Moet ik haar daar weghalen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisabeth1

Moet ik haar daar weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:32

Oké ik zit met een probleem;

Toen ik begon met paardrijden, ben ik begonnen bij een boer een eindje verderop die paarden hield. Ik von dat alles daar prima was, ja misschien waren hun hokken niet zo schoon maar goed, ze hadden het toch goed? Na een hoop gezeur ben ik daar weggegaan en zijn mijn ogen een beetje open gegaan zeg maar. Die dieren daar stonden in best donkere vieze stallen en ze lieten ze niet vaak naar buiten vaak om stomme redenen. Nou had je daar ook een ponytje, een mini-shetlandertje. Ik was meteen weg van haar. Ze was dan wel erg klein maar als ik haar in de buitenbak los liet met een grotere pony dan ging ze helemaal los, dat vond ze zo heerlijk! Mocht ze eindelijk naar buiten, eindelijk lekker bewegen, lekker los. Zo hadden alle grote paarden (tot de grootste en dominanste aan toe!) ontzag voor haar en zetten vaak een stapje opzij als zij aankwam. Kortom ik was echt weg van haar, maar zij ook van mij.Wanneer ik een paar dagen niet op stal was geweest stond ze boos in een hoekje en moest ik al mijn charmes in de strijd gooien om haar naar me toe te krijgen. Waar niemand haar hoefjes uit mocht krabben tilde ze voor mij gewoon haar hoefje op. Wanneer ik er een kindje op zetten en met haar meeloopte vond ze het helemaal prima, maar wanneer iemand anders er een kindje opzette vloog die er met dezelfde vaart vanaf. Goed ik ben gek op haar.

Maar nu ben ik daar weg en ik weet, ik weet gewoon dat ze het nu niet echt goed heeft. Niemand vind haar echt boeiend, iedereen vind haar te klein. Ze mag nooit naar buiten omdat ze onder de heiningen door kruipt. Ze staat nu dus waarschijnlijk zielig en alleen in dat hokje. Dit doet me pijn. Ik krijg het niet over mijn geweten dat ze daar zielig staat :( .
Nu wonen wij niet klein, tenminste als ik dat persée zou willen zouden we haar in de tuin kwijt kunnen maar dan moeten we wel de halve tuin overhoop halen. Maar ik denk dat wanneer ik het er met de buren over heb ik haar daar bij hun paard misschien wel kan laten lopen. Zij hebben een klein eindje verderop ook een weidje misschien dat ik met hen een goede compromis kan sluiten.

Nu is dus mijn probleem;
Moet ik dit doen, moet ik haar daar weghalen, en hierheen halen waar ik niet zeker weet of het me lukt. Mijn ouders zijn er niet zo zeker van, maar als ik dit persée wil kan ik er vast wel doorkrijgen dat ik haar mag kopen. En dan nog iets, wat is een beetje een normale prijs voor een mini-shetlander? Is dit wel een goed idee? Ik kan niet op haar rijden, ik ben 17 en veel te groot voor haar maar ik weet gewoon dat ik een beter leven kan bieden? Of denken jullie niet? En hoe ga ik mijn ouders overtuigen?

Kijk uit naar reacties! :D

amyz

Re: Moet ik haar daar weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:37

Wie niet waagt, wie niet wint.... Als je voldoende geld binnenhaalt om evt da-rekeningen te kunnen betalen en alle andere bijkomende kosten als wormenkuren, inentingen enz... Vooropgesteld natuurlijk dat de buren akkoord gaan :)

Rijden is verder niet alles hoor, je kan dr sowieso een leuk wagentje achter hangen, ontzettend leuk!

Prijs kan ik niet veel over zeggen, zitten hier mensen die veeeeel meer verstand hebben van de prijs van een shet dan ik iig :)

Maar als je t kan betalen zou ik t doen, zeker als je er al zo'n band mee hebt :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:42

Rot hè, als je weet dat een dier het niet naar zijn zin heeft en je het wellicht een beter leven kan bezorgen.
Ik zou zeker proberen hem over te nemen, wel als reden dat je hem zo leuk vindt en niet zeggen dat je dr zielig vindt.
Mocht je besluiten haar over te nemen, houdt er dan wel rekening mee dat die boer ook 'nee' kan zeggen hè.
Laat je weten wat je doet?

Succes met je beslissing!

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:00

Ben al blij met deze reacties, motiveerd me heel erg!

Denk dat ik haar echt niet langer meer in dat donkere saaie hok kan laten staan. Ze houd zo van buiten zijn!

Wat denken jullie dat de beste aanpak is?
1. Pap en mam overtuigen,
2. Kosten op een rijtje zetten,
3. Buren proberen,
4. Kijken of ik haar kan kopen?

Wan wanneer ik eerst kijk of ik haar kan kopen zit ik er weer mee dat ik dan al daar heb aangegeven dat ik haar wil hebben, wat niet handig is wanneer ik het er niet door krijg bij pa en ma of bij de buren?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:05

Ik zou eerst even alle kosten op een rijtje zetten en dan je ouders overtuigen. Maar dan zou ik ook wel al het een en ander hebben besproken hebben met je buren want dat is natuurlijk ook wel handig als je weet waar je haar dan eventueel kan neerzetten of dat je een stal moet gaan huren bij een pensionstal..

En als je dat allemaal een beetje goed voor mekaar hebt kan je kijken of je haar kan kopen..

de kosten van deze pony ligt natuurlijk wel aan wat de leeftijd is en of hij een (bekende) bloedlijn heeft, stokmaat etc. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:08

Ik zou persoonlijk beginnen bij de buren, bespreek t met ze en vraag wat ze ervoor willen hebben als je haar daar neer kan zetten. Dan kun je de kosten op een rijtje gaan zetten.

Daarna is met je ouders om de tafel gaan zitten, je kostenplaatje presenteren en daarbij aangeven dat je dat dus kunt financieren. Maak vooral duidelijk dat je gek bent van die pony en dat t voor jou duidelijk is dat ze daar waar ze nu staat geen leven heeft. Geef heeeeel duidelijk aan dat jij alles gaat regelen en dat zij er geen vinger naar uit hoeven te steken. Zet alle kosten netjes op papier en ga alvast naar de bank voor informatie over een spaarrekening waar je een spaarpotje voor evt da-kosten op kunt storten. Ouders zijn altijd erg onder de indruk van zelfstandigheid en actie :D

Als alles rond is kun je idd pas gaan kijken of je haar kunt kopen :P

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:13

Oké ik zit voor mezelf te kijken;
- Eten, hoeveel eet een mini-shetlander in de week op? Als ik zo een beetje rond lees in de zomer niet zo veel maar in de winter een euro of 15 per week?
- Hoefjes, de hoefjes worden daar 1 x in het half jaar gedaan en dat is te weinig, 1x in de 2 maanden?
- Dierenarts, een reserve hebben van 300euro sowieso (bij hogere bedragen na gaan denken of het wel waard is? ) ?
- Stalling, bij ons in de tuin óf bij de buren, niet op een stal dat kan ik gewoon niet betalen (dan zou ik wel een gewoon paard hebben inmiddels ;))

Heb ik het zo een beetje?
Dit zou ik makkelijk (echt makkelijk, heb een lekker betalend bijbaantje :o ) kunnen betalen.

Oooo natuurlijk aanschaf, iemand een idee wat je voor een mini-shet kan vragen?

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:16

Ik zit precies in een zelfde soort situatie, alhoewel ik mijn beslissing al wel genomen heb.
Ga bij jezelf na of je het dier echt wil helpen, het je kan veroorloven en alle verantwoordelijkheid wil dragen. Als jij dit dier iets beters te bieden hebt en dat ook echt wilt, dus niet alleen vanuit een soort schuldgevoel, ga er dan voor!

Wat betreft de aanpak; ik zou eerst uitzoeken of dat ze überhaupt te koop is, zoja, maak een 'begroting' zet alle kosten op een rijtje (neem het ruim) en ga hiermee naar je ouders en probeer ze mbv van jouw plan op papier te overtuigen dat je dit aankunt. Ik zou zeggen ga pas nadat dit gelukt is op zoek naar een plek (je buren bvb).

Succes ermee en doe datgene wat jij denkt dat klopt. Mits je het kunt realiseren natuurlijk! ;)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:19

Ik zou inderdaad eerst kijken of je het financieel rond kunt krijgen (daar hoort plaatsen bij de buren ook bij) en dan je ouders overtuigen. Je staat namelijk bij die man veel sterker als je ouders achter je staan/ mee zijn)
Prijzen kan ik je niet mee helpen, maar je bent goed, rationeel op weg!

Ik hoop dat het je lukt meid!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:22

Wil die boer de pony uberhaupt wel verkopen, heb je je dat al afgevraagt?

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:31

@ vito05; hij weet dat ik haar mee kan bieden. Hij doet toch niets met dit beestje. Ik weet niet of hij haar wil verkopen maar hoop het wel.

@ lodewijkxiv; wat heb je gekozen?

@ amber 2588; ik denk dat ik het financieel rond kan krijgen.

Is een bod van 250,- uitbrengen oké?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:34

Ik vind een bod van 250 euro wel behoorlijk hoog, is het een merrie, hengst, ruin, hoe oud, wat kan hij/zij enz?

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:38

Het is een zij, een merrie. Voor mij kan zij niets omdat ze maar een mini-shetlander is. Er kan een kindje op zitten en een beetje sturen maar daar houdt het bij op. Geloof dat ze 13 is ongeveer. Wat is beter dan?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:40

Ik vind 250 euro wel veel maar goed de emotionele waarde voor jouw is natuurlijk veel hoger.
Doe waar je denkt goed in te doen.

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:42

Maar de emotionele waarde hoef ik niet te betalen ;)

150 ook veel?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:43

Voor zo'n minishet heb je eigenlijk niet veel meer nodig dan 24/7 hooi. Goed internet afspeuren op goedkope, goede, grote balen hooi. Hij kan makkelijk 24/7 buiten staan, dusaan weitje +schuilstal heb je al genoeg.

Kwa prijs, tja wat kan je betalen en in wat voor conditie is ze?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:45

een mini is duurder dan een gewone shet.

bied laag [die 150,-] en kijk waar je op uitkomt.
vergeet niet dat dit een pony is die NIET te koop staat en dat kan de prijs ook iets opdrijven.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:47

Hoi, ik vind 200 euries meer dan genoeg voor zo'n mini. Ik weet niet of ze papieren heeft en ooit naar de keuring is geweest? Maar als ze 13 is kan dat toch niet meer (voor primering dan). En zo'n beestje eet miss een klein pak hooi in de week, miss anderhalf en daar betaal je nu wel iets meer voor als normaal, gemiddeld 4 euro.
Mag ik vragen waar je woont vlakbij zaltbommel? Woon er nl ook vlakbij...

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:54

Dus een plekje is een eitje, dat moet me kunnen lukken. Ja de heiningen moeten goed gemaakt worden want ze springt hoog voor zo'n klein diertje en kan ook echt kruipen onder vanalles door! ;)

Ik kan in principe wel een 2000 ergens vandaan halen, maar dat heb ik ook niet voor haar over, ik bedoel daar kan ik een heel rijbewijs van halen. Is ook zeer onrealistisch voor een mini-shet.
De conditie, niet goed, ze is veel te dik (toen ik daar reed heb ik haar laten trainen/afvallen maar dat is nu al niet meer te zien). Heeft geen conditie (ze staat alleen maar in een stal te staan). Dus ze is eigenlijk gewoon voor niemand iets waard, behalve voor mij! Ben een beetje aan het zoeken, als ik zo kijk kun je bijna voor 5 tientjes nog zo'n beetje kopen? :o

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:58

@TS Mijn keuze was/is om ervoor te gaan, ik moet nu nog wel alles in zijn werk stellen om hem uiteindelijk weer bij mij te krijgen, aangezien hij 100KM verderop staat. Gelukkig gaat het voor mij makkelijker ivm geen ouders die overtuiging nodig hebben en andere dingen waar jij wel mee te maken hebt.

Ontopic; Ik ga mee met Mariska32 begin met laag bieden en kijk inderdaad waar je op uit komt. Probeer wel voor jezelf een maximale prijs te bedenken, aangezien de emotionele waarde toch hoger voor je zal zijn zoals vito05 zojuist al zei.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:03

2000,- zie ik hier nergens staan.....

shetjes staan IDD voor heel weinig op het net.
echter zijn de minis toch iets duurder.

stap op de man af en vraag zijn prijs,stel voor je zelf vooraf wel een maximum.

nogmaals staat deze mini NIET te koop.
dat maakt hem iets duurder dan het marktplaats spul.

succes

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:12

ik zou ook eerst kijken wat de buren zeggen en de prijzen op een rijtje zetten
dan met je ouders er over hebben
en dan naar de boer gaan om te vragen of je haar mag kopen

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 00:20

@ Urnie, ik denk hetzelfde dorp als jij!

@ Lodewijkxiv, goed zeg! Ja, mijn ouders zeuren niet ofzo, maar zijn gewoon realistisch en houden mij daarmee beetje in bedwang, hihi ;)

Ga morgen is verder kijken wat de opties zijn, slaaplekker allemaal ;)

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:23

Zo hoort het ook! ;)
Laat me weten wat je beslist! Ik hoop dat je het allemaal kunt realiseren.
Slaap lekker! :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:02

Elisabeth1 schreef:
Oké ik zit voor mezelf te kijken;
- Eten, hoeveel eet een mini-shetlander in de week op? Als ik zo een beetje rond lees in de zomer niet zo veel maar in de winter een euro of 15 per week?
- Hoefjes, de hoefjes worden daar 1 x in het half jaar gedaan en dat is te weinig, 1x in de 2 maanden?
- Dierenarts, een reserve hebben van 300euro sowieso (bij hogere bedragen na gaan denken of het wel waard is? ) ?
- Stalling, bij ons in de tuin óf bij de buren, niet op een stal dat kan ik gewoon niet betalen (dan zou ik wel een gewoon paard hebben inmiddels ;))

Heb ik het zo een beetje?
Dit zou ik makkelijk (echt makkelijk, heb een lekker betalend bijbaantje :o ) kunnen betalen.

Oooo natuurlijk aanschaf, iemand een idee wat je voor een mini-shet kan vragen?

Aan hooi zou ik uitgaan van 2 balen per week (ongeveer een kwart baal per dag). Hooi koop ik normaal in voor € 2,- per baal, maar was dit jaar € 2,50 en dan is het nog niet duur. Ga uit van € 4,- per baal, dan kom je een heel eind. Per maand is dit dus € 16,-
Voor de winter zou ik een zak ponybrok halen. Gewoon voor het lekker om wat te kunnen geven. Zo'n zak kost tussen de € 8,- en € 12,-. Als je per dag uit gaat van een klein handje per dag kun je er zeker 2 a 3 maanden mee vooruit. Hiervoor kun je uitgaan van een gemiddelde van € 5,- per maand.

De paarden hier worden 1x per 3 maanden gedaan (4x per jaar). Voor onze shetlanders zou 1x per 4 maanden ook prima kunnen. Onze fjorden redden het daar echter niet mee. De hoefsmid kost € 25,- per keer. Dat is dus € 8,33 per maand.

Voor de dierenarts is een spaarpotje van € 600,- reeëler. 300 euro ben je namelijk zo kwijt als er echt iets aan de hand is en dan heb je helemaal geen armslag meer.

Stalling in jullie tuin lijkt mij niet verstandig. Als je het goed wil doen gun je de pony ook soortgenoten. Als ze alleen staat gaat ze er niet voldoende op vooruit om al deze kunsten uit te halen.
Stalling voor een shet hoeft vaak niet meer dan € 50,- per maand te kosten. Vaak is dit ook inclusief hooi.

Verder zul je ook moeten ontwormen (of mestonderzoek, maar dat is duurder, omslachtiger en het geeft desondanks onvoldoende zekerheid, mijn advies, blijf gewoon 1x per 2/3 maanden ontwormen) De goedkopere ivermectinespuiten kosten zo'n 8 euro. Per keer krijgen ze hier gewoon voor 300 kg (liever te veel dan te weinig). Dat zou qua kosten dus uitkomen op 2 euro per maand.

Alles bij elkaar zou je kunnen rekenen op zo'n 75 a 100 euro per maand.