Altijd peesbeschermers bij het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

altijd peesbeschermers bij het rijden?

A.Ja altijd
94 (68%)
B.Alleen bij springen
18 (13%)
C.Nooit
26 (18%)

Totaal aantal stemmen: 138


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:16

Niet altijd per se peesbeschermers maar altijd emt beenbescherming aan 4 benen. Dat kan dmv bandages, pijpkousen en beenbeschermers vaak met springschoen. Dat doe ik altijd bij het rijden, op de wei en met het longeren. Alleen van stal naar spuitplaats loopt Lois met blote benen Haha!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 05:41

Altijd been bescherming meestal peesbeschermers,een enkele keer bandages.De laatste als ik haar los gooi en er is modder.dan is het zonde van de peesbeschermers met bont.(Ze is allergisch voor synthetiche spul)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:54

Odin"]
ik vind dat peesbeschermers het been eerder verzwakken dan dat ik er wat aan heb. Het been hoort zichzelf te ondersteunen door de pezen en spieren, en niet hierbij geholpen te worden door beenbeschermers.
[/quote]
Even voor de goede orde, een peesbeschermer biedt weinig tot geen steun. Een peesbeschermer is eigenlijk niets meer als een stuk plastic tegen de pezen aan zodat deze niet beschadigen bij een klap erop.
Net zoals scheenbeschermers bij voetballers. Dit is niet om ze meer steun te geven maar om ze te beschermen tegen geweld van buitenaf!

[quote="Odin"]
Zo lees ik het niet hoor Ctal!
Helaas kan verkeerd gebruik van peesbeschermers<knip>
[/quote]
Vertel mij eens hoe je ze verkeerd kan gebruiken. Verkeerd om doen? Ondersteboven om doen? Dan moet je wel erg Blond blond zijn. Maar in principe kunnen die dingen niet verkeerd om gedaan worden. Of je moet ze zo strak trekken. Anders kunnen we ook beter allemaal zonder zadel gaan rijden. Dat is niet ter bescherming van het paard en dat kan met verkeerd gebruik ook veel meer kwaad dan goed doen.

[quote]
Bij peesbeschermers is die kans niet zo groot hoor, alleen heb ik zelf altijd zoiets van: als het geen nut heeft ze om te doen, waarom zou ik ze dan uberhaupt gebruiken? Daarbij vind ik dat mijn paard de schokken in zijn pezen gewoon zelf moet opvangen, en dit niet dient te gebeuren door beenbeschermers.
[/quote]
Het nut van peesbeschermers is pas te zien als het paard zich verkeerd aantikt. Het versterkt het been niet, het is niet om de schokken op te vangen of wat dan ook. Het is voor als een paard schrikt, opzij springt, met zijn ene been zijn andere been aantikt. Een rare bok maakt, ruim loopt of wat dan ook!
Het paard kan nog zo braaf en rustig zijn, het hoeft maar 1 keer verkeerd te gaan en je kan misschien je paard wel afschrijven. Want een peesblessure kan erg lang duren, als het al volledig geneest!

[quote="xxappiexx schreef:
En waarom lopen jullie paarden dan allemaal met hun benen tegen elkaar aan te tikken als ze zo'n geweldige (sommigen vinden dat dus van hun paard, misschien in dit topic niet dus ik wil er ook niemand mee aanvallen ofzo!) afstamming hebben?
Apollon is een kruising tussen van alles en nog wat en haar benen zijn perfect! zoiets heb ik liever dan een paard met super afstamming maar waarvan je de benen altijd tot de knie moet beschermen omdat ie aantikt...
nogmaals: ik wil hier echt niemand mee aanvallen! maar ik moet het gewoon ff kwijt.

Hmmmz, dus het heeft tegenwoordig met ras/afstamming te maken???
Dus bij een kruising komt het minder vaak voor.
Raar dat onderzoeken zoiets nooit hebben aangetoont.

Nogmaals, het gaat om bescherming! Het is preventie. Het is om geweld van buitenaf! Dus het hoeft niet alleen van aantikken te zijn. Bij aantikken zal het eerder helpen om met springschoenen te rijden omdat ze eerder de ballen van de voet kapot maken dan de pezen.

Daarnaast gaat het misschien een stukje over de afstamming. Omdat een paard met meer beweging (vaak van een goede hengst) toch ruimere gangen heeft. Dus flexibeler is en daardoor bij een schrikreactie al dichter met zijn achterbenen bij zijn voorbenen zit en het aantikken dan makkelijker gaat.

------------------------
Ik wil er niet voor pleiten dat iedereen beenbeschermers omdoet, maar het lijkt gewoon alsof sommigen niet weten waarvoor het is en dat ze de mensen die het doen alleen maar raar aankijken omdat ze het paard beschermen. En dat wil ik gewoon de wereld uit helpen!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:56

Altijd ja, voor en achter
Altijd maar voor de zekerheid, kan toch geen kwaad? Lachen

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:58

Ik heb vroeger een paard gereden dat altijd bandages om moest ivm zwakke pezen. Toen wist ik niet beter. Ik heb nu een paard met sterke mooie (volgens de hoefsmid 'droge') pezen. Bovendien is het niet een paard dat met haar achterbenen haar voorbenen aantikt bij het rijden. In het weiland hebben ze ook geen peeskappen om. Alleen als ze de trailer opgaat heb ik peeskappen en springschoenen om haar voorbenen. Peeskappen zijn in mijn ogen niet echt schadelijk. Misschien houden ze de pezen te warm, dat zou het enige zijn.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:25

Kleintje schreef:
Even voor de goede orde, een peesbeschermer biedt weinig tot geen steun. Een peesbeschermer is eigenlijk niets meer als een stuk plastic tegen de pezen aan zodat deze niet beschadigen bij een klap erop.
Net zoals scheenbeschermers bij voetballers. Dit is niet om ze meer steun te geven maar om ze te beschermen tegen geweld van buitenaf!


De beschermers waar ik op doel zijn dan ws in jouw ogen geen peesbeschermers, maar pijpkousen. Dan heb jij hierin gelijk hoor! Welke ik eigenlijk bedoel zijn die beschermers die helemaal rondom het voor- en achterbeen zitten en met 3 of 4 klittebandjes sluiten, om het been en onder de kogel. Wat betreft de peesbeschermer zoals jij die bedoelt, die beschermt alleen de pezen inderdaad bij een klap van buitenaf of iets dergelijks.



Citaat:
Of je moet ze zo strak trekken.


Juist, dat bedoel ik dus ook. Of juist te los waardoor er wrijving tussen de beschermer en het been ontstaat wat erg warm kan worden, of doordat er teveel ruimte zit tussen de beschermer en het been kunnen er steentjes of scherpe voorwerpen tussen komen, is ook niet echt bevorderlijk.

Citaat:
Anders kunnen we ook beter allemaal zonder zadel gaan rijden. Dat is niet ter bescherming van het paard en dat kan met verkeerd gebruik ook veel meer kwaad dan goed doen.


Ja zo ken ik er nog wel een paar! Zou erop neerkomen dat we dan maar helemaal niet meer op een paard moeten kruipen, is daarbij natuurlijk helemaal zo dat met verkeerd gebruik ook veel meer kwaad dan goed gedaan wordt! Knipoog

Citaat:
Ik wil er niet voor pleiten dat iedereen beenbeschermers omdoet, maar het lijkt gewoon alsof sommigen niet weten waarvoor het is en dat ze de mensen die het doen alleen maar raar aankijken omdat ze het paard beschermen. En dat wil ik gewoon de wereld uit helpen!


Prima streven hoor! Maar mij zal je nooit iemand raar aan zien kijken die peesbeschermers, pijpkousen of bandages gebruikt. Dat moet toch ieder voor zich weten.
Verder gebruik ik zelf ook zeer regelmatig peesbeschermers of pijpkousen als ik mijn paard longeer, losgooi of een buitenrit maak of ga springen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:50

Kleintje"]
[quote="xxappiexx schreef:
En waarom lopen jullie paarden dan allemaal met hun benen tegen elkaar aan te tikken als ze zo'n geweldige (sommigen vinden dat dus van hun paard, misschien in dit topic niet dus ik wil er ook niemand mee aanvallen ofzo!) afstamming hebben?
Apollon is een kruising tussen van alles en nog wat en haar benen zijn perfect! zoiets heb ik liever dan een paard met super afstamming maar waarvan je de benen altijd tot de knie moet beschermen omdat ie aantikt...
nogmaals: ik wil hier echt niemand mee aanvallen! maar ik moet het gewoon ff kwijt.

Hmmmz, dus het heeft tegenwoordig met ras/afstamming te maken???
Dus bij een kruising komt het minder vaak voor.
Raar dat onderzoeken zoiets nooit hebben aangetoont.

[/quote]

Nee, het heeft niets met afstamming te maken (dacht al dat het weer verkeerd opgevat zou worden.. Boos! )
Ik bedoel er alleen mee dat mensen hun paarden vaak tot aan hun oren in de bescherming hebben lopen terwijl dat nergens voor nodig is, die beestjes lopen hardstikke goed zonder aantikken of iets dergelijks. Dan heb je toch ook geen bescherming nodig? (bij springen etc wel natuurlijk) en ik wil ook helemaal niemand gek aankijken als ze hun paard uit voorzorg beschermen, maar sommigen maken van hun paarden zo'n watjes....


en ik heb ook helemaal niet gezegd dat het aantikken bij een kruising minder vaak voorkomt (weer fout opgevat Huilen ) Maar gewoon, je ziet vaak mensen die super trots zijn op hun paard met een geweldige afstamming (mag ook) maar dat beest loopt gewoon te tikken of weet ik wat, je zou toch verwachten dat zo'n goed paard ook fatsoenlijk beenwerk heeft.... Verward

Maar goed, je zult het nu zeker nog steeds niet snappen wat ik hier mee bedoel, ik ben gewoon barslecht in uitleggen.. Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:52

Ik doe al die troep eigenlijk nooit om. (tilt ze haar benen nog minder op door al het gewicht Schijnheilig ) Misschien moet ik het ook wel doen, maar vind het tot nu toe niet echt nodig. Voor buitenritten waren ze misschien nog handig geweest maar voor de rest houd ik niet zo van volledig ingepakte paardenbenen. Maarja, als het nodig is, is het nodig. Trix trapt zichzelf nooit aan, mocht er een keertje wat gebeuren waardoor ze een flinke knal tegen haar pezen krijgt, dan heb ik pech gehad. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:46

xxappiexx schreef:
[Ik bedoel er alleen mee dat mensen hun paarden vaak tot aan hun oren in de bescherming hebben lopen terwijl dat nergens voor nodig is, die beestjes lopen hardstikke goed zonder aantikken of iets dergelijks.
[/quote]

Mijn paard gaat echt niet beter lopen met beenbescherming om hoor. Maar schrikt jouw paard dan nooit ergens van? Mijn paard springt nog wel eens als een idioot weg bij onverwachte dingen om hem heen, dan vliegt er nog wel eens een ijzer om je oren. En op de wei kan hij zich behoorlijk op laten kloten door de paarden om hem heen.
En wanneer ik zijgangen rij vind ik het toch wel fijn dat zijn beentjes beschermd zijn. Iedere keer wanneer je weer met iets nieuws bezig bent is dat voor een paard moeilijk en is er ook een kans op verstappen. Dan doe ik liever uit voorzorg iets om de benen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:27

Jippie"]
[quote="xxappiexx schreef:
[Ik bedoel er alleen mee dat mensen hun paarden vaak tot aan hun oren in de bescherming hebben lopen terwijl dat nergens voor nodig is, die beestjes lopen hardstikke goed zonder aantikken of iets dergelijks.
[/quote]

Mijn paard gaat echt niet beter lopen met beenbescherming om hoor. quote]

Heb je dat tegen mij? want dat heb ik echt nergens gezegd hoor!

Maar natuurlijk schrikt Apollon wel eens ergens van! Maar ze heeft geen ijzers (weer zoiets...) dus scheelt het al een stuk meer qua verwondingen.
Maar dan nog, apollon heeft het nog nooit voor elkaar gekregen om te schrikken en daarbij op haar eigen benen te gaan staan (???) Verward
Ik natuurlijk mag je bescherming gebruiken als je vind dat je het te riscant vind om je paard nieuwe dingen aan te leren met zijwaarts rijden enzo, ik doe dat niet, ze moet haar benen maar optillen.....ik weet dat veel mensen dat niet goed vinden en dat ze er niet voor gemaakt zijn om zijwaarts te lopen enzo...maar ik vind dat ze d'r benen gewoon op moet tillen, als ze dan haar andere eens een keer raakt weet ze ook meteen dat ze ze beter moet optillen Bloos Ik controleer haar benen altijd grondig als ik zijwaarts geoefend heb, en ik heb er nog nooit grote schrammen op gevonden. Ach gut bovendien loopt Apollon alleen maar te klooien als ze van alles om haar benen heeft hangen, dan kan ik erom wedden dat ze aan gaat tikken.....

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:43

Ja, sinds Folkert een peesblessure heeft opgelopen doordat hij zichzelf door kruisen in de galop aantikte komt hij z'n stal niet meer uit zonder peesbeschermers (uiteraard in Grunningergroen.... OK dan! ).
Hij moest ook peesbeschermers achter hebben die z'n benen aan de ACHTERzijde beschermen.

Afbeelding

Op bovenstaande foto zijn duidelijk de peesbeschermers achter te zien, ze lijken hetzelfde als voor, maar dat lijkt maar zo, zie de foto onder. Cheese!

Afbeelding

Links de achterbeschermers.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:18

Bolle schreef:
Hij moest ook peesbeschermers achter hebben die z'n benen aan de
ACHTER
zijde beschermen.


Mag ik je vragen waarom hij peesbeschermers aan zijn achterbenen moet hebben, die ook de achterzijde beschermen? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor! Knipoog Lachen

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:29

Odin"]
[quote="Bolle schreef:
Hij moest ook peesbeschermers achter hebben die z'n benen aan de ACHTERzijde beschermen.


Mag ik je vragen waarom hij peesbeschermers aan zijn achterbenen moet hebben, die ook de achterzijde beschermen? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor! Knipoog Lachen
[/quote]
Tijdens het overkruisen tikte hij met het ijzer van z'n rechterachterbeen de oppervlakkige buigpees aan de achterzijde van z'n linkerachterbeen aan. Verward
Gevolg was dat hij een gat in de betreffende oppervlakkige buigpees had getikt en wij van 7 november 2002 tot 7 juli 2003 met hem aan de wandel e.d. konden. Boos!

Vandaar dat zijn achterbenen aan de achterzijde moeten worden beschermd.

Zie ook het hele verhaal op: http://groups.msn.com/Paardenenmensport/depeesblessure.msnw

humpfry

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:29

Ik rijd altijd met peesbeschermers. Bij mij op stal rijdt (bijna) iedereen voor de rest met bandages (of goed ondersteunende beenbeschermers). Vind ik zelf wat overdreven als het niet nodig is tenminste.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:32

Nooit. Bij mijn oudste paard gaat dat al 14 jaar goed, die tikt zich nooit aan. De jongste doet mee in de draverskoersen, maar heeft ook nooit wat om zijn benen. Het lijkt ze alleen maar te irriteren (vroeger wel eens gedaan dus), het wordt er megawarm onder, er komt zand tussen - meer last dan gemak van dus.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:12

Bolle"]
[quote="Odin"][quote="Bolle schreef:
Hij moest ook peesbeschermers achter hebben die z'n benen aan de
ACHTER
zijde beschermen.


Mag ik je vragen waarom hij peesbeschermers aan zijn achterbenen moet hebben, die ook de achterzijde beschermen? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor! Knipoog Lachen
[/quote]
Tijdens het overkruisen tikte hij met het ijzer van z'n rechterachterbeen de oppervlakkige buigpees aan de achterzijde van z'n linkerachterbeen aan. Verward
Gevolg was dat hij een gat in de betreffende oppervlakkige buigpees had getikt en wij van 7 november 2002 tot 7 juli 2003 met hem aan de wandel e.d. konden. Boos!

Vandaar dat zijn achterbenen aan de achterzijde moeten worden beschermd.

Zie ook het hele verhaal op: http://groups.msn.com/Paardenenmensport/depeesblessure.msnw
[/quote]

Zo, daar was je dan mooi klaar mee zeg! Kan ik me dan helemaal voorstellen, dat je nu met peesbeschermers achter om rijdt! Nooit geweten dat een paard op deze manier zichzelf zo lelijk kon beschadigen...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:41

Altijd, tenzij ik buiten op de weg alleen rustig ga stappen.
Anders buiten peesbeschermers + strijklappen, tijdens de training pijpkousen of bandages.
Een paarl jaar geleden ben ik met paard en al onderuit gegaan, uiteraard net toen ik een keertje niks om de benen had. Resultaat: lap vel van het been af en een wond. Sindsdien doe ik dus echt altijd wat om de benen als er gewerkt gaat worden.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:58

Dat vind ik nou zo`n onzin he! om als je paard nergens last van heeft met peesbeschermers te gaan rijden! Je loopt zelf toch ook niet standaard met steunverband om je benen als je gaat fietsen of hardlopen? Kijk, bij springen en andere ruige dingen kan ik me voorstellen dat je ze gebruiken wilt. Of als je paard zich zonder beenbescherming om verwondt. Beau bijvoorbeeld tikte zich voor steeds aan op de kogel totdat hij kleine wondjes kreeg. Nu heeft hij een stel mini-peesbeschermers maatje Shetland (eigenlijk gewoon ingekorte ponypeesjes Knipoog maja) en heeft hij nergens meer last van. Van Pjelk vind ik daarentegen dat hij zich met zijn stoere Fjordenbenen ook wel zonder redden kan. Zelfs bij het springen loopt hij blootbeens (ik heb geen eens peesbeschermers voor hem).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:27

Pjelk schreef:
Dat vind ik nou zo`n onzin he! om als je paard nergens last van heeft met peesbeschermers te gaan rijden! Je loopt zelf toch ook niet standaard met steunverband om je benen als je gaat fietsen of hardlopen?

Als je nou eens terugleest dan zie je dat peesbeschermers amper steun geven, dat het ter bescherming is.
Of ga jij pas beschermen als het leed al geleden is.

Heb je het verhaal van Bolle gelezen??
Citaat:
Gevolg was dat hij een gat in de betreffende oppervlakkige buigpees had getikt en wij van 7 november 2002 tot 7 juli 2003 met hem aan de wandel e.d. konden

Wil je dat dan eerst meemaken????

Voorkomen is beter dan genezen!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:02

Dan is voorkomen misschien beter dan genezen. Ik vind het onzin om mijn paarden die niks mankeren aan hun benen en die ook niet aantikken een hoop bescherming om te doen.
Ik vind dat gewoon onzin. Maar goed, dat is mijn mening, ik wil gewoon geen watjes van m'n paardjes maken, als zd die dingen echt zwaar nodig hadden zouden ze er wel mee geboren zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:22

xxappiexx schreef:
als zd die dingen echt zwaar nodig hadden zouden ze er wel mee geboren zijn!


Een paard is ook niet geboren met een ruiter op zijn rug Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:46

Jippie"]
[quote="xxappiexx schreef:
als zd die dingen echt zwaar nodig hadden zouden ze er wel mee geboren zijn!


Een paard is ook niet geboren met een ruiter op zijn rug Haha!
[/quote]

Weet ik Tong uitsteken En daarom probeer ik het ze niet nog moeilijker te maken door er ook nog eens van alles aan te gaan hangen!
Ik rijd met zadel en hoofdstel en de rest vind ik overbodig (er zijn natuurlijk weer eens uitzonderingen Knipoog maar die tellen voor mijn paardjes niet)

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:36

Wellicht ten overvloede, de klittebandsluitingen van peesbeschermers zoals Eskadron nooit te strak aantrekken onder het motto "dan blijven ze beter zitten".
Omdat ik voorheen nog nooit met dergelijke beschermers bezig was geweest liet ik de net gekochte set aan mijn veearts zien.
Hij wees mij er meteen op dat veel mensen die dingen te strak aantrekken, ze uren laten zitten waardoor je paard last kan krijgen van afknellingen.
Bij paarden die dergelijke afknellingen hebben opgelopen kan je dat altijd zien aan verticale witte streepjes op de plaats van de beschermers.
Mijn veearts gaf aan, "vast is vast en nooit nog eens extra strak aantrekken". OK dan!

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:10

jean draagt wel beenbeschermers!!aleen nu hebben we vandaag besloten om de beenschermers alleen om te doen met springen en de wat zwaardere dressur.hij kreeg namelijk witte vlekjes oop zijn voorbenen.wij denken dat dat van de beenschermers komen!en bonney mag ook zonder beenbeschermers de deur niet meer uit!ze is 26 dus hebben we nu sinds kort hele mooie beenbeschermers gekocht!het zijn een bandages maar dan in beenbeschermer vorm!wekrt heel goed!heeft ze heel veel steun aan!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:22

Pjelk schreef:
Dat vind ik nou zo`n onzin he! om als je paard nergens last van heeft met peesbeschermers te gaan rijden! Je loopt zelf toch ook niet standaard met steunverband om je benen als je gaat fietsen of hardlopen? Kijk, bij springen en andere ruige dingen kan ik me voorstellen dat je ze gebruiken wilt. Of als je paard zich zonder beenbescherming om verwondt. Beau bijvoorbeeld tikte zich voor steeds aan op de kogel totdat hij kleine wondjes kreeg. Nu heeft hij een stel mini-peesbeschermers maatje Shetland (eigenlijk gewoon ingekorte ponypeesjes Knipoog maja) en heeft hij nergens meer last van. Van Pjelk vind ik daarentegen dat hij zich met zijn stoere Fjordenbenen ook wel zonder redden kan. Zelfs bij het springen loopt hij blootbeens (ik heb geen eens peesbeschermers voor hem).


Nou dat is dan heel ruig voor je, maar heb je enig idee hóe scherp een achterijzer kan zijn als hij enigszins afgesleten is? Als die tegen het voorbeen aan maait kan dat nogal bloederige beelden opleveren.
Mn instructrice had laatst zoiets dergelijks verteld, spreek me er niet op aan als het niet klopt Clown Dat als dat ijzer tegen een of andere pees komt, ja dat het kootje dan half los hangt en het wel gedaan is met hem, gebeurt wel eens ooit op de renbaan. Zoiets was het Schijnheilig
Verder zijn benen nogal een belangrijk instrument voor een paard, dus is wel van belang dat die beschermd zijn ja
Citaat:
Beau bijvoorbeeld tikte zich voor steeds aan op de kogel totdat hij kleine wondjes kreeg

Een paard kan ook ónverwachte bewegingen maken