand op proef mag? :D
Je weet nooit natuurlijk, je kan t altijd vragen ;)

Ik zal gewoon kijken wat het beste is voor mn paard, en zo lang hij t naar zn zin heeft, heb ik t ook naar mn zin!

Suc6 ermee!! :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:59

Ik zou ipv voor mezelf wat facilieiten betreft, eens naar de "faciliteiten" voor je paard kijken: waar zou je paard het meest gelukkig zijn? Meeste weidegang? Beste verzorgd?
Op basis daarvan zou ik een keuze maken, niet op basis van de dingen die makkelijker zijn voor mezelf.

Mocht je twijfelen, ga eens wat vaker bij de nieuwe stal kijken, kijk hoe vaak en hoe de paarden buiten staan, zien ze er happy uit? Staan ze daar de hele dag buiten? Zien ze er goed verzorgd uit? Zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.
Proef de sfeer alvast een beetje.

Stalling zou niet af moeten hangen of jij dara vriendinnetjes hebt, je paard moet er wonen en dus gelukkig kunnen zijn. Paard maakt wel nieuwe vriendjes als ie in een kudde komt.

Op proef zou ik niet doen, dan wordt je beest van hot naar her gesleept.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:01

Moeilijke keuze hoor, voor je paard word het er ook niet slechter op als ik het zo lees, behalve dat hij bij zijn vriendinnetje weg gaat en dat het niet meer tocht en lekt op stal. Voor jezelf heb je wel meer luxe als op de huidige stal, maar snap je dilemma, want je weet wat je hebt en niet precies wat je krijgt. Maar het lijkt me dat je toch niet helemaal prettig meer staat op je huidige stal anders ga je ook niet ergens anders kijken, in jou geval zou ik toch voor de nieuwe stal kiezen, succes!

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:33

Ik zie nergens staan hoelang de paarden van stal 2 buitenkomen? Daar zou het bij mij van afhangen. Zou dit gewoon dagelijks zijn, dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn, en zou ik naar stal 2 gaan.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:37

Tessaaa schreef:
Ik zie nergens staan hoelang de paarden van stal 2 buitenkomen? Daar zou het bij mij van afhangen. Zou dit gewoon dagelijks zijn, dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn, en zou ik naar stal 2 gaan.

Hier ben ik het ook mee eens. Je betaald dan ongeveer 30 euro per maand meer met zoveel meer mogelijkheden. In je huidige stal lekt het geef je aan. Ik zou er dus niet blijven vanwege vriendinnetjes. Ook ben ik het eens met de stelling dat je op de andere stal de sfeer eens moet gaan proeven.

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:38

En idd ik vind het ook belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen, dagelijks. :D

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 13:45

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik ben er vergeten bij te zetten dat de weidegang bij de andere stal ook dagelijks is. Bij uitzondering, mochten ze niet in de wei kunnen gaan ze in de stapmolen.
Bij mijn huidige stal blijven ze bij uitzondering op stal staan.

Ik zal er inderdaad nog eens langs gaan om de sfeer te proeven en eens te kijken hoe de paardjes er bij staan in de weide. Gisteren stonden ze allemaal al op stal, maar ze stonden er wel (in mijn ogen) gelukkig en goed verzorgd bij.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:20

Ben eigenlijk benieuwd of je verhuisd ben met je paardje of niet.