Paard snapt automatische drinkbak niet....?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Paard snapt automatische drinkbak niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:10

Sinds enige tijd hebben wij een hele mooie grote inloopstal voor de paarden. Aan de buitenkant zitten 2 automatische drinkbakken. inmiddels snappen alle paarden hoe dit werkt (1 wist het al van stal en de rest had het ook vrij snel door). Op 1 merrie na, die snapt er niks van. Drinkt het bakje wel leeg maar snapt niet dat je op dat ding moet drukken.... Heb al een paar keer erbij gestaan en met mijn hand op het klepje gedrukt, maar dan zet ze een stap achteruit tot ik klaar ben en dan drinkt ze het bakje leeg...

Nu dacht ik daarna, als ik nu gewoon de normale waterbak (die hadden ze ook nog) weghaal dan zal ze wel moeten, ze snapt wel dat het water daar weg komt. Na een ruime dag had ik haar er nog niet uit zien drinken, de gewone waterbak weer neergezet en daar dronk ze gelijk uit. Ze heeft het inmiddels (4 weken verder) nog steeds niet door...

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ze uit die waterbak drinkt? Die dingen hangen er niet voor niets natuurlijk, zo hoef ik niet dagelijks de bakken bij te vullen :Y) Nu er nog een gewone waterbak staat drinken de anderen daar ook geregeld uit dus sta ik nog iedere dag met de waterslang :Y)

truus1970

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:53

leren ze vanzelf, niet gelijk opgeven. Hier heeft de weidepomp ook even gedurt, maar nu hebben ze hem wel door

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:54

Die van mij is zelfs bang voor de drinkbak 8)7
En nee, hij leert het niet vanzelf -O-

Dus ik lees mee voor tips.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:55

Lastig, ze is niet bang? Ik heb er ooit eentje gehad die bang was van het spuiten van het water. Die kreeg een automatische met vlotter... die lopen automatisch vol als ze leeg gedronken worden.

Normaal leren ze het wel maar je hebt uiteraard van die uitzonderingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:56

Heb je er al iets lekkers in gelegd?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:57

Hier ook een die het niet snapt, zelf haar veulen snapte het wel en deed het dan ook netjes voor aan mams, maar helaas zonder succes :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:58

apeltje erin leggen moeten ze hard duwen om in te bijten en dan drukken ze de lepel in
verder als ze het bakje leegdrinken zelf lepe induwen als ze acheruit gaan stop jij ook met duwen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:11

Ook die van mij wilde eerst niet en vanzelf gaat het soms ook echt niet. Steeds waterbakken vullen, omdat je toch wilt dat ze kunnen drinken.
Ik heb haar wekenlang elke dag voorgedaan. Aan het halster en haar geprobeerd met de neus tegen de lepel te duwen en elke keer als ze dat dan (vaak per ongeluk) deed, dan prees ik haar de hemel in. Heeft weken lang geduurd, maar het kwartje is uiteindelijk gevallen.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:15

Bij die van mij is de enige oplossing geweest een bak met vlotter (die dus zichzelf vult). Ze had schrik van het opspattende water als ze tegen de lepel moest duwen. Nu is het wel een gevoelige merrie, want bij een bak die niet spat drinkt ze uiteindelijk wel.

Misschien toch een vlotterdrinkbak zetten? Dan hoef je geen waterbak meer te vullen?

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:16

Wij hebben waar ons paard bij stond brokjes in de waterbak gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:19

Die van mij is er bang voor geworden, ze begon met staafje dat ging goed, daarna in een ander hok komen te staan met een lepel en niet meer drinken, weer een ander hok met een staafje maar ze drinkt niet.
Wel als ik hem vol laat lopen maar zelf drukken doet ze niet, ze heeft nog liever dorst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:20

Je moet het een aantal keren voordoen met je hand, ik neem aan dat er zo'n lepel inzit waar ze op moeten drukken? Samen met je paard er bij gaan staan, hem bij je roepen en met je hand water laten komen door op de lepel te drukken. Als paard snoet erbij steekt, "samen" drinken door met je hand te drukken en hem te laten drinken. Vaak nemen ze het op een gegeven moment over van jouw hand en snappen ze hoe het werkt.
Dus gewoon een aantal keren voor doen en samen doen, een beetje ermee spelen, vaak snappen ze het dan vrij snel en doen ze het ook op een gegeven moment zelfstandig.

bieniebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:45

Ik heb precies hetzelfde gedaan als hierboven. Het komt vanzelf. Alhoewel het even kan duren, die van mij begreep uiteindelijk dat ze er tegen aan moest drukken, maar gaf elke keer 1 tik en dan snel een slok, weer een tik, slokje etc. Ik ben er gewoon weer bij gaan staan en blijven drukkenm uiteindelijk snappen ze het idee ;).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:50

Is het toeval of zijn het vooral merries die hier last van hebben?

bieniebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:54

haha, die van mij is iedergeval wel een merrie :P

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:07

die van mij ook ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:48

Mijne ook :P
Het is nog steeds niet gelukt, alles geprobeerd, ook de appel werkt niet :n

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:43

met hand hielp bij die van mij ook. verder scheelt het denk ik wel dat ze nog steeds ergens anders kan drinken... dan wordt ze ook niet uitgedaagt om het te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:49

mijn ruin die er nog nooit uit gedronken had, die is een beetje ruw dus die vind het aleen maar geweldig dat ie mag lopen duwen met zn neus. haha
wij dachtend at hij het niet door was en elke keer als we bij hem kwamen ingedrukt enzo. maar uiteindelijk bleek hij het gewoon allang door te .
hebben haha,

mijn merrie deed het vroeger wel, maar we hebben er nu een die zwaarder gaat in de stal waar ze gaat, en ze drinkt er niet meer uit!
dus ze drinkt lekker uit een ton :)