Dat is wel aan te raden om de mest ook uit de wei te halen
Evaaaaaa
Geplaatst: 31-10-10 10:24
Ik vind van wel anders ligt na een tijdje heel de wei bezaait met poep en kunnen de paarden niet meer normaal lopen zonder dat ze in de poep lopen & blijft er geen gras meer over
Akecheta
Geplaatst: 31-10-10 10:25
Ik weet niet of het MOET. Wij doen het altijd wel. Je houdt de wei schoner/meer hygienisch, krijgt minder vliegen, kans op wormbesmetting wordt kleiner.
HorseTopShop
Geplaatst: 31-10-10 10:25
Dat niet alleen. Als je de mest steeds weg haalt heb je ook minder kans op wormbesmetting.
Xhiske
Geplaatst: 31-10-10 10:27
mijn paarden poepen maar op 1 plek in de wei, als het daar heel vies word haal ik de mest weg, maar meestal verregent het wel gwoon, in de zomer haal ik het wel vaker weg. ivm mogelijke wormbesmetting. edit, als ik geen zin heb om de hele wei uit te mesten zet ik er gewoon een paar uur de tuinslang op en hark het daarna over het land. is dat ook weer bemest (uiteraard staan ze dan wel op een andere stuk)
Nou......, ik zie me al lopen..... Het weiland waar onze paarden staan is zo ontzettend groot! De boer 'sleept' regelmatig de wei, een flinke regenbui erover en dan is de wei weer 'als nieuw'. Maar zouden ze op een kleine wei staan dan is het zeer aan te raden om de poep er wel uit te halen. Redenen waarom staan reeds genoemd!
NesyD
Geplaatst: 31-10-10 10:35
Wij halen de mest ook iedere dag uit de wei (en de paddock), zo krijg je ook niet zo snel de bekende "strontbossen" (stukken lang gras wat de paarden niet eten omdat er mest ligt). En inderdaad minder kans op wormbesmetting.
friesiszwart
dit is per stallingsadres verschillend en heeft te maken met het de grote van het perceel in verhouding tot het aantal paarden alsmede het onderhoud van het weideperceel.
Ik doe het wel, met een mestboy en een goede kruiwagen (twee wielen, wel duur maar de investering waard) is het goed te doen.
Tigra_
Geplaatst: 31-10-10 12:12
Wij doen het nooit. Wei wordt aantal x per jaar gesleept en daar moeten ze het mee doen. Wat dat betreft ben ik misschien iets te lui maar zie mezelf nog niet dagelijks met de kruiwagen door de wei sjeesen om de mest van 5 paarden de wei uit te rijden. De weien zijn vrij groot en je bent echt niet met een half uurtje klaar. En dat zie ik de stalhoudster ook niet doen en geef ze geen ongelijk.
we halen elke dag alle drollen weg in e wei en paddock. Zo hoeven we al een poos niet te ontwormen (controle via mest onderzoek) en hebben we minder last van vliegen.
Dani_
Geplaatst: 31-10-10 16:07
Wij doen het wel, dagelijks. We hebben een schema zodat je niet iedere dag de l*l bent
AllstarLove
Geplaatst: 31-10-10 16:13
Ja doen wij ook vaak, dat verkleint ook de kans op wormen!
Het is beter van wel. Maar niet altijd haalbaar. Ik zou niet weten waar wij de tijd vandaan moesten halen om dagelijks van 25 paarden poep te scheppen in de weilanden.
kiki1976
Geplaatst: 31-10-10 19:31
Wij doen het wel, maar dan om de dag de weide mesten. Ze lopen er met z'n tweetjes maar we halen er toch dan wel ruim een halve (grote) kruiwagen vol uit hoor. Moet er niet aan denken hoe het er dan na 1 week uitziet Idd minder kans op worm besmetting en ik vind het gewoon veel schoner!
In de winter doe ik het wel, om het een beetje schoon te houden. In de zomer doe ik het niet, ik maai het dan 2x per maand ongeveer en dan sleep ik alles.
Shaggy09
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-10 20:16
Mij lijkt t toch wel het handigst om een schema te maken voor pap, mam en ik. Wie hier doet het allemaal met een schema???
Ik niet,ik ben de enige die poepschept. Dat ga ik niet van mijn pa verlangen, ik ben al blij dat hij ze voert als ik zelf niet kan Ik probeer het wel dagelijks te doen, maar dat lukt niet altijd.
Ragdollcat
Geplaatst: 31-10-10 20:19
Ja de paddock/ buitenbak en wei worden dagelijks poepgeruimd, wel lekker zo fris.
Maar als de weiland heeeeeel erg groot is en kilometers ver is, zoals in duitsland of amerika, dan is het niet nodig lijkt me.