lieverties schreef:hebben we ook geprobeerd oppotten en alleen mest eruit maar heb hem vandaag uitgemest want was 1 grote sopbende binnen 5 dagen geworden dus dat gaat hem ook niet worden helaas.
Maar alle tips wat ik nog niet geprobeerd heb zal ik uitvoeren hopen dat er tenminste iets werkt
Neem aan dat je nu je haf op stro hebt staan? Ik heb mijn fries die ook behoorlijk vies is op stal ook op vlas gehad, dit werkte ook niet, binnen de kortste keren was het een enorme sopbende. Hij staat nu op stro en dat bevalt ons veel beter, we halen iedere dag de natte plek eruit, en stooien voldoende op. Ik heb wel het geluk dat hij weinig tot geen stro eet, geef hem dan ook een berg hooi waar hij zich wel een poos met kan vermaken. Verder gooit hij het schone stro aan de kant zodat hij het enigzins nog schoon houdt.
De boer waar wij hooi en stro halen adviseerde ook niet om hem over te zetten op stro. Maar het vlas vind ik redelijk duur in verbruik en als je dan 2 a 3 pakken in de week nodig hebt voor 1 stal. Dus heb hem toch over gezet op stro, en dat gaat vele malen beter.
Oppotten werkt bij hem ook niet, dus gewoon iedere dag natte eruit en de drollen eruit. Voldoende opstrooien, voldoende hooi, en zo lang mogelijk naar buiten!