Help! wat/hoeveel paard voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Help! wat/hoeveel paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 18:40

Er is hier vast wel iemand die mij kan helpen.

Ik heb een Nederlands Trekpaard van 6,5 jaar.
Hij doet vrij weinig, maar ik wil hem weer gaan oppakken.
Ille wordt heel snel dik en krijgt nu eigenlijk bijna niks qua krachtvoer.
Als hij echt gewerkt/getraind heeft, krijgt hij een kwart schep muesli met kruiden.

Nu ''moet'' ik van de staleigenaar gerst gaan voeren, zodat de vogel de mest in de wei/paddock opeten.
Maar hoeveel en wat moet ik nu gaan voeren?

Als er nog vragen zijn, kan je ze natuurlijk altijd stellen!!

Ik hoop dat iemand mij en Ille kan helpen.

Alvast bedankt.

*Edit: Hij krijgt trouwens wel onbeperkt ruwvoer

_Caitje__

Re: Help! wat/hoeveel paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:23

Niemand die mij kan helpen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:13

ik geloof dat je de gerst gewoon kan voeren in de plaats van krachtvoer, dan wel met een vitaminemengsel erdoor
overigens denk ik als je een handje meusli voert, met een handje gerst erdoor, en hem goed hooi en een liksteen aanbiedt, je niet bang hoeft te zijn van tekorten.

Verder krijgt mijn trekpaarden 2 scheppen sportpaardenvoer per dag + een hand daily plus + schepje vitaminepoeder
soms eens een appeltje/worteltje/ broodje erbij
zij krijgt geloof ik een halve baal hooi per dag (doet de eigenaar)

Mijn eigen veulen staat samen met een 4 jarige, die probeer ik onbeperkt hooit te voeren (2 volle hooinetten en 1 volle hooizak per dag voor de twee paarden, meestal krijgen ze nog een halve plak van die gigantische balen los gevoerd, ofwel twee armen voordroog.
soms krijgen ze een schep kuilmais voor de koeien, door hun hooi gestrooid voor de lekker, en dagelijks een schep basismengeling (veulen is 17 mnd)
daarnaast ook een worteltje, appeltjes broodje voor de lekker

Van krachtvoer wordt een paard niet dik, dikmakers zijn bv vers hooi of voordroog hooi.
als je een paard beperkt in hooi geven eet die vaak meer hooi dan als je onbeperkt heeft

dus mijn tip, zoek achter hooi van vorig jaar of van de tweede of derde snede
voer het in hooinetten zodat ze minder makkelijk kunnen schrokken
bied een goede liksteen aan, en een halve schep meusli/gerst per dag.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:16

Daarom krijgt hij ook ONbeperkt hooi ;)

Bedankt trouwens!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:33

Wat houdt je 'oppakken' in? Gaat hij hele dagen in 't bos met grote stammen slepen of een paar keer per week recreatief onder het zadel? Dat maakt namelijk een wereld van verschil.

Een trekpaard is een sober ras, maar bij duurarbeid moet je ook goed voeren. Een uurtje per dag onder het zadel is peanuts voor het gemiddelde paard, ook de warmbloeden. De meeste paarden in Nederland worden veel te rijk gevoerd en daarom zijn er net als bij mensen veel te dikke paarden. Een paard wordt wel degelijk dik van krachtvoer. Als je goed ruwvoer (gras, hooi of voordroog) geeft, hoef je eigenlijk niet of nauwelijks krachtvoer te geven. Krachtvoer is bijvoer voor een paard en ruwvoer z'n dagelijks rantsoen. Nadeel van overjarig ruwvoer of graszaadhooi is dat het vooral buikvulling is en nauwelijks meer vitaminen / mineralen bevat. Die moet je dan vervolgens weer verstrekken middels brok. Beter kun je stro bijvoeren om extra te knabbelen. Bevat eigenlijk niks, alleen droge stof.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:36

Oppakken in recreatief dressuur, dus het is totaal niet zwaar voor hem als ie weer een beetje conditie heeft.

Maar het gaat meer om die gerst die hij ''moet''.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:50

Hieronder ff info over gerst van de website van Hartog geplukt. Zegt genoeg, toch?

Gerst
Gerst was in de middeleeuwen het hoofdbestanddeel van ons menu. Gerst kan aan paarden in verschillende vormen gevoerd, bijvoorbeeld als gemalen gerst, geplette gerst of hele gerst.

Door een hoger zetmeelgehalte en een lager ruwe celstofgehalte bevat gerst per kg meer energie dan haver en hoef je er dus minder van te voeren. Het zetmeel in gerst heeft echter een andere structuur dan in haver en is daardoor langzamer verteerbaar. Om de vertering te verbeteren wordt het vaak geplet of in vlok gevoerd. Wanneer je hele gerst aan paarden voert, moet je het eerst weken in warm water zodat ze beter verteerbaar zijn.

Als u gerst aan paarden los voert, beperkt u dan de hoeveelheid en geef niet meer dan 400-800 gram per portie. Ook gerst heeft een net als haver een ongelijke calcium-fosfor verhouding en bij een groot aandeel in het rantsoen moet calcium worden aangevuld met bijvoorbeeld Lucerne-mix.

De ruwe celstof van gerst is voor de maagdarmwerking van het paard erg gunstig: het bevordert namelijk een geleidelijk vervoer van de spijsbrij door het maagdarmkanaal. Net als haver heeft gerst bij paarden een oppeppend effect, alleen minder explosief. Het is daardoor beter geschikt voor duurprestaties, zoals dressuur, endurance of mennen, in verband met langzaam vrijkomende energie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:52

Marion: Krachtvoer is niet verdikkend mits in de goede hoeveelheid gevoerd, als je er iedere dag 10 kilo in gooit, en hij alleen maar op stal staat, zal hij de energie omzetten in vet, als je iedere dag 1 kilootje geeft, en paardlief wordt gereden of kan zijn energie kwijt in de weide, zal dat heus niet aandikken ;)

Stro zou ik zelf niet geven in de plaats van hooi, stro verstopt nogal gemakkelijk ...

_Caitje_: recreatief dressuur is voor een trekpaard wel zwaar
een trekpaard is gemaakt om dagen achtereen te stappen, weliswaar met een last erachter, maar alles gebeurd in stap.
daarom ga je ook merken dat hij wss goed stapt, iets minder goed draaft (kwa takt en regelmaat) en beter galoppeert dan draaft.
Dus mijn tip: laat je zeker niet ontmoedigen, ze kunnen het echt wel aan, de mijne loopt trektochten van 2 dgn mee met veel galop (85 km in totaal), loopt dressuurlessen van een uur mee, heeft vorige week zelfs een laag springlesje gelopen.
Maar, begin er aan met gezond verstand, breng hem eerst in conditie door veel te stappen, in het begin weinig draven weinig galoperen, tot je hem makkelijk een uur dressuurmatig aan het werk kan zetten in stap, dan kun je wat langer beginnen draven :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:54

Ik ben nu idd heel veel aan het stappen en af en toe en drafje.
Maar hij draaft wel beter dan hij galoppeert, al kan dat ook zijn omdat hij nog niet 100% balans heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:51

in het begin ging mijn dikkie ook als een speer ervandoor, uiteraard zonder balans en vrolijk slingerend :D

maari k merk nu, nu ze in conditie is en het aankan om langere stukken te stappen draven en galoperen, dat ze, als de ondergrond het toelaat verkiest om te galopperen dan om te draven.

gewoon rustig zo verder doen, veel stappen, regelmatig een drafje, veel overgangetjes rijden, proberen zen neusje eruit te rijden als hij laag komt, en eenmaal hij rustig een uurtje kan stappen en draven, niet meer omvalt in de bochten, dan eens een galopje proberen

rij je vooral buiten of in de piste?
pistewerk is zwaarder dan buitenritten, dus daar ook wat compenseren in het voeder

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:52

vooral in de piste.
Ik durf niet zo goed alleen naar buiten, hij schrikt nog weleens van een tractor, of wilt ineens niet meer verder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:02

_Caitje__ schreef:
vooral in de piste.
Ik durf niet zo goed alleen naar buiten, hij schrikt nog weleens van een tractor, of wilt ineens niet meer verder.

Niet alleen naar buiten gaan dan ;)

Bij trekpaarden is het belangrijk om te vermijden dat ze leren hoe sterk ze zijn.
Daarmee bedoel ik: als een trekpaard zich eenmaal kan lostrekken, of bv terug naar huis galopperen, zit er een grote kans in dat hij dat altijd zal proberen
ik wil je nu heus niet bang maken he, ver van ;)
maar ik raad aan om eerst in de piste te werken, en als je hem 100 % onder controle hebt in de piste, in alle gangen
om dan eens samen met een ander braaf paard naar buiten te gaan, en dan zal het wel loslopen ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:04

Hij weet helaas al hoe sterk hij is.
Als hij voor zijn stal vaststaat (met opzadelen of uitmesten) dan trekt ie zich regelmatig los.

Ik ben ook idd niet van plan om alleen naar buiten te gaan. Met andere paarden gaat het wel goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:17

_Caitje__ schreef:
Hij weet helaas al hoe sterk hij is.
Als hij voor zijn stal vaststaat (met opzadelen of uitmesten) dan trekt ie zich regelmatig los.

Ik ben ook idd niet van plan om alleen naar buiten te gaan. Met andere paarden gaat het wel goed.

haha, ik ken dat
in het begin dat ik de volwassen merrie deed gingen er gemiddeld 5 touwen per maand door :D
de mijne had wel een raar verleden, dus deed het vooral als ik het bit wilde indoen.
Na een tijd begon het ze te pas en te onpas te doen, heb ze het dan eigenlijk afgeleerd door ze zon sterk kettinghalster om te doen, en een kapot halstertouw te gebruiken
aan haar halster vastknopen, aan de muur vastknopen en ze zo te laten staan.
een paard kan een touw makkelijk kapottrekken omdat het musketonhaakje kapot gaat, als je vermijd dat er zon haakje zit kunnen ze het heel moeilijk kapot krijgen.

wat ik ook durf aan te raden, als je toch alleen naar buiten gaat, hang er een liverpoolstang in
rij met twee teugels, een op de bril (de grote ronde) dan heb je een gewoon ongebroken trensbitje, en een op de stang.
rijd gwoon op de bovenste, maar als ik hij plots aanzet naar huis, trek je in eenmaal die onderste teugel dicht
99 % zal dat helpen en zal hij dan niet meer aanzetten.
(ook als hij ergens niet langswil, kun je hem in achteruit der laten passeren, eenmaal voorbij het enge punt is het meestal goed)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:22

ik rijd hem nu al met een liverpool stang, maar dat is meer omdat hij een (dubbel)gebroken trens niet in doet en ik geen ongebroken trens kan vinden in zijn maat.

En hij loopt wel gewoon langs enge dingen, al gaat dit vaak zijwaarts. Maar hij gaat er langs.

Hij stopt eigenlijk altijd bij inhammetjes van de akkers. Dan wilt hij gewoon terug naar stal en gaat ie achteruit lopen en als je dan drijft gaat ie steigeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:35

bij het achteruit lopen: hem omdraaien met hoofd richting stal, en hem dan in achteruit langs de inhammetjes laten passeren

had in het begin ook veel problemen, ik raakte tot het eind van de straat, maar niet verder
als ik er af ging en er naast liep ging ze wel, zodra ik erop zat ging ze weer in staking
was het op een dag zo beu dat ik teruggekeerd ben, de liverpool ingehangen, en zodra ze weer in staking en achteruit ging, ik ze omgedraaid heb en ruim 200 meter in achteruit gezet heb, de richting dat IK wilde.
tot ze zelf aangaf dat ze wilde draaien :D

de keer erop moest ik ze nog 2 maal een kort stukje in achteruit zetten, en
nu zes jaar later rij ik dagtochten met haar.
op onbekend terrein zou ze nog eens durven draaien, maar dan kan ik ze gewoon vlotjes terugdraaien :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:36

dank je, dat zou idd weleens kunnen werken. Maar eerst maar even in de bak :-D