hoi, ik zit met een probleem, ik heb thuis een shetlander en een haflinger en ik beschik over een paddock van 5 bij 6 meter en over een weiland, mijn ponys staan al een maandje op de wei en is dus al wat kaal, maar ik ben bang dat als ik ze in de paddock zet ze mok krijgen. Nou heb ik wel mokzalf enzo maarja ik verkom het liever. Maar nu zoek ik een oplossing!
ze staan zonder dekens, misschien heeft iemand ideeen/tips voor de winter??
Laatst bijgewerkt door Esthelle op 30-10-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Mok krijgen ze niet zomaar, mijn pony's staan al jaren swinters vrij vaak in de blubber (ze hebben wel gewoon een droge schuilstal en een stuk verhard), maar ze hebben nog nooit mok gehad. Volgens mij krijg je dat als ze veel in de viezigheid staan ipv alleen nattigheid. En het heeft volgens mij ook met de weerstand te maken? Of zijn je paarden gevoelig voor mok?
tamary
Geplaatst: 30-10-10 23:37
Esthelle schreef:
het valt nu nog mee, maar als ze erop staan trappen ze het water door het zand dat lostrekken kan toch alleen als het droog is of niet?
Wat is de bodem van je paddock? Zand of gewoon kaalgegeten wei? Goede zandpaddock hoort geen problemen te geven, mits je de mest er elke dag uithaalt.
_Dune_
Geplaatst: 31-10-10 08:07
Hoe is de staat van je wei? Op wat voor grond sta je? Je paddock vind ik namelijk vrij klein, daar staan ze toch al snel in hun eigen mest als ze daar de hele dag in staan. Ik weet ook niet hoe groot je wei is, maar misschien kun je daar een stuk van afzetten en dit afwisselen met je paddock?
friesiszwart
Normale paddocks met wit zand geven geen mok. Eventuele zandgrond zonder mest ook niet! Mok komt van binnenuit. als ze nu geen mok hebben, de paddock is vrij van mest zie ik niet in waarom je ze er niet op kunt zetten hoor.
joyce B
Geplaatst: 01-11-10 11:03
ik vind je paddock ook erg klein. Zo'n kleine oppervlakte zou ik liever bestraten en dan bij de doorgang naar je wei een klein stukje (en dan bedoel ik groter dan je huidige paddock, liefst minimaal 10 bij 10 of 8 bij 15 of zo) afzetten waar je flink zand op brengt zodat ze daar nog wat kunnen rollen en liggen en zacht kunnen staan.
Hoe groot (klein) is je weiland?
Mijn paddock is al 400m2 zand en zo'n 120m2 bestrating... Liepen afgelopen winter 2 paarden en 2 pony's. En dan konden ze af en toe uitrennen in de bak en mochten ze, wanneer het land het toe liet, nog even 2 tot 4 uur gras eten op een stukje wei. Paarden die de ruimte hebben vervelen zich minder snel, en ook houd je de bodem beter als het minder intensief belopen wordt.
Dat niet alleen, mijn paard staat vaak in de blub in de winter, wij hebben kleigrond. Over het algemeen hebben ook de rest van de paarden die daar staan nooit mok, nu moet ik het even afkloppen. Doordat ze geen ijzers hebben, hebben ze een goede doorbloeding dus worden afvalstoffen ook beter uit het lichaam afgevoerd waardoor je dus minder snel mok krijgt.
Een gezond paard met een een aardige weerstand kan best een poos in de blub staan. (Mijne heeft -Klop klop- nog nooit mok gehad, en die staat echt wel regelmatig in goede blub )
Is het mogelijk om de paarden overdag in de wei te hebben en 's nachts in de paddock? Zodat ze niet 24/7 je weide vertrappen met het weer in NL!!
Mok krijg je idd niet zomaar. Vaak is de huid in de kootholte al gevoelig/geirriteerd. Er hoeft maar een miniscuul wondje te zitten in de kootholte en met een bacterie uit de blub, kan het dan zo zijn dat je paard mok krijgt. Zonder wonden, krijgt een paard (volgens mij) geen mok
joyce B
jha,mijn paardje staat ook bij me thuis(een shetlander)
maar dit word de eerste winter, ik hoop op tips& eventuele vragen met commentaar!
Esthelle
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-10 13:51
nee, ik heb geen (schuil)stal omdat mijn ouders het allebij heel durk hebben met het werk, dat bestraten kan ik wel wat mee, bedankt! ik kan het niet aan elkaar maken want ertussen zit een weg voor trekkers!
Je hebt niet per sé een stal nodig, al zou het wel fijn zijn... Een stukje droog kunnen staan met de voeten vind ik zelf belangrijker.
CouCou
Geplaatst: 04-11-10 14:29
Als je echt bang bent voor mok, dan zou je uit voorzorg zink-oxide-olie erop kunnen smeren. Dit kan je halen bij de apotheek. Is op oliebasis, dus al het water, viezigheid of wat dan ook blijft niet in de kootholte zitten.
Belangrijk dat ze idd niet in de blub staan, maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze schuilstalletje hebben. In ieder geval een dakje dat ze droog kunnen staan.
simodi
Geplaatst: 05-11-10 23:26
Je kunt toch ook hun voeten/benen goed schoonmaken (afspuiten) en daarna afdrogen voordat je ze weer op stal zet? Als ze in het natte gras van de wei lopen loop je hetzelfde risico op mok als ze daar gevoelig voor zouden zijn ...
Het probleem is dus, ik heb geen stal! ik heb alleen beschikking over een paddock en een weiland, maar ik de padock zou ik dingen kunnen bouwen het liefst met zo min mogelijk tijd vanwege mijn ouders.
_Dune_
Geplaatst: 12-11-10 22:58
Is je paddock echt maar 5 bij 6? Ik vind dat eerlijk gezegd echt te klein voor voor 2 pony's. Dat is de afmeting van 2 niet al te grote stallen. Ben je niet bang dat ze ruzie krijgen? Is het niet mogelijk om een stuk van je wei af te zetten en ze daar te houden?