Voer voor paard die geen werk verricht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

Voer voor paard die geen werk verricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:15

Hoi,

ik heb een paardje waarbij spat is geconstateerd, en ze moet dus weiderust. 's avonds gaat ze wel op stal (ruime stal waar ze veel kan bewegen) Ze staat van 10.00 tot 18.00 in het land met voldoende gras.
Ze krijgt een heel klein handje biks 's ochtends en 's avonds en een plak hooi, nu gaan we de winter in en krijgen ze altijd kuil. Hier laat ik haar wel aan wennen door kuil met hooi te mixen en dan op een gegeven moment helemaal over te gaan op kuil.

Ik weet niet of dit teveel of te weinig is voor een paardje wat eigenlijk niks doet (ze is vier jaar)

Iemand tips? Wat voor voerschema zou jij maken?

ChefsSpecial

Re: Voer voor paard die geen werk verricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:21

Ik zou geen krachtvoer geven, vooral veel, heel veel (liefst onbeperkt) hooi. Bij kuil moet je uitkijken dat het eiwitgehalte niet te hoog is, en dat is al snel met kuil.

Als je persé iets bij zou willen voeren, geef dan bietenpulp met zemelen, evt. zeewier, lijnzaad en veendrenkstof.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:22

Ik geef hooi maar ook 2 kilo musley op een dag,hij krijgt heel snel tekorten vandaar dat krachtvoer.

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:24

Je moet er indd een klein beetje krachtvoer geven! Er zitten namelijk vitamines in. Verder indd laten wennen en dan langzaam over gaan en veel laten eten.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:25

is brok dan beter of kan ik beter een muesli voeren?
yaelx schreef:
Je moet er indd een klein beetje krachtvoer geven! Er zitten namelijk vitamines in. Verder indd laten wennen en dan langzaam over gaan en veel laten eten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:25

gewoon hooi is meer dan zat,geen kuil voeren.
eventueel dat handje biks kan weinig kwaad.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:26

hoi, ik heb een cursus voer voor paarden gedaan, ooit, en mijn idee is het volgende:

geen kuil, en zeker niet i d winter, er zit teveel eiwit in
dat eiwit wordt niet afgebroken door de nieren waardoor de urinekristallen terug in het bloed terechtkomen en zich vastzetten aan de gewrichten met als gevolg: idd botwoekering cq spat

geef je toch kuil, doe er dan elke dag een schep laminaze bij

voor paarden die weinig doen bestaat er seniores priores van subli.
erg goed spul.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:27

in dat geval zou ik gaan voor een handje muesli met eventueel een vit/min toevoeging.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:28

Op stal werd mij verteld dat haver beter was omdat ze dan niet zo dik wordt?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:30

al is gedacht aan nature's best of pavoSummerfit of zo iets dergelijks?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:30

Juist geen haver voeren als een paard geen werk verricht. Worden ze alleen maar erg actief van.

Als je dan voor de vitamines echt bij wilt voeren dan muesli zonder haver, zo min mogelijk suikers en zetmeel voeren. Kijk is naar bv Marshall muesli. Zijn wel topics over op Bokt.

In principe moet voldoende hooi met daarnaast een liksteen genoeg zijn voor de behoeftes.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:31

het kuil wat ik geef is erg droog en lijkt eigenlijk heel erg op hooi...is dat misschien wel goed? als het te nat is voer ik sowieso hooi.
fresco1234 schreef:
hoi, ik heb een cursus voer voor paarden gedaan, ooit, en mijn idee is het volgende:

dat eiwit wordt niet afgebroken door de nieren waardoor de urinekristallen terug in het bloed terechtkomen en zich vastzetten aan de gewrichten met als gevolg: idd botwoekering cq spat

erg goed spul.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:31

TS, ik zou je 4-jarige geen haver geven als ze op "rust"staat.... Meeste paarden worden knettergek van haver...

Mijn 3-jarige kreeg overal energie van en werd al knetter van een handje muesli. Toen ben ik overgestapt op bietenpulp en sindsdien gaat het goed. Heeft niet te veel energie en zit geweldig in haar vel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:31

Pavo koeken kan je ook nog geven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:32

Wel jong om al spat te hebben. Mijn 4 jarige (groeit nog erg) doet ook weinig tot niks en krijgt alleen kuil. Als ik hem 2x daags een halve schep muesli geef stuitert hij in zijn box. Ligt er wel aan wat voor een ras (mengsel) je hebt met wat en hoeveel je kan voeren. Uitproberen is een optie. Zorg wel dat het dier voldoend vitamine en mineralen binnen krijgt (pavo koek, liksteen ofzo)

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:32

dat dacht ik zelf ook al maar het werd gezegd dus ik dacht, ik vraag de bokker even :)
denise04 schreef:
TS, ik zou je 4-jarige geen haver geven als ze op "rust"staat.... Meeste paarden worden knettergek van haver...

Mijn 3-jarige kreeg overal energie van en werd al knetter van een handje muesli. Toen ben ik overgestapt op bietenpulp en sindsdien gaat het goed. Heeft niet te veel energie en zit geweldig in haar vel!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:36

Ik heb vorige zomer een jong paard op stal gehad wat boxrust en daarna weiderust nodig had. Haar heb ik op aanraden van de dierenarts naast hooi twee keer per dag driekwart schep pavo muesli zonder haver gegeven. Daar deed ze het erg goed op. Daarnaast hebben we een aantal oudere paarden staan die weinig werk verrichten die krijgen 2x per dag driekwartschep onderhoudsbrok en een handje muesli.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:45

Ik denk dat ik maar overga op een muesli zonder haver, daarnaast hooi gemixt met een beetje kuil. Ze vind kuil erg lekker dus doe er maar wel een klein plukje doorheen :)

bedankt voor de tips!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:07

Hier voer ik als basis voordroog (moet wel, heb geen opslag) en pavo vital (vit.min. brokje) met handje lucerne en wat lijnzaad. Meer is hier niet nodig, tenzij ik echt flink ga rijden.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:09

lanishafay schreef:
het kuil wat ik geef is erg droog en lijkt eigenlijk heel erg op hooi...is dat misschien wel goed? als het te nat is voer ik sowieso hooi.
fresco1234 schreef:

erg goed spul.

alle kuil is helaas toch echt voor koeien, je kan het ook a d mest zien

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:55

Nee, dat zie je verkeert. Dat paarden wat andere ontlasting hebben komt doordat ze aan het werk gezet worden. Aldus mijn pensionhouder. (voormalig koeien boer)

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:58

tsja die koeienboer moet toch iets te zeggen hebben...
stel dat jij het "dure" hooi wenst!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:02

Die van mij werken niet tot nauwelijks momenteel. Ze krijgen 2x daags een klein handje safe and sound van dodson and horrell. 's Ochtends is dat om van een van de pony's wat medicijnen te mengen en 's avonds krijgen ze er 25g pavo vital bij. En verder voer ik hooi bij natuurlijk. Momenteel zijn ze nog wel wat te dik, als ze straks weer aan het werk mogen hoop ik dat wel weer in orde te krijgen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:04

lanishafay schreef:
Op stal werd mij verteld dat haver beter was omdat ze dan niet zo dik wordt?

Denk dat ze dan gerst bedoelen ;)
Liefst geplet, dan wordt het nog beter opgenomen :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:12

fresco1234 schreef:
alle kuil is helaas toch echt voor koeien, je kan het ook a d mest zien

Het ligt er aan wat er kuil genoemt word...
Veel mensen spreken ook over kuilvoer als het in pakken is geperst en gewikkelt is... Maar dan heet het in paardentermen als het droog genoeg is voordroog 8-)
Ik voer al jaaaaren de zogemaande kuilpakken die droger en grover zijn als koeienkuil... En opeens kwam daar een naampje voor ; Voordroog :+

aikon schreef:
Nee, dat zie je verkeert. Dat paarden wat andere ontlasting hebben komt doordat ze aan het werk gezet worden. Aldus mijn pensionhouder. (voormalig koeien boer)

Paarden kun je niet met koeien vergelijken omdat een koe een hele andere vertering heeft...