Paard bang voor halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanine9

Paard bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:59

Hallo ,
Ik heb 2 paard op wei staan , wei paarden duss
1 is er ziek ,
ik ik moet hem een halster op doen , maar daar is hij bang voor
Ik weet neit goed hoe ik zijn vertrouwen kan winnen ?
Het halster over zijn neus vind ie goed maar als ik hoger als zen ogen gaat word hij echt bang
help !!!

groetjeesss , sjanine <3
Laatst bijgewerkt door sjanine9 op 30-10-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Re: Paard bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:00

Gaat ze dreigen? Met wat dan? Kan je meer details geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:01

Bedoel je niet dat het paard kopschuw is ofzo?
Of neemt 'ie je gewoon in de zeik en laat 'ie zich gewoon lekker niet vangen in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:20

Ik doe ff je antwoord per pb in het topic, zodat anderen het ook kunnen lezen en met je mee kunnen denken. Hoe meer ideeën, hoe beter, toch?

sjanine9 schreef:
Onderwerp: Paard bang voor halster

Sonja schreef:
Bedoel je niet dat het paard kopschuw is ofzo?
Of neemt 'ie je gewoon in de zeik en laat 'ie zich gewoon lekker niet vangen in de wei?

Nou nee het is meer , een wei paard , wat ziek is en we meoten het een halster om doen , we hebben al een beetje zen vertrouwen maar kopschuw is ie niet , mara hij vind het gewoone ng om ene halster op te krijgen

Heb je eventueel een mogelijkheid om 'm (rustig uiteraard!) naar een stal of paddock te drijven, zodat de loopruimte al flink verkleind wordt?

De klassieke truc van de neusriem van het halster om een emmertje voer heen al geprobeerd, zodat als 'ie eet je heel rustig het kopstuk over de oortjes kunt trekken? (zorg dat er een touwtje al aan het halster zit he, anders heb je nog niks)

En ALS het halster dan om is, HOU het dan even om he, evt. met een centimetertje of 40 touw eraan zodat je 'm wat makkelijker kunt pakken voor bv een volgende controle of dosis medicijnen.

Jammer dat het dier geen fatsoenlijke basis meegekregen heeft en nu niet te halsteren is. Dit bewijst maar weer dat je toch IETS met jonge beesten moet doen...

Beterschap voor de patient!

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:39

das nie goed

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:42

tja je bent jong ik weet niet of je lang bent , het kan een trucje zijn maar hij kan ook kopschuw zijn. en das lastiger danmoet je hem met de neusriem al om zn neus met je hand laag wat lekkers geven en huppa heel snel over zn oren. maar wel beheerst. en dan als het vast zit goed belonen

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:56

Heb je geen halster die op de neus open kan.
Dan kun je eerst het halster om de nek doen en dan naar voren schuiven en dan de neus sluiten.
Als ze het halster om heeft dan aan laten zodat ze er aan kan wennen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:09

Het kopstuk van het halster open maken. Halster om de neus en dan voorzichtig de riem achter de oren langs doen en dichtmaken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:58

Soms maakt het verschil in type halster ook uit.
Probeer eens te wisselen met een halster waarvan je alleen de keelriem vast moet maken met een waarbij je het bovenstuk zelf over de oren heen doet en dan vastmaakt.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:57

Probeer eerst alleen een touw om zijn nek te doen, vaak kun je daar een paard al redelijk mee sturen en je hoeft dan ook niet over de ogen van het paard heen. Hierbij twijfel ik wel of je dan met het touw alleen vertrouwen moet gaan winnen of gelijk een halster moet omdoen.
Wanneer je elke dag een touw moet omdoen, krijgt ie het trucje ook door en krijgt misschien ook geen vertrouwen.
Als je hem hebt met touw en je gaat gelijk de strijd van het halster aan heb je wel een 'gevecht' wat niet goed is voor het vertrouwen, dus dat wordt even afwegen voor jezelf.

Verder, rust en oefenen, oefenenen met veel geduld waarschijnlijk, succes!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:11

wat vind hij eng? ,
- dat je aan zijn oren zit?
- de neusriem op zijn neus?
- de zijkanten die langs zijn ogen komen?

voor zijn oren kun je hem rustig over het hoofd aaien en lekker aan zijn oren kriebelen en ze beetje masseren.
goed belonen, als dit makkelijk gaat kun je er zachtjes aan trekken of een beetje ermee spelen.
dit is heel fijn als je een halter over zijn oren moet doen.

de neusriem.

wat ik zelf handig vind is een emmer of brede wasbak met een paar worteltjes of iets anders wat ze lekker vinden.

zodra hij zijn neus in de emmer wil doen zorg je ervoor dat hij zijn neus door het halster moet doen.
goed belonen als hij het braaf doet, rustig blijven als hij paniekert.
zorg ervoor dat hij snapt dat als hij zijn neus door het halster steekt dat hij dan bij de worteltjes kan en anders niet.
hier moet je consequent mee zijn, anders heeft het belonen geen zin.
want dan hij krijgt zijn worteltjes toch wel wat hij ook doet.

dit kan je uitbouwen door bijv, de band achter de oren open te maken en die voorzichtig over zijn hoofd doen en daarna weer vastmaken = paard met halster om.

of je bouwt het op door eerst met de zijkanten zachtjes over zijn wangen te wrijven terwijl hij zijn neus al in de emmer/wasbak heeft.
dit kun je zover uitbouwen totdat je het halster over de oren kunt doen. (hierbij is het weer handig als je voorbereidend orenwerk heeft gedaan :P )

= paard met halster om.

verder heb je veel geduld nodig en als het even kan een halster wat zo min mogelijk lawaai maakt (zo'n simpel nylon is het beste of een touw halster als hij niet vast hoeft te staan, rinkelende ringetjes leiden erg af bij bange paarden)

goed belonen en desnoods liedjes zingen (als je zingt klinkt er minder spanning in je stem, raar maar waar het helpt echt :P)

hopelijk heb je hier wat aan :)

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:26

het is ook handig om een halster aan het hek te hangen een oud halster desnoods dat die er aan kan wennen en aventoe met halster naar hem toe lopen en rustig proberen

gr

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:37

Wij hebben een twenter op stal van iemand anders. Die vindt het halster op de neus geen probleem, maar om en af doen over de oren en langs de ogen dood eng.

Of er in het verleden wat is gebeurt weten we niet, maar wij maken het kopstuk los en dan bij de hals vastmaken.
Nu probeer ik hem wel af te doen over de oren. Om nog niet.
Als ik hem af doe, hou ik een snoepje op mijn hand en dan rustig maar snel het halster af. Dan krijgt hij een beloning en veel knuffels natuurlijk.

Misschien is dat een idee?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:39

Dit topic is uit 2010. Denk dat TS al een oplossing gevonden heeft.