ik wil net liever dat ze in de stal eten, omdat ik dan weet dat ze tenminste 1-2 uur of meer per dag volledig droog staan (buiten de stal zakken ze bijna tot de knieen in de blub (hebben veel koeien opgestaan in augustus september, dus koeienmest + kapot getrapt + blubber)
wat verderop is het wel "droger" maar we zitten op kleigrond, dus zodra het even regent is de grond een week nat, dus ze staan dan nooit écht droog.
buiten heb ik ook geen mogelijkheid om netten op te hangen, plus dat het daar ook een blubberzooi wordt dan (en ik stiekem ook geen zin heb om tot mijn knieen door de modder te gaan met een pak hooi)
dus ik voer ze liever het hooi in de stal, met de bedoeling 4*4 m droge beton te hebben, en 4*4 m droog stro, waar ze kunnen droog liggen en eten.
vlas is eventueel een oplossing, zijn beide wel veelvraten, kan het kwaad als ze er van eten?
blijft dat mooi liggen of nemen ze alles mee naar buiten?
blijft de onderlaag goed als ze veel heen en weer lopen erin?
(denk dat daar de oorzaak is, uit de stal, in de drek, terug in de stal, onderling van plaats wisselen om toch dat sprietje hooi te krijgen, en dat ze daardoor de nattigheid rondlopen)
|@ safiera: is dat dan makkelijk uit te mesten?, bij mij blijft er op de kale beton veel mest plakken, ik merk inderdaad ook dat ze er enkel op plassen en mesten, dus weet niet of ze erin liggen of niet...