Paard verveeld zich, wat is een veilige oplossing?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Memss

Paard verveeld zich, wat is een veilige oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:33

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft een blessure aan haar been waardoor ze alweer een flinke tijd op rust staat.
Ze komt elke dag wel een paar uur buiten in de paddock maar daarnaast staat ze veel op stal.

Aangezien ze normaal gesproken bijna elke dag werd gereden en we 2x per week les hadden en bijna
elk weekend wedstrijd is dit 'stal-leven' voor haar natuurlijk erg saai.
Ik merk ook echt aan haar dat ze zich verveeld. Nu geef ik haar sowieso elke dag een flinke poetsbeurt,
geef ik haar over de hele dag verdeeld beetjes ruwvoer, appeltjes, stukjes brood, etc. (Ze staan aan huis).

Toch ben ik benieuwd naar veilige manieren om haar zich wat minder te laten vervelen op stal.
Een bal erin etc. vind ik meteen alweer erg gevaarlijk, ben toch erg zuinig op dr.

Dus wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn paard zich minder verveelt op een veilige manier?

(Er staan meerdere paarden op stal, ze kan altijd iemand zien (maar is niet erg sociaal).)

smeetjoew

Re: Paard verveeld zich, wat is een veilige oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:34

Een liksteen in de box ophangen?
En een flesje met brokjes erin ophangen in de box?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:40

Je verteld dat ze elke dag een paar uur in de paddock staat, kan je haar ook 2 keer per dag naar buiten doen.
En wat mag je wel en niet met de blessure. Als je mag stappen, zijn er veel paarden die dat ook een leuke afleiding vinden.
Radio aan op stal, niet te hard maar alleen maar om de stilte te verbreken.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:44

Liksteen heeft ze :j Himalaya steen, maakt ze ook flink gebruik van.

Wat bedoel je precies met flesje met brokjes?

Ze mag wel wat bewegen maar ze moet zich wel rustig houden (ontsteking in het hoefgewricht).
We grazen wel af en toe op een stukje gras achter. Ben helaas niet altijd thuis.
Radio overdag atlijd aan ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:45

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:46

Wat voor blessure heeft je paard? In de meeste gevallen is boxrust echt wel achterhaald, hoor...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:51

Waarom geef je "over de hele dag verdeeld beetjes ruwvoer"?
Waarom niet gewoon onbeperkt hooi? :) Dat is het allerbeste middel tegen verveling. Een paard wil instinctief de hele dag kunnen knabbelen.
Laat de brokken en snoepjes achterwege voor zo lang, gewoon samen met de rest een klein handje brok voor het idee, en voor de rest gewoon onbeperkt hooi :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:55

Helemaal van brok afhalen werd door mijn DA met klem afgeraden. Bij de mijne werd aangeraden om toch een halve kilo per dag te blijven geven. Voor de rest zorg ik er voor dat hij zo veel mogelijk te knabbelen heeft.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:59

Inoterry schreef:
Mijn 4-jarige, zeer energieke, paard heeft momenteel volledig boxrust. Hij vermaakt zich nu prima met de suikervrije vrarianthttp://www.paardendrogist.nl/pr ... gs/126537/ van deze, en een klein pionnetje.

Ziet er leuk uit :j Moet toch nog wat meer bestellen daar, ga het zeker proberen.

Ze staat niet op volledige boxrust, maar moet toch wel rustig aan doen. Daarnaast hebben we hier gewoon
niet de gelegenheid om ze hele dagen buiten te hebben. Normaal gesproken is dat niet zo'n probleem omdat
ze veel gereden worden en veel op pad zijn.

Ze eet erg snel en als ik haar onbeperkt ruwvoer ga geven knapt ze binnen 3 dagen uit haar voegen.
Ze krijgt al een stuk minder brokken dan normaal wanneer ze in training is, maar volledig de brokken achterwegen laten
is ook niet helemaal toch de oplossing. Ze heeft de voedingsstoffen toch nodig en ik wil haar wel in goede conditie houden. (Sportpaard)

Bedankt voor alle reacties! Ga er zeker wat mee doen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:02

Om te voorkomen dat ze te snel haar hooi op eet, kan je natuurlijk een hooinet ophangen. Om het moeilijker te maken alles er snel uit te krijgen kan je er 2 in elkaar doen. Wat ook een leuke afwisseling kan zijn is er een voetbal instoppen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:14

Elk paard past de snelheid van eten aan op de hoeveelheid wat ze krijgen :j Dat kan een paar dagen duren voordat ze het doorhebben.. maar een paard heeft zoiets van 'zo'n klein beetje hooi, ik heb zo'n honger, dat moet ik snel opeten want het is te weinig en als iemand me dat straks afpakt dan heb ik al helemaal te weinig".. maar als je onbeperkt geeft dan hebben ze al snel een voller gevoel en hoeven ze niet meer bang te zijn dat ze te weinig over houden, en dan gaan ze dus ook rustiger eten en pauzes nemen tussen het eten :)
Een dikke buik komt trouwens niet door het vet, maar gewoon doordat de darmen vol hooi zitten. Dus geen paard dat uit dr voegen knapt, maar gewoon een paard dat een buik vol hooi heeft zoals dat hoort, en als je daarna twee dagen minder voert dan is die buik meteen weer slank. Al zie ik het probleem van een dikke buik nooit zo :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:18

Ik zou ook (een deel van) het ruwvoer in een hooinet met hele kleine mazen doen. Als je het in de paddock in een kist vastmaakt, heb je ook met ijzers geen kans dat de takken er in blijven haken.
Ze kunnen lekker aan het net trekken en moeten "werken" voor hun voer, wat afleiding geeft, en doen langer over dezelfde hoeveelheid.

Zo'n 8hoekig voertonnetje is leuk om het krachtvoer in te geven mits dat op een verharde bodem kan of in de stal ivm zandhappen. op die manier doen ze ook langer met dezelfde hoeveelheid brok.

Lucerne of grasmix (Hartog bijv.) door je brok mengen geeft ook een verlengde eet tijd. Wilgentakken (op tijd mee stoppen als je weer wedstrijden wilt gaan rijden), wandelen, grazen aan de hand of op een paddock-weilandje zodat ze niet gaat rennen...
Clickertraining om haar geestelijk afleiding te bieden in plaats van trainen (leren dingen aanraken op commando, vrijheidsdressuuroefeningen etc.)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:26

Kan ik zo'n hooinet met kleine gaten ook in dr stal hangen? Als ze buiten staat wordt het ruzie want ze staat samen met nog een merrie.

En waar vind ik zo'n net? Ik zat al te denken aan een gewoon hooinet in dr stal maar dat vind ik weer wat tricky..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:18

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:19

Ik lees even mee! Dat hooinet lijkt mij ook wel wat ;)

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:49

je kan een hooinet ophangen
je kan een borstel ophangen
je kan een liksteen ophangen
er zijn ook kleine stal speeltjes die je kan ophangen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:55

Een heel fijnmazig hooinet (3 of 4 cm) is al een hele stap in de goede richting. Je kunt ze ook vierkant bestellen op duitse sites. Of op hooinet.nl. (of zelf maken met een aanhangernet). De hoeven kunnen daar echt niet inkomen.

Verder kan je nog wat flinke wilgentakken ofzo zoeken. En die ophangen in de stal. Als het paard die kaal heeft gegeten, kun je er een beetje appelstroop op smeren en dan lucerne oid eraan plakken. Is niet echt heel rijk krachtvoer, maar wel een mooi middel om een paard wat extra te doen te geven. Dan kun je ook doen met een opgehangen pionnetje. Dan wil het paard het er wel af likken, maar het beweegt ook dordat het is opgehangen, waardoor ze er weer langer mee doen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:57

Hooi net idd voor binnen in stal. Buiten in de paddock kan je een bak neerzetten met een rek oid er over heen. Dik stevigf gaas met grote mazen. Zodat ze daar het hooi uit moeten eten.
Lijkt mij dat dat wel kan met 2 paarden

Mijn merrie had volledige boxrust en kreeg haar muesli in een voerbal. Zodat ze meer te doen had. De wortels verstopte ik in haar stal onder het stro. Dan heb je wel de kans op geplette wortels, maar de smaak wordt niet minder ;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:57

Helemaal eens met onbeperkt hooi voeren. dan wel droog en overjarig hooi, geen kuil. Ze hebben zo door dat het onbeperkt beschikbaar is en dan overeten ze zich niet. dan zou ik hardvoer beperken tot 2 x een handvol brok en PAVO summerfit koek. worden ze niet vet en krijgen toch alle voedingsmiddelen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 02:25

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:01

guanacotje schreef:
http://www.paardenkenniscentrum.nl/prod ... it-hooitas

Wij hebben deze, ben er erg blij mee. Heel veilig, onverwoestbaar, en in tegenstelling tot traditionele hooinetten zakt deze niet naarmate hij leeggegeten wordt.

Jammer dat de levertijd wel tot 4 weken kan duren.. Ziet er wel super uit ;)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:02

8nnemiek schreef:

Ik was deze aan het bestellen (kleine maat van 8.75 euro) maar toen kwam het er op neer
dat ik 8.50 euro verzendkosten moet betalen... Dat is dan weer erg vreemd in verhouding.

Ben eerst even aan het zoeken of ik hem nog ergens anders kan vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:12

Jee dat is belachelijk veel ja, 8,50 verzendkosten := Ding kan toch gewoon door de brievenbus?

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 16:31

Tja.. dat dacht ik? Op zich vind ik het niet erg om 17 euro voor dat net te betalen...
Maar het gaat even om het principe. Misschien kan ik eens proberen contact met ze te zoeken.

Heb nog nergens anders een mooi net kunnen vinden.. jammer

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:55

Heb er net een gevonden voor 6,85 + 6 euro verzendkosten. Toch al wat leuker :j

Ook meteen maar een pot zalf bij besteld. Ben benieuwd wanneer het er is!