inloopstal , bodembedekking?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

inloopstal , bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:21

ik zit met een vrij groot probleem

mijn paard staat samen met haar vriendinnetje 24/ 7 buiten in de weide
ze hebben een inloopstal ter beschikking van ongeveer 4*8 meter
een van de korte kanten is open, waarlangs ze binnen en buiten gaan.
Als bodembedekking heb ik beschikking over onbeperkt stro.

Nu strooi ik de helft van de stal op in stro (dus 4*4 m), en de andere helft laat ik gewoon in beton (kunnen ze droog staan en is goed voor de hoeven), er worden 3-4 hooinetten gevuld en gehangen iedere dag.

nu zit ik met het probleem dat ik praktisch iedere dag de stal mag leegtrekken en heropstrooien, de ingang van de stal is een drekboel + dat de paarden vrolijk in het stro plassen,mesten en dan rondlopen van de ene naar de andere hooinet.

ik heb wel gemerkt als ik 3 dagen na elkaar enkel vers stro opgooi, dat de bodem droge blijft dan als ik dagelijks stro neem.
Nadeel is, ik wil eigenlijk niet gaan oppotten om het risico voor rotstraal zo laag mogelijk te houden, zeker te zien dat ze anders al vrij nat staan.

hoe los ik dit het beste op?

anyw1

Re: inloopstal , bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:25

misschien kun je je hooinetten ergens anders neerhangen?
dan nodig je ze uit meer bij de hooinetten te staan en de stal als schuilplek te gebruiken... anders misschien vlas proberen als bodembedekking?

succes!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:28

Toen die van ons nog in een inloopstal stonden had ik hetzelfde probleem.
Ik loste het op door enkel aan de randen stro te doen, zodat ze er niet op mesten/plassen en je de mest er zonder stroverspilling uit kon halen. Later hebben we al het stro van de grond weggelaten en extra hooinetten opgehangen met stro, zodat ze wel wat te knabbelen hebben.
Mijn ervaring is nl dat ze het stro niet gebruiken om te liggen, maar alleen m te mesten/plassen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:32

ik wil net liever dat ze in de stal eten, omdat ik dan weet dat ze tenminste 1-2 uur of meer per dag volledig droog staan (buiten de stal zakken ze bijna tot de knieen in de blub (hebben veel koeien opgestaan in augustus september, dus koeienmest + kapot getrapt + blubber)
wat verderop is het wel "droger" maar we zitten op kleigrond, dus zodra het even regent is de grond een week nat, dus ze staan dan nooit écht droog.

buiten heb ik ook geen mogelijkheid om netten op te hangen, plus dat het daar ook een blubberzooi wordt dan (en ik stiekem ook geen zin heb om tot mijn knieen door de modder te gaan met een pak hooi)

dus ik voer ze liever het hooi in de stal, met de bedoeling 4*4 m droge beton te hebben, en 4*4 m droog stro, waar ze kunnen droog liggen en eten.
vlas is eventueel een oplossing, zijn beide wel veelvraten, kan het kwaad als ze er van eten?
blijft dat mooi liggen of nemen ze alles mee naar buiten?
blijft de onderlaag goed als ze veel heen en weer lopen erin?
(denk dat daar de oorzaak is, uit de stal, in de drek, terug in de stal, onderling van plaats wisselen om toch dat sprietje hooi te krijgen, en dat ze daardoor de nattigheid rondlopen)

|@ safiera: is dat dan makkelijk uit te mesten?, bij mij blijft er op de kale beton veel mest plakken, ik merk inderdaad ook dat ze er enkel op plassen en mesten, dus weet niet of ze erin liggen of niet...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:35

ik ben bang dat je er pas vanaf komt als je het stuk voor je stallen ook bestraat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:41

Ik vond het vrij makkelijk uit te mesten. Moet je alleen niet te lang wachten, want als ze het helemaal vertrappen wordt het een dikke laag, die je er bijna niet meer afkrijgt.
Ben bang dat ze vlas (niet erg als ze het een beetje eten) in de hele stal en modder uitlopen, omdat het plakt aan moddervoetjes... Idd een extra stuk bestraten kan wat helpen, was (waar onze pony's vroeger stonden) ook gedaan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:45

Misschien een ideetje om zand neer te leggen waar ze kunnen liggen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:51

zand in de stal of buiten de stal?
denk van inderdaad volgende week eens te proberen zonder stro, maar vind het stiekem sneu dat ze dan geen mogelijkheid hebben om droog te liggen :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:19

Zand in de stal. Zou ik wel wit zand doen. Loopt niet zo uit en ze kunnen dan liggen.