Witte pony scheren of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Witte pony scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:45

Hallo,

Wij hebben vorig jaar een 3 jarig welshje van de Zuidlaardermarkt gekocht. Omdat ze vorige winter zo ontzettend dik in haar vacht zat (zal er wel even een foto van opzoeken) vraag ik me af hoe ze eruit ziet als je haar scheert. Ze heeft een roze onderhuid, ze staat nu onder een regendekentje met een beetje vulling, maar de vacht op haar hals begint nu al heel dik te worden. Er word ook 3/4 keer per week op haar gereden en als die vacht zo dik is blijf je stappen.. Heeft iemand ervaring met het scheren van zo'n schimmel? Hier even een foto van haar.

Zo zag ze er van het zomer uit;
Afbeelding

Hier was ze net een kwartiertje bij ons, dit was in oktober en je kunt hier al een beetje zien hoe dik ze in haar vacht zit..
Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:56

Hallo,
Ik heb een bontschimmel, maar die is inmiddels bijna helemaal wit.
Hij heeft onder zijn vacht op sommige plekken donkere stukken huid en verder een prachtig roze huidje.
Op bijgaande foto kan je zien hoe het eruit ziet na het scheren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHCCXXHA.jpg

LadyMadonna

Re: Witte pony scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:59

Een schimmel heeft een zwarte huid, anders is het geen schimmel ;) Een schimmelbonte daarintegen heeft onder de witte vlekken een roze huid.
Zolang je niet te kort scheert zal t zowiezo niet door gaan schijnen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:03

zo te zien aan de foto's ga je haar vlekken patroon zien ;)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:44

stef schreef:
Een schimmel heeft een zwarte huid, anders is het geen schimmel ;) Een schimmelbonte daarintegen heeft onder de witte vlekken een roze huid.
Zolang je niet te kort scheert zal t zowiezo niet door gaan schijnen.

Ze staat op haar papieren ook als bruin bont, op de onderste foto kun je die plek wel op haar buik zien, van het zomer als je haar afspoelt zie je gelijk haar roze huid..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:06

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar als de pony niet geschoren is wil dat niet zeggen dat je de hele vacht moet droogstappen.
Als je zorgt dat je haar droog stapt en dus de huid droog is kun je haar daarrna prima op de wei zetten. Dus dan moet je haar opzich niet langer uitstappen dan normaal. Als de huid droog is wordt een paard echt niet ziek als je ze met een natte vacht in de wei zet.

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:10

Je kan haar wel scheren, maar dan gewoon niet te kort dan valt het allemaal wel mee.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:11

Je kan haar prima scheren, maar je moet er wel meer dan een gevoerd regendekentje op leggen. +/- 200 gram nu, min. 300 als het nog kouder is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:22

Hangt van je paar/pony af. Die van mij (schimmel trouwens) is half geschoren en staat met 100gr op. En zelfs daarmee heeft hij het nog behoorlijk warm.. Dus even je paard of pony in de gaten houden en dan weet je hoe dik de deken moet zijn. hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je scheert ;)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:18

oke dankjulliewel!:D

riannemitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:42

je kunt haar gewoon scheren,
ze word er natuurlijk alleen maar mooier op.
ik heb mijn paarden nu ook geschoren en ik vind als ze geschoren zijn toch mooier
en is ook fijner met rijden en op wedstrijden, ze worden minder snel ziek

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:02

Ik vind niet dat de kleur uit maakt of je wel of niet kan scheren. Het is belangrijker goed naar het diertje te kijken of hij het warm/koud heeft e.d. Gezien zijn leeftijd zal het ook wel de eerste keer zijn dat hij geschoren word, hou er dan ook rekening mee dat het totaal kan mislukken en je wel al ene plek geschoren kan hebben. Bij de eerste paar keer scheren hebben wij altijd voor de zekerheid een rustigmakende pasta van de DA bij de hand, mocht het mis gaan ;)

Succes!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:57

Gentle_Vival schreef:
Ik vind niet dat de kleur uit maakt of je wel of niet kan scheren. Het is belangrijker goed naar het diertje te kijken of hij het warm/koud heeft e.d. Gezien zijn leeftijd zal het ook wel de eerste keer zijn dat hij geschoren word, hou er dan ook rekening mee dat het totaal kan mislukken en je wel al ene plek geschoren kan hebben. Bij de eerste paar keer scheren hebben wij altijd voor de zekerheid een rustigmakende pasta van de DA bij de hand, mocht het mis gaan ;)

Succes!

bedankt voor de tip. op dit moment zit ze mooi in haar vacht, dus het is nog niet nodig. ik ga zelf ook niet scheren dat laat ik mooi over aan iemand die er ervaring mee heeft haha.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:43

Waarom denk je dat je haar zó lang moet uitstappen?

Je hoeft een paard met wintervacht heus niet langer uit te stappen dan anders. Een paard is nog altijd geen mens. Als je haar gewoon uitstapt zoals je anders doet, kan je haar prima op stal/in de wei terug zetten, ook al is haar vacht nog nat.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:44

Solitudine schreef:
Waarom denk je dat je haar zó lang moet uitstappen?

Je hoeft een paard met wintervacht heus niet langer uit te stappen dan anders. Een paard is nog altijd geen mens. Als je haar gewoon uitstapt zoals je anders doet, kan je haar prima op stal/in de wei terug zetten, ook al is haar vacht nog nat.

ik weet ook wel dat je dan niet extra hoeft uit te stappen maar haar temperatuur blijft altijd heel hoog.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:47

Ik zou gewoon scheren,
mij maakt de huid kleur eronder niet zoveel uit.
Als me paardje maar geen last van de warmte heeft ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:02

VSW -> SV

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:32

De eerste weken is ze dan wit met een roze ondertoon van de huid (en evt. vlekken in de huid zie je erdoor). Zodra de vacht weer wat aangegroeid is (hier duurt dat een week of twee), is ze gewoon terug wit.

Afbeelding

Deze heeft ook een roze huid en is 3-4 weken ervoor geschoren.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:24

je ziet het inderdaad niet meer, wat een super gaaf paardje trouwens!

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:46

Als je keuringen met je pony wilt gaan lopen mag ze niet geschoren worden, maar als je gewoon met haar rijd kun je gewoon scheren pas wel op de meeste welshjes zijn heethoofdjes.
Met vacht zijn ze heel stoer en kunnen veel kou verdragen maar "naakt"zijn het wel vaak koud kleumpjes

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:01

ik heb ook een witte pony, toen zij nog actief wedstrijden reed werd zij ook af en toe geschoren. het is natuurlijk heel persoonlijk de eene vind het heel erg mooi en de ander niet, maar ik vind het niet lelijk.het is niet heel anders dan andere paarden die geschoren zijn,.
zorg er dan alleen wel voor dat die geen kou vat, dus lekkere warme deken op:)

leuke ponny trouwnes

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:10

Mijn pony is een bonte, vorig jaar heb ik haar geschoren en werd ze roze/wit met bruin/blauw. Zag er helemaal niet lelijk uit!