paard wroet weide om

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

paard wroet weide om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:28

Ik weet niet of het hier goed staat. Maar mijn e-pony van 2 jaar vernield (sinds vandaag) de weide door met zijn hoeven te schrapen en met zijn lippen te wroeten in de grasmat. Zij maakt geen gat, maar alleen de graslaag gaat eraan, wel een plek van 1x1, Als ze zo de winter doorgaat heb ik in het voorjaar geen weide over.

Ze krijgt s'morgens 1 plak hooi buiten en er staat nog voldoende gras (halve hectare). s'avonds gaat ze op stal en krijgt ze hooi en voederbiet en een beetje musli.
Bij een kennis deed het ook een pony, alleen in de hefst en winter, die pony is toen volledig onderzocht en is niets uit gekomen. Dierenarts wist het niet

Weet iemand wat kan dit zijn? Verveling of komt ze iets te kort?

Nibbit

Re: paard wroet weide om

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:30

Ik denk dat het met verveling te maken heeft, mijn paard doet het als ze te lang buiten staat. Ook als er genoeg te eten is ;)

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:33

Speelt je pony niet met vriendjes? Zo'n jonge pony wil graag spelen. Zowiezo tot en met de leeftijd van 3 jaar.
Doet ze het ook op stal? Valt het op dat de stalvloer-bedekking overhoop gehaald wordt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:33

Heb je meer hooi(of zelfs onbeperkt) geprobeerd?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:50

Ze staat samen in de wei met een 2 jarige shetlander en een 17 jarige shetlander, Op stal is begint ze alleen te schrapen als ik op stal kom, dan weet ze dat ze eten krijgt of naar buiten mag.

Onbeperkt hooi is moeilijk, omdat mijn 17 jarige shetlander al te dik is, deze kan ik niet in een aparte wei houden, als de andere twee hooi hebben ( Ik heb een stroom apparaat met 7 joules (voor stieren) en nog gaat meneer er dan onderdoor met zijn dikke vacht

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:53

Mischien zoekt ze wortels van planten? Ik roep maar wat hoor. Dan kan ze gebrek aan bepaalde vitamines hebben, of gewoon iets te knagen willen. Je zou haar wat wilgentakken (als je daar aan kunt komen nu?) kunnen geven, kunnen ze fijn op knauwen. :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:58

Ik heb een verhard stuk bij de stal (tegels) 3x 10 m, dat zou ik afkunnen maken, zodat ze daar alleen maar kan lopen, maar daar heb ik geen prettig gevoel bij, ik vind dat een paard moet kunnen rennen en niet op het hard

Wilgen takken weet ik zo geen te vinden, zijn er ook ander takken die ze mogen hebben, beuk of berk of zo?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:59

Ook heeft ze continu een mineralen blok tot haar beschikking

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:09

Ok pfff moeilijk. Nee ik geloof dat het specifiek om wilgentakken ging. :o

Everdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:22

Mijn pony's doen het op het moment ook en mijn moeder heb ik er ook al over gehoord.
Ik heb ook geen idee waarom. Denk toch iets met mineralen of iets dergelijks.
Er staat voldoende gras, krijgen kuilgras, meusli en luzerne erbij, hebben een zoutblok tot hun beschikking.
Zeg het maar, heb ze wel een kuur sandclear gegeven, want ze zaten ook duidelijk zand te eten.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:31

Ik zag het vandaag voor het eerst, wil morgen kijken of ze zand in de poep heeft ( kun je toch zien als je drollen in water doet, dan zakt het zand toch op de bodem?)Ze heeft woensdag een wormenkuur gehad en er zijn spoelwormen uit gekomen, volgens dierenarts kan het daar niet mee te maken hebben.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:29

ingedodo schreef:
Ik heb een verhard stuk bij de stal (tegels) 3x 10 m, dat zou ik afkunnen maken, zodat ze daar alleen maar kan lopen, maar daar heb ik geen prettig gevoel bij, ik vind dat een paard moet kunnen rennen en niet op het hard

Wilgen takken weet ik zo geen te vinden, zijn er ook ander takken die ze mogen hebben, beuk of berk of zo?

Beuk niet maar berk wel. Ik geef mijn paarden heel vaak stukken berk; ze zijn er gek op! De volgende dag vind je alleen nog een kaal gekloven stuk stam.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:31

Ik heb nu in het boekje van Nicolette hebing (zomereczeem opgelost met voeding) gelezen dat wilgen, lind, berken, beuk (niet de nootjes), walnoot, hazelnoot mogen en kastanje met mate

Heeft iemand ervaring met een skippybal in de wei?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:01

Ik heb een skippy in de wei gehad, daar deden ze niks mee. Die van mij hebben het overigens ook gedaan, alleen likte ze daarbij ook nog eens aan de grond. Ik ben toen weer wat vitamine korrel gaan bijvoeren. Toen was het snel over. Ze hadden toen ook altijd al de beschikking over een liksteen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:06

ingedodo schreef:
Ik heb nu in het boekje van Nicolette hebing (zomereczeem opgelost met voeding) gelezen dat wilgen, lind, berken, beuk (niet de nootjes), walnoot, hazelnoot mogen en kastanje met mate

Heeft iemand ervaring met een skippybal in de wei?

vermoed ook dat die toch iets te kort komt , in het gras zit ook niet veel meer
van oud hooi worden paarden in de regel niet te dik
de onze krijgen ook onbeperkt hooi

misschien hioopt die dat door schrapen er hooi uit de grond komt :+
daar die in de stal ook schraapt voor er eten komt
(roep ook maar iets :o )

wij hadden een skippy bal (wel handvat doorgeknipt zodat shetter er niet met been in kon blijven hangen)
maar die lag vaker buiten dan in de wei , idem voor ballen
kwestie van uit proberen

succes :Y)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:26

In het najaar zit er geen 'voeding' of smaak meer aan het gras, wellicht is ze daardoor op zoek naar aanvulling.
Kun je naast het verharde stuk, niet een stukje maken waar je zand stort zodat je paard wel wat kan bewegen zonder de hele wei te slopen.
Enne, ik vind dat je al een enorm goed plek creëert door hem buiten te laten 's winters, er staan er tenslotte ook zeer veel op stal...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:42

Kun je het hooi niet hoog voeren zodat de 17-jarige er niet bij kan?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:42

Ik heb dus inderdaad zitten denken om een hooi ruif hoger te hangen, maar dan kan er de kleine 2 jarige shet ook niet bij, en laag eten is toch de natuurlijke houding.

Ik heb nu het gedeelte van de wei afgezet waar ze heeft staan woelen, ik wil kijken of ze een nieuwe plek maakt. Als ze dit wel doet dan denk ik dat ik ze op het verharde stuk ga zetten met onbeperkt hooi en dan wel met een fijnmazig net erover, zodat ze niet te veel krijgt. Ze kan dan alleen niet meer rennen wanneer ze wil
Ze krijgt bij mij altijd kruiden hooi, dit ruikt lekker en is voorzien van veel vit en mineralen.