Vermaak in Paddock en Stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacco_Hind

Vermaak in Paddock en Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:18

Hoi hoi,

Mijn twee lieve paardjes staan samen in een uitloopstal (4x4 m) met paddock (10 x 10 m). De stal heeft een verharde bodem, de paddock heeft een zandbodem.
Ik zou voor mijn paarden graag wat bezigheid willen creeeren. Hun uitzicht is erg rustig en daar valt niet zoveel te zien.
Ik zou dus graag bezig willen houden. Maar waarmee?
Zelf zat ik te denken aan iets waardoor ze langer over het hooi doen, maar vind zelf een hooinet niet veilig genoeg. Heeft iemand hier een mooie oplossing voor?
Verder kan ik eigelijk geen "speelgoed" vinden voor paarden. Ja een snackbal, maar die kan alleen onder toezicht gebruikt worden en das niet handig. Iemand ideeen? Iets om mee te spelen, iets om te eten wat lang duurt, een borstel om tegen aan te schuren? Het kan voor mij niet gek genoeg als het maar veilig is en ze lekker bezig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:20

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:25

-Je kan wilgentakken in de paddock of stal leggen,kunnen ze zich best een tijdje mee vermaken
-een voerbal,je hebt van die rode met gele doppen,die kunnen ook zonder toezicht,zijn wel prijzig.
-je kan een hooibak maken..je hebt van die grote vierkante houten bakken (bij appelboeren bijvoorbeeld) daar een rooster op maken en hooi eronder,werkt prima!

Verder staan er idd veel ideeën op paddockparadijs ;) succes ermee!

Jacco_Hind

Re: Vermaak in Paddock en Stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:39

Ik heb zo'n voerbal, maar vind het zonder toezicht niet veilig genoeg, daarbij kan de bal alleen in de stal gebruikt worden ivm zand van de paddock.
Bedankt voor de tip van de site! Heb daar i.i.g. een hooibak gezien die wellicht van toepassing is. Stalen paal voor het schuren vind ik ook wel wat.
Iemand nog ideeen???

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:49

Je hebt al een geweldige ruimte voor je paarden; ze kunnen gewoon zelf in en uit lopen als ze dat willen, zijn samen en hebben de ruimte.
Een paard eet toch het liefst overdag, dus hooi tegen eventuele verveling.
Daarnaast zijn ze dol op wilgentenen en daar kunnen ze zich prima mee vermaken.

Verder vraag ik me af of een paard zich werkelijk verveelt of dat de mens denkt dat een paard zich verveelt (zelf ook geneigd dit te denken hoor, een paard is toch gedurende de dag bezig met zoeken naar voedsel)

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:44

Ik ben van mening dat je aan het gedrag van een paard wel kan merken of hij zich prettig voelt in een situatie. Afwijkend gedrag wordt vaak veroorzaakt door een vorm van verveling. Bijvoorbeeld als het paard op stal aan het hout van de stal knaagt of als het van de ene op de andere been heen en weer beweegt (weven?). Ik wil dat graag voorkomen en ze lekker bezig houden! Op een goede manier.

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:28

sommige paarden vinden het ook leuk om met zo'n speciale skippybal te spelen