Zelf hooien, ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Zelf hooien, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 08:36

Het is momenteel nog een ver van het bed show met al die regen en blubber, maar ik zit er over te denken om zelf te gaan hooien. Twee van mijn pony's zijn gevoelig voor hoefbevangenheid, dus ze mogen niet veel grazen. Hierdoor moet ik nu vrijwel 2x per maand maaien om het een beetje netjes te houden. Dat gras laat ik gewoon liggen en verteren. Eigenlijk onwijs zonde, aangezien ik nu hooi koop. Dus toen bedacht ik me dat zelf hooien mss een optie is. Maar ik heb er 0,0 verstand van en het zal dus uitbesteed moeten worden.

Mijn vragen:
Wat komt er bij kijken? Maaien, schudden en pakken van maken. Maar hoe zit het met bemesten? We slepen nu de compost en poep van mijn eigen pony's er over heen. Is het uiteindelijk rendabel of leg ik er geld bij? Ik voer momenteel een baal per dag en ik laat dus ongeveer 6x per jaar hooi komen (65 a 70 pakken).

En laten jullie je hooi testen op voedingswaarden? En je bodem?

MarliesV

Re: Zelf hooien, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:49

Ik kan niet alles voor je beantwoorden maar een paar dingen wel.

Of het rendabel is, geen idee, maar het laten maken van baaltjes is wel goedkoper als het kopen. Alleen je moet niets rekenen voor je eigen arbeidstijd want dan kan je beter gaan kopen.

Wij hooiden 2x per jaar. De eerste keer de kop er uit in het voorjaar omdat de paarden anders op veel te jong gras kwamen te staan. Komt bij dat eerst uitmaaien en laten rusten en dan de paarden er op zorgt voor een mooiere weide dan gelijk in het voorjaar de paarden er op.

Het maaien, schudden, kanten harken enz deden wij altijd zelf. Mijn opa had zelf een tractor en de juiste tools om dit te doen. Je kan dit laten doen maar dan kom je natuurlijk nog duurder uit.

Op zich komt er qua werk niet heel veel extra bij kijken. Je houdt het weer in de gaten, bij mooi weer voor een aantal dagen maai je het gras, schudden 2x per dag als het hard droogt, anders 1x, na 3 dagen (of gewenste droogte) laat je een loonwerker baaltjes maken. Dan moet jij het al wel in van die rillen (bulten??) hebben gemaakt.
Loonwerker in het drukke seizoen goed op tijd bellen, vaak kunnen ze 's avonds nog wel even een uurtje vrijmaken voor dit soort 'kleine' klusjes.

Houdt rekening mee dat je opslag moet hebben en dat hooi eerst minimaal 6 weken moet liggen voor je het voeren kan.

Wij lieten elke 2 jaar door de loonwerker een bodemonderzoek uitvoeren om te kijken of we bij moesten mesten en met welke mest.

Ik zou je adviseren om eens met een loonwerker te praten om te kijken wat zij adviseren. De kosten, het werk enz hebben zij vaak prima inzicht in en meestal zijn ze wel bereid om die kennis te delen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 08:59

Bedankt voor je antwoord. Ik ben al een beetje aan het rondkijken voor loonwerkers in de buurt, dus ik zal ook zeker contact opnemen :j

Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor bodemonderzoek? Waar laat je dat doen?

En hoe lang is het gras als je het laat maaien?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:43

Pff hoeveel het koste geen idee (huurde het land van mijn opa dus die regelde dat soort dingen). Denk niet al te duur, mijn opa was zo'n typische hobbyboer waarbij het allemaal niet teveel geld mocht kosten.

Je kan dit normaal ook gewoon via de loonwerker regelen. Dat deden wij ook, die kon dan ook bv bemesten met de juiste mest mocht dat nodig zijn.

Het gras maaien wij op het oog als er genoeg staat ik denk zo rond de 15 cm. Je moet oppassen dat het niet al plat gaat liggen want dan gaat het er niet mooi af.
Ja en te kort (onder de 10 cm) dan krijg je last met dat het hooi de structuur kwijt raakt (krijg je van dat vieze stoffige rommel van).

arwen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:54

Bij het zelf hooien is het echt van belang dat je zelf kunt maaien, schudden en zwelen (in rillen leggen). Als je dat niet kunt is het laten hooien en zo duurder dan het kopen van pakjes hooi. Komt door het arbeidsloon.
In kleine pakjes zetten kost bij ons ongeveer 50 cent per stuk, maar dan moeten het er wel minimaal 40 zijn.
Wij kopen ook hooi bij Staatsbosbeheer. Zij beheren hier natuurgraslanden, die eens per jaar gemaaid moeten worden. Of ze brengen het weg naar de 'stort' of ze verkopen het tegen pakkosten aan particulieren. Mogelijk dat je SBB of Natuurmomenten of een andere groenbeheerder kunt benaderen.

Voor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid hoef je niet zo zeer te bemesten. Wel zorgen dat je wat mineralen e.d. bijvoert. Maaien als het zo lang is als hiervoor gezegd is en laten liggen minimaal 4 weken.

Succes.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:04

arwen3 schreef:
Bij het zelf hooien is het echt van belang dat je zelf kunt maaien, schudden en zwelen (in rillen leggen). Als je dat niet kunt is het laten hooien en zo duurder dan het kopen van pakjes hooi. Komt door het arbeidsloon.
In kleine pakjes zetten kost bij ons ongeveer 50 cent per stuk, maar dan moeten het er wel minimaal 40 zijn.
Wij kopen ook hooi bij Staatsbosbeheer. Zij beheren hier natuurgraslanden, die eens per jaar gemaaid moeten worden. Of ze brengen het weg naar de 'stort' of ze verkopen het tegen pakkosten aan particulieren. Mogelijk dat je SBB of Natuurmomenten of een andere groenbeheerder kunt benaderen.

Voor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid hoef je niet zo zeer te bemesten. Wel zorgen dat je wat mineralen e.d. bijvoert. Maaien als het zo lang is als hiervoor gezegd is en laten liggen minimaal 4 weken.

Succes.

4 weken laten liggen lijkt mij niet goed, dan hoef je geen baaltjes meer te maken want dan hou je niks over.
Zelf maaien op knie hoogte elke dag schudden een dag of 5-7 mooie slurfjes maken en persen.

arwen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:07

Dionnevdkaal schreef:
arwen3 schreef:

Succes.

4 weken laten liggen lijkt mij niet goed, dan hoef je geen baaltjes meer te maken want dan hou je niks over.
Zelf maaien op knie hoogte elke dag schudden een dag of 5-7 mooie slurfjes maken en persen.

Natuurlijk niet 4 weken op het land laten liggen (wordt wel heel droog of zeiknat, in ieder geval niet eetbaar meer..... :+ ), hoe lang het op het land ligt en hoe vaak schudden en dergelijk is afhankelijk van het weer en hoe droog je het wil hebben. Ik bedoel minimaal 4 weken opslaan voordat je het gaat voeren.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:10

Dionnevdkaal schreef:

Natuurlijk niet 4 weken op het land laten liggen (wordt wel heel droog of zeiknat, in ieder geval niet eetbaar meer..... :+ ), hoe lang het op het land ligt en hoe vaak schudden en dergelijk is afhankelijk van het weer en hoe droog je het wil hebben. Ik bedoel minimaal 4 weken opslaan voordat je het gaat voeren.[/quote]

hahaha ik dacht ook al, dasnie goednie

arwen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:13

Nee, zeker weten niet goed.
Maar goed je weet maar nooit hoe mensen hooien......

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:23

hoe groot is het te maaien stuk wei?
hoe minder hoe duurder.

alles laten doen door een loonwerker word zeker bij kleinere weides een stuk duurder dan hooi kopen.
ik zit zelf de laatste jaren ook met te veel wei en heb dat opgelost door mijn naastgelegen buurman lief aan te kijken.
als hij maait,maait hij mijn wei mee,zo ook met het schudden keren en persen.
ik hoef me niet druk te maken of het gras droog genoeg is of wat dan ook want alles gaat met zijn routine mee.
omdat ik het zo kan doen heb ik minder kosten dan een loonwerker.
afgelopen jaar kwamen mijn EIGEN baaltjes omgerekend op 2 euro de stuk,kopen is hier 3.50.
echt rijk word je er dus niet van maar ik ben van mijn overtollige gras af en ik heb zeer goede kwaliteit hooi in mijn schuur liggen.
ik kwam met 2 snedes op een 85 balen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:44

Ik heb dit jaar van 'eigen' land gehooid (3500 m2). Daar kwamen 60 pakjes af en dat kostte me 2,41 aan maaien/schudden/rillen/pakken en thuis bezorgen. Niet écht goedkoop dus, maar de prijzen van hooi hier in de buurt liggen momenteel rond de 5 euro.

Bij een HB-gevoelig paard is het van belang dat je hooi hebt waar zo weinig mogelijk fructaan in zit. Dus maaien in de ochtend in een periode met weinig temperatuursverschillen.
Verder wil je er ook niet teveel graszaad in hebben. Dus op arme zandgrond (zoals ik zit) haal je er net 1x hooi vanaf. Ga je voor fijner hooi (voor er zaad in komt) dan kun je wel 2x hooien. Al zal de 2e snee wat later in het seizoen zijn en heb je kans dat die niet mooi droog/stofvrij uit het pak komt na de 6 weken rusttijd.

Verder is het een kwestie van geluk hebben. Je bent zó afhankelijk van het weer en de hulp van boertjes/loonwerkers.
Als je het dus niet treft met het weer zit je met een partij hooi die je zelf niet aan je beesten wilt voeren.
Bij een fouragehandel kun je het dan laten staan, als het van jezelf is zit je er mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:42

Ik vind het erg lastig om te schatten hoe groot het is, dus ik heb even een google maps afbeelding, dan hebben jullie een idee.

Afbeelding

Het rood omlijnde stuk is dan het stuk dat ik eventueel zou willen hooien. Buurtbewoners hebben wel een tractor om te maaien, dus het maaien kunnen we eventueel zelf. Verder hooit een kennis van ons ook zelf zijn land, dus wellicht zou ik iets met hem kunnen regelen als hij zijn eigen stuk hooit dat hij het van mij er ook bij pakt. Wij zitten overigens op de klei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:50

Samen doen is altijd handiger, zeker als je op één lijn zit wat betreft de kwaliteit die je hebben wilt.
Mocht je het laten doen; haal het gemaaide gras weg onder de bomen. Door de schaduw droogt het minder en krijg je sneller stoffige/schimmel balen.
Verder heb ik graag baaltjes van rond de 18/20 kilo (anders til ik me er een breuk aan) en laat het niet zo strak persen. Des te meer lucht kan er tussen en des te minder kans op stof/schimmel heb je dan.
Het enige nadeel is dat je betaalt per baaltje dus dan ben je iets duurder uit.

Qua afmeting zegt een luchtfoto niets :D
Neem grote stappen (van een meter) en bereken het oppervlak. Dan kan elke boer je zeggen hoeveel baaltjes je ong mag verwachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:16

capopjekop schreef:
Bedankt voor je antwoord. Ik ben al een beetje aan het rondkijken voor loonwerkers in de buurt, dus ik zal ook zeker contact opnemen :j

Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor bodemonderzoek? Waar laat je dat doen?

En hoe lang is het gras als je het laat maaien?

Loonwerker alles laten doen kost je een vermogen, zeker voor een klein stukje. Je kan beter een oud boertje zoeken die het voor een vast bedrag wil doen.
Kan je een deel zelf doen als maaien, schudden en klaar leggen voor de pers, dan kan de loonwerker voor alleen het persen wel interessant zijn. Maar spreek dan liever vooraf een prijs af.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:17

zo even grof geschat kom je op het stuk wat ik gemaait heb.

bij mij kwamen er iets van 85 balen af in 2 snedes maar ik laat ze ook zeer zwaar persen.
mijn balen zitten tussen de 30 en 35 kg!

los persen is makkelijker te handelen,strak persen geeft minder kans op eventuele broei [volgens de buur]
en de prijs is idd per baal.... ;)

ik zit ook op de klei. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:20

inderdaad onderling met buren kennissen of vrienden proberen te regelen dat het gemaaid en geschud wordt. Anders krijg je erg dure pakjes.
Het persen zijn de kosten meestal niet. Zo'n 60 cent per pakje, of hooipakformaat in plastic zo'n 3,50/4,- voor persen en wikkelen.

Verder is het meeste advies al gegeven...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:26

Een kennis van ons heeft 8500M2 laten hooien.

zeer klein stuk dus. Ik heb hier in het voorjaar ruim 60 kuub kalvergier over laten uitrijden.

Vervolgens heeft het stuk land leeg gelegen tot de 1e snee. Kwamen 300 pakjes hooi vanaf.

Echter als je niet bemest krijg je veel meer onkruid en andere ongewenste planten.

Normaal kan je hooi in 5 dagen droog krijgen. Het is wel zo dat wanneer je alle machines zelf niet hebt en je moet ook uurloon betalen dan kan het niet uit voor kleine percelen.

Onze eigen percelen ong 10 hectare worden beweid en in het voorjaar bemest met ong 40-50 kuub kalvergier per hectare.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:43

oor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid hoef je niet zo zeer te bemesten. Wel zorgen dat je wat mineralen e.d. bijvoert. Maaien als het zo lang is als hiervoor gezegd is en laten liggen minimaal 4 weken.

Ja, fijne kwaliteit hooi heb je dan nog.. :n

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:47

mijn ervaring is dat een grote baal van eigen perceel, door loonwerker gedaan uitkomt op 40,00 euro de baal (3,5 hectare) en gekocht hebben wij 35,00 euro betaald. Zelfde periode van maaien.
En daarbij werden de gekochte balen thuis nog neergezet hoe en waar dat wij wilden.