Zelf een pensionstal starten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cybrdynk

Zelf een pensionstal starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 21:07

Al jaren wil ik graag paarden aan huis. Als ik ga kijken voor huizen zijn ze net te royaal om het helemaal voor mezelf te houden en moeten we waarschijnlijk wat inboeten op ons gemakkelijke leventje van nu. Dus, lijkt het me wel een heerlijk idee om m'n eigen pensionstal te starten hier ergens aan het strand tussen Den Helder en Bergen.
Zo heb ik de gezelligheid van andere ruiters en een kleine bijdrage aan het huis. Ik heb een praktijk in natuurgeneeskunde, dus ben altijd in de buurt.
Een normale prijs zou hier 200 euro volpension voor een paard zijn, 160 voor een pony. Ik zoek dus een boerderij met voldoende grond, een mooie bak met verlichting, paddocks voor de winter, een goede schuur waar de stallen in staan etc. Maar qua rekenen weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hier aan over hou. Ik ga uit van incl. hooi en stro. Ze mogen hun eigen voer kopen. Verder wil ik wel alles verzorgen. Ik merk zelf dat de verzorging vaak van je quality time met je paardje af gaat, dus dat vind ik zonde.
Ik zou ergens tussen de 4-6 pensionpaarden willen. En dan 2-3 pony/paardjes voor onszelf.
Zou ik er van uit kunnen gaan dat ik zo'n 100 euro per paardje over zou kunnen houden. Enne... hoe zit dat met belasting?
Ben benieuwd of iemand hier wat meer van weet!

Arabesk

Re: Zelf een pensionstal starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:13

Ik denk dat je je even moet afvragen of je het wel kan financieren, de banken zijn niet meer zo gul, dus wat je nodig hebt is..

1. rijke papa
2. rijke vriend
3. zelf een goede baan

heb je geen van deze drie dan kan je het wel vergeten zo ongeveer.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:13

ik denk dat 100 per paard per maand over erg veel geld is!
ik begrijp dat je de stallen nog moet huren?
deze huur zul je dus ook moeten betalen laten hun nu eens 100 euro per lege box vragen dan heb je nog 100 euro over van de 200 huur die je vraagt,
daarvan zul je het water licht elec. van moeten betalen,
en over de stal vulling? moeten de mensen dat ook los kopen?
en je zult natuurlijk ook wat achter moeten houden voor onderhou(kruiwagens rieken bijv)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:14

Ik ben nu per paard (een is nu nog een veulen, dus eet nog iets minder) 500kg hooi per maand kwijt, en 8 zakken voer. Stro gebruik ik bijna niet, paarden staan 24/7 buiten, heb wel een klein schuil stalletje met stro erin, maar dat is te verwaarlozen.
Ik denk dat 100 euro per paard overhouden ruim gerekend is. Je hebt dan natuurlijk geen brok, maar wel stro.....

Ben nu wel nieuwsgierig waar je nu staat, heb zelf 8 jaar in Jdorp gewoond :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:58

Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kan rekenen op misschien 25 euro die je per maand over houdt aan 1 paard en dan zitten waarschijnlijk je eigen uren daar niet bij.
Buiten dat je hooi en stro hebt heb je veel aan onderhoudt van zowel stallen als weilanden en de bak en waarschijnlijk vergeet ik wel wat maar goed.

Denk dat 100 per maand per paard wel heel erg optimistisch is om over te houden. Als je wil verdienen aan je pensionstal moet je er echt niet aan beginnen want je zult er denk ik weinig aan over houden zeker als je gaat bekijken hoeveel werk je er in steekt en hoe sommige mensen kunnen zeuren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:44

zie het alsof je zo'n 50 tot 100 euro per maand per stal hebt om je onderhoudskosten mee te betalen en eventuele reparaties of verbeteringen en misschien je eigen paarden hun voer en strooisel. reken niet te veel op een bijdrage in je hypotheek... Dat is een risicovolle gok

als je kosten hoger zijn dan je inkomsten hoef je normaal gesproken geen (extra) belasting te betalen. Zou dit even bespreken met je boekhouder van je huidige bedrijfje... want bij meerdere bedrijfjes weet ik niet of het op 1 hoop wordt gegooid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:17

100,- per maand opverhouden?
Ik dek dat je net quiette speelt of een klein beetje overhoud
vergis je niet in wat alles kost he

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:23

Saffier schreef:
Ik ben nu per paard (een is nu nog een veulen, dus eet nog iets minder) 500kg hooi per maand kwijt, en 8 zakken voer. Stro gebruik ik bijna niet, paarden staan 24/7 buiten, heb wel een klein schuil stalletje met stro erin, maar dat is te verwaarlozen.
Ik denk dat 100 euro per paard overhouden ruim gerekend is. Je hebt dan natuurlijk geen brok, maar wel stro.....

Ben je 8 zakken voer per maand per paard kwijt??

Ik heb 1 zak waar ik 3 maand mee doe.

Denk ook dat het er aan ligt of je ze veel op stal wil hebben stal of juist niets. Want inderdaad de stal vulling en onderhoud zullen aardig wat per maand kosten.
Je zou ook aan een schuilstal oid kunnen denken. Imo minder bewerkelijk etc. en ook beter voor de paarden dat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan.

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:25

Heb je ook al nagedacht over water en stroom, afspuiten van de paarden, doe je dat met muntjes? of zit dat er bij in? licht? voor snachts in stal? weideonderhoud... Lijkt mij ook een droom!! Maar of het echt uitkan? en geen torenhoge bedragen te gaan vragen? ik weet het nog niet... Succes in iedergeval!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:43

amoebje schreef:
Saffier schreef:

Ben je 8 zakken voer per maand per paard kwijt??

Ik heb 1 zak waar ik 3 maand mee doe.

Denk ook dat het er aan ligt of je ze veel op stal wil hebben stal of juist niets. Want inderdaad de stal vulling en onderhoud zullen aardig wat per maand kosten.
Je zou ook aan een schuilstal oid kunnen denken. Imo minder bewerkelijk etc. en ook beter voor de paarden dat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan.

8 zakken ja, als ik goed geteld heb :o
Merrie en veulen (6 maanden) krijgen 's ochtends samen 3liter brok, en 's avonds krijgt de merrie 2 liter en het veulen 1 liter.
Merrie heeft het echt nodig om enigsinds op gewicht te blijven. Op dit moment krijgen ze samen ook 22,5 kg hooi per dag, dat zal van de winter als het echt kouder wordt minimaal 30kg worden, maar ik denk zelfs iets meer....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:47

cybrdynk schreef:
Verder wil ik wel alles verzorgen. Ik merk zelf dat de verzorging vaak van je quality time met je paardje af gaat, dus dat vind ik zonde.
Ik zou ergens tussen de 4-6 pensionpaarden willen. En dan 2-3 pony/paardjes voor onszelf.

Dus je wilt 10 paarden gaan verzorgen (voeren, uitmesten, binnen/buitenzetten, dekens op/af, enz) én je hebt een eigen zaak? Dat lijkt me alleen al een utopie. En wil je wel 7 dagen per week werken? ;)

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:25

Ja, misschien is de optie 'inclusief' verzorging niet het meest handig... Als je inderdaad uit gaat van 30 minuten per paard 1 op 1 verzorging; binnen- en buitenzetten, 2x krachtvoer, 3 x hooi, dekens op en af en dan nog de andere klussen die zich vanzelf aandienen...
Maar de optie om ze allemaal buiten te zetten met schuilstal is wel een goede. Ik heb een jaar meegedraaid op een 'Natural Horsemanship boerderij' waar de paarden 24x7 buiten stonden met schuilstallen op stoeptegels. Dan heb je alleen te maken met 2x daags 'onbeperkt' hooinetten vullen, 1x daags mesten, 1 x daags water en 1 x daags natuurlijk voer. Dat is wel goed te doen.
Mijn huidige stal vraagt 100 euro en dan wordt er alleen 's morgens gevoerd. We draaien met z'n alleen een roulatie schema met buiten- en binnen zetten. Overdag buiten, 's avonds op stal. De boer koopt wel hooi en stro in en wij nemen dat per stuk af en betalen aan het eind van de maand wat verbruikt is.
Wij doen verder alles zelf. Hij sleept wel de bak en de wei maar verder niet echt paardendingen.
Als je dan alleen het stroom en (koud) water bekijkt lijkt mij dat tientjes werk, hooguit 100 euro per maand?
Er is wel een waterkokertje waar je evt. een emmertje warm water mee kan maken. Dus heftig lang afspuiten is er dan niet bij.
Misschien nog niet zo'n slecht idee van onze boer zo?
En ja, je moet de hypotheek wel zelf kunnen betalen ja. Maar ja, ik hoopte te kunnen rekenen op 300 euro vast extra of zo.
Dan zou je iets voor ruim een ton knapper uit kunnen zoeken.... :D
Wat je werkelijk kunt aanbieden ligt natuurlijk ook aan welke lokatie je uiteindelijk kunt kopen. Met 1-3 hectare land + mega bollenschuur praat je anders dan met schattig huisje op 5000 m2 en 10 boxen en een gedraineerde bak.
Wie weet valt de puzzel nog eens in elkaar, tot die tijd blijven dromen :z ?
Laatst bijgewerkt door cybrdynk op 30-10-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:36

komnt nog bij als je een agrarisch object koopt dat 'paarden houden' niet onder agrarische bestemming valt maar onder recreatie, heel lastig om dat te laten wijzigen.....

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:18

als je geld wil verdienen moet je zorgen dat je minimaal 30 paarden in pension hebt.
anders word het lastig.

wel is er heel veel vraag naar natural stallen, dus met paddock, groepshuisvesting, uitloopstal.
en dat is minder duur.
maar ook hoop werk.
ik heb dat kleinschalig.
mest 2 maal daags, geef 2 maal daags hooi en water.
en haal ze 1 maal daags uit het koppel, stuk voor stuk om ze apart bij te voeren.
en dat voor 140 euro per maand (2 pensionpaardjes), volpension, incl ontwormen.