Stal is vies en nat wat te doen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lieverties

Stal is vies en nat wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:21

Hoi,

Mijn haflinger ruin maakt binnen de kortste keren een vieze natte bende in zijn stal.
Hij word 2 keer per dag uitgemest als hij buiten staat dan poept en plast hij daar ook flink.
Hij krijgt gewoon onbeperkt hooi en handje biks en een flinke laag stro in zijn stal wat hij snel opeet.
Heb al gehakseld stro geprobeerd hij heeft op zaagsel gestaan met stro erbij uiteraard.
Heb dit bij me vorige haflinger ruin ook gehad maar deze ruin is nog tien keer erger.
Hij drinkt ook veel net als mijn vorige haf.

Wie o wie heeft er tips ;)

Juangi

Re: Stal is vies en nat wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:22

Op vlas zetten? Dit neemt de nattigheid veel beter op en trekt het door naar de onderlaag, hierdoor blijft de bovenlaag droog. Tot het verzadigd is natuurlijk.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:24

Wil ik wel doen op vlas maar met zijn vraatzucht ben ik bang dat hij het opeet :D of denk je dat dat geen kwaad kan :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:24

Apart dat hij het stro opeet, terwijl hij onbeperkt hooi krijgt.
Je kunt zeepwater over het stro sproeien, dan eet hij het niet meer.
verder: is de afwatering van de stal in orde; loopt hij iets af en kan het vocht weg?
Tenslotte kan het helpen om een dun laagje zand onder het stro te doen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:25

Tsjah, je hebt nette paarden en je hebt paarden die er een zooi van maken. Hier is het ook bijna elke dag feest, de ene keer wat meer dan de andere, maar meestal best wel een bende.
Genoeg stro erin gooien helpt wel, vooral als hij het ook nog eet. Wij schrapen de vloer altijd na het mesten met een schep, zodat al het vieze natte spul er echt uit is, dat scheelt wel.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:27

Ja inderdaad apart dat hij het opeet het is dan ook echt een enorme vreetzak. Er is geen afwatering helaas maar de andere paarden die er staan die blijven aardig schoon maar die haf staat echt te soppen zo nat krijgt hij de stal.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:35

ik heb de stal, duurde ff maar, onderste laagje is urine,, dat word warm en eigenlijk gwn een soort bodem, dat op blijven strooien, mest er wel uit en gwn na een hele poos hele stal leeg, verder gwn op blijven strooien, zo heb je gauw dathet meer opneemt en het schoner is.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:48

hebben we ook geprobeerd oppotten en alleen mest eruit maar heb hem vandaag uitgemest want was 1 grote sopbende binnen 5 dagen geworden dus dat gaat hem ook niet worden helaas.

Maar alle tips wat ik nog niet geprobeerd heb zal ik uitvoeren hopen dat er tenminste iets werkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:53

2 pakken vlas & daaroverheen dan stro. Het stro steeds verversen en dan bijv. 1 keer per maand heel de stal leeg. En gewoon elke dag mest eruit.

Soort van mini-oppot stal.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:53

Ik heb ook zo'n smeerlap van een merens ruin!
Die doe ik elke dag de drollen eruit en de rest gebruik ik als onderlaag.
2 keer in de week trek ik die onderlaag eruit, hij staat en ligt nooit in het natte, voor het kans heeft om te verzadigen haal ik het eruit.

Mijn welsh ruin is veel schoner, die poept achter in zijn stal en plast aan de zijkant, bij hem haal ik elke dag de plas weg.
Als ik dat bij mijn merens zou moeten doen zou ik iedere dag zijn stal moeten leegtrekken, dat is geen doen!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:58

heeft jouw haf een zoutblok? dat kan de oorzaak zijn.gaan ze soms extreem veel plassen en blijven het stro eten.idd op vlas zetten zonder stro,vlas eten ze niet graag.

Danyologic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:58

De verzorgpaard van een vriendin van mij plast ook heel veel, hij word op een stal gezet met zand en stro.
En ja verder gewoon vaak schoonmaken, stiekem wil hij gewoon dat je 'm extra aandacht geeft, haha :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:59

drinkt je paard echt veel meer dan een ander paard? Want dan zou ik toch even een dierenarts bellen voor inlichtingen. Maar dat drinken kan natuurlijk ook komen doordat je onbeperkt hooi voert. Maar als het echt veel meer is, dan zou ik toch iets medisch uitsluiten. Want als je paard minder plast is het ook een mindere sopbende. Ik ken het hoor, mijn pony had cushing en dronk ontzettend veel. En 2 keer per dag alles eruit en nieuw erin en het bleef een bende..

Donna89

ik heb ook zo'n varkentje. Ik heb een dikke laag van vlas gemengd met krul er nu inliggen, met een verhouding van 3vlas en 2 krul. Dat gaat echts super.elke week 1 of 2 balen er bij en 1x per week natte plek er uit. Moet wel echt een flinke laag in de stal! Succes

Wendel

Zo'n viespeuk heb ik nu ook op stal. Vorig jaar nooit de hele stal hoeven leeg trekken alleen de natte plakken en drollen er uit en nu....... Kan alle dagen alles er uit trekken.
We zijn er nu wel achter gekomen dat de sleuven die door de stal lopen pot dicht zaten dus al het vocht ging gewoon niet weg.
Nu hebben we woensdag de hogedruk er op gezet en de sleuven weer vrij gemaakt. Hopelijk was dit het euvel en hoef ik niet meer zoveel te scheppen

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:03

lieverties schreef:
hebben we ook geprobeerd oppotten en alleen mest eruit maar heb hem vandaag uitgemest want was 1 grote sopbende binnen 5 dagen geworden dus dat gaat hem ook niet worden helaas.

Maar alle tips wat ik nog niet geprobeerd heb zal ik uitvoeren hopen dat er tenminste iets werkt

Neem aan dat je nu je haf op stro hebt staan? Ik heb mijn fries die ook behoorlijk vies is op stal ook op vlas gehad, dit werkte ook niet, binnen de kortste keren was het een enorme sopbende. Hij staat nu op stro en dat bevalt ons veel beter, we halen iedere dag de natte plek eruit, en stooien voldoende op. Ik heb wel het geluk dat hij weinig tot geen stro eet, geef hem dan ook een berg hooi waar hij zich wel een poos met kan vermaken. Verder gooit hij het schone stro aan de kant zodat hij het enigzins nog schoon houdt.

De boer waar wij hooi en stro halen adviseerde ook niet om hem over te zetten op stro. Maar het vlas vind ik redelijk duur in verbruik en als je dan 2 a 3 pakken in de week nodig hebt voor 1 stal. Dus heb hem toch over gezet op stro, en dat gaat vele malen beter.

Oppotten werkt bij hem ook niet, dus gewoon iedere dag natte eruit en de drollen eruit. Voldoende opstrooien, voldoende hooi, en zo lang mogelijk naar buiten!

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 23:03

Inderdaad een idee om de himalayasteen eruit te halen kijken of dat werkt.
En dierenarts zeg dat de 1 meer drinkt dan de ander net als dat het een vreetzak is is het ook een zuiperd.
Maar zal morgen de steen eruit halen en vlas bestellen ben benieuwd ;)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 23:05

Super bedankt alvast voor tips.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:06

Met oppotten moet je er niks uit halen maar wel veel op strooien
lijkt op je haar laten groeien even een periode dat je het er uit wil hallen dan moet je door zetten
een laag van 40 cm is idiaal het vocht zakt naar beneden
en de boven kant is droog

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 23:13

dan ga ik dat ook nog een keer proberen en dan misschien meer absorberend materiaal eronder-tussen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:31

mocht je vlas proberen , uitkijken dat hij het niet gaat eten , is erg slecht voor de darmen en krijg je koliek van .

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:36

Ik lees even mee, ik kan elke dag 2 of 3 kruiwagens vol met natte zooi uit paard haar stal halen. Die poept en piest ook werkelijk alles onder!

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:07

Elmira schreef:
Ik lees even mee, ik kan elke dag 2 of 3 kruiwagens vol met natte zooi uit paard haar stal halen. Die poept en piest ook werkelijk alles onder!

Ik herken je gevoel.
Een witte merrie die nog schoner was in een moerassig weiland dan in haar 4x4 stal waar ze na een dag echt een bende van maakt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:34

ik heb hier ook zo'n drinkende piesende poepende viespeuk staan :-)

Ondergrond is nu zand met daaroverheen houtmot en daaroverheen stro maar dit blijft hooguit 2 dagen droog en dan moet ik de hele stal weer leeghalen. Maar hij staat wel droog doordat het, het zand inloopt. 1x in de zoveel tijd zanderuit en nieuw zand erin.

Maar kan je geen rubbere matten erin leggen, maar dan de echte goeie doorlaatbare. Die had ik in NL ook en dat ging eigenlijk heel goed.

edit: wat voer je verder eigenlijk? ik las een handje brok is dat het enigste? die ik hier heb (is een pension paard) krijg slecht voor waardoor hij zowieso meer van poept maar volgens mij drinkt hij daar ook meer door. Morgen komt eindelijk de eigenaar dus ik ga even om de tafel hierover

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:37

Mijn paard is ook zo'n viespeukje, maar ik zou je haf zeker niet op vlas zetten. Dit wordt ook een gore bende en allebei mijn paarden vinden het heerlijk! Ze eten het ook gewoon als er nog hooi ligt soms. En vlas eten is veel schadelijker dan hooi eten!
Je kan ook rubber matten onder het stro leggen en dan van voor iets hoger dan van achter zodat al het nat naar achter loopt waar je dan eventueel een afvoer kan maken.