Losrijden voor de les of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:24

Toen ik nog een uur les had stapte ik alleen aan de lange teugel tot de les begon, en werd het losrijden in de les meegenomen. Op zich vond ik dat heel fijn want met het losrijden bepaal je voor een heel groot gedeelte de rest van de training.
Ik ken iemand die haar paard met losrijden altijd veel te braaf en onvoldoende aan de hulpen rijdt. Als je daarna in de les moet beginnen met dat op te lossen gaat er veel kostbare tijd verloren. Hulp bij het losrijden is in mijn ogen dan ook zeer nuttig.
Nu les ik nog maar een half uur, en dan rij ik wel zelf los. Er wordt ook van mij verwacht dat ik dat inmiddels wel zelf kan. Knipoog
Maar als ik weer een uur zou gaan lessen zou ik toch het losrijden weer in de les doen omdat ik er anders veel te lang op zou zitten. En een uur lang zwaar aan het werk vind ik te lang. (Als je dus het loswerken en de cooling down buiten dat uur om zou doen, zit je er ruim anderhalf uur op, waarvan een uur heel intensief trainen.)
Laatst bijgewerkt door Jasmijn op 24-07-03 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:24

Als je een half uur les hebt kan ik voorstellen dat je zelf losrijdt. Maar losrijden is wel een integraal onderdeel van de training. Als je een uur les krijgt, kan losrijden er beter bij inzitten. Omdat je dan ook in het losrijden al begeleiding krijgt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:25

Ehm sorry, is net ongeveer gezegd zie ik nu Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:49

en dat wilde ik dus ook gaan zeggen. Maar ook als ik een half uur les heb, besteed ik dat regelmatig aan 'alleen' maar losrijden, juist omdat het cruciaal is.

Mijn springles duurt een uur, dan stap ik er net op als mijn instructeur aankomt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:55

Als ik een uur priveles zou hebben, dan zou ik wel even van te oren in stappen, maar het losrijden doe ik in de les. Anders is mijn pony halverwege de les al uitgeblust! Daarbij kun je dan gelijk hulp krijgen met het consequent je paard aan de hulpen krijgen. (mijn zwakke punt Knipoog , flegmatieke pony) Als mijn pony na 45 minuten hard werken moe is en het daardoor te zwaar wordt, dan stop ik ook gewoon...
Als ik maar een half uur priveles heb, dan ga ik wel 15 tot 20 minuten van te voren los rijden (stappen, draven, galoperen) . Anders is dat halve uur les veel te snel voorbij. Uitstappen doe ik naderhand. Met de clubles zit ik er meestal pas 5 minuten van te voren op, tenzij ik te paard heen ga... Dan kan ik ook veel vlotter beginnen meestal, maar hij is eerder moe. Wel beter vol te houden omdat je meer rustpauzes tussendoor neemt als de instructeur met iemand anders bezig is Knipoog