Hoe kan je de benen van een paard het beste opscheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evito_06

Hoe kan je de benen van een paard het beste opscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:47

Ik wil de benen van mijn paard graag scheren, omdat ik dat netter vind staan. Alleen hij is voorderest niet geschoren, dat hoeft ook niet want hij zit nog super dun in zijn vacht! Maar nu wil ik wel z'n benen gewoon scheren, maar hoe kan je dat het beste doen? En dat het dan ook gelijkmatig wordt! :)

Tips zijn graag welkom! Ook plaatjes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:50

Hoe bedoel je? Op welke manier of met wat voor machine??
Het kan met een grote scheermachine, dan moet je alleen wel de benen oppakken omdat je anders de hoek/draai niet kunt maken met zo'n grote. Met een tondeuze is het makkelijkst, alleen missen die vaak de kracht om door dikker/harder haar heen te scheren.
Verder scheer ik vanaf de kroonrand tegen de haren in, dat doe ik tot halverwege het pijpbeen meestal en van bovenaan het pijpbeen of vanaf de knie (ligt aan de beharing) scheer ik naar beneden met de haren mee. Dan krijg je de mooiste overgang.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:50

bij een paard met witte sokken is het het makkelijkst: je scheert dan gewoon al het witte weg en evt de achterkant van de pijp even van boven naar onder (niet van onder naar boven dat wordt te kort!)

bij een paard zonder witte voeten maak je eerst de kroonrand netjes, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het lijntje strak maken door er met het apparaat langsheen te gaan.
dan doe je de achterkant van de pijp van boven naar onder en scheer je op die manier door tot de ballen van de hoef. je hebt de kootholte dan dus ook meegepakt. de zijkanten van de kootholte doe je van buiten naar binnen, dus ook met de haarrichting mee.
de voorkant doe ik vanaf de kogel met de haren mee, dit is even lastig, maar na wat oefenen is krijg je hiermee wel mooi resultaat

goed onthouden: als het haar niet wit is altijd met het haar mee scheren

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:51

Ok bedankt voor de tips!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:52

LiSSy schreef:
goed onthouden: als het haar niet wit is altijd met het haar mee scheren

Nee hoor hoeft niet. Dat is smaak. Het wordt korter als je tegen de haren in scheert. Dan wordt het wat roze de eerste dagen.

Liselot

Re: Hoe kan je de benen van een paard het beste opscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:55

suzanne: het hoeft ook niet, maar als je bruine benen tegen de richting in scheert is de overgang vaak veel moeilijker te maken en dus lelijker
witte voeten scheer ik juist wel tegen de haren in

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:11

LiSSy schreef:
suzanne: het hoeft ook niet, maar als je bruine benen tegen de richting in scheert is de overgang vaak veel moeilijker te maken en dus lelijker
witte voeten scheer ik juist wel tegen de haren in

Eens, de overgang is met bruin of zwart moeilijker.

Oreo

Re: Hoe kan je de benen van een paard het beste opscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:13

Niet witte benen scheer ik van de kroonrand naar boven tot net onder de kogel. Daarna scheer ik van boven naar beneden over de kogel heen en is het lelijke randje na een paar dagen zo goed als verdwenen.