Ander voer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 16:34

Heb een barok gebouwde Friese ruin van 7 jaar. Staat in de zomer 24/7 buiten op de wei. In de winter staat ie 22/7 op stal. Dat wil zeggen... van 13 tot 15 staat hij in een zandpaddock met vriendjes. Op de ochtenden werk ik met hem en is hij ook zo'n 2 uur uit zijn box.

Hij krijgt 3 keer per dag ruwvoer (gaat misschien verdeeld worden over 4 beurten) en krijgt in de ochtend en avond 1 handje basis brok.
Verder na gedane arbeid een appeltje of 2. 1 a 2 keer per week maak ik thuis een slobber voor hem van een half kopje gewone basisbrok (tot dit op is, had zak gekregen van iemand.) en bijv een handje havermout.

Paard is eigenlijk wel aan de zware kant maar krijgt dus qua krachtvoer in mijn opinie niet veel. Qua werk: hou het maar even op een half tot heel uur per dag matig tot stevig werken.

Paard is vrolijk, niet heet, niet narrig, niet vervelend. Prima in zijn element zelfs. Maar dus te zwaar (kan ribben nauwelijks voelen). Heeft ook geen last van het voer ofzo. Die biks moet ie wel hebben, want als hij niks krijgt en de hele stal wel.... komt ie het wel halen. Deur of geen deur!

Grote vraag is dus: moet ik dit zo houden? Of moet ik op een ander soort brok overstappen voor dat ene handje wat ie per keer krijgt?
En welk soort/ merk slobber is aan te raden als mijn biks thuis straks op is? (liefst een compleet soort voor een laag in het werk staand paard)

BigOne

Re: Ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:40

Welk ruwvoer krijgt hij en hoeveel?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 16:42

3 porties kuilgras van eigen weide. Hoeveelheid is wat lastig in te schatten. Soms zit het erg op elkaar en soms minder. Denk als ik het in een grote emmer zou moeten stoppen dat het 2 emmers per keer vol zijn. MAAR ik ben erg slecht in schatten.

Hoeveel hij ook krijgt: Hij heeft het binnen 1 uur op....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:37

Ik denk dat ik aan het voer weinig zou veranderen maar het paard meer laten werken en minder op stal.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 19:31

colunder schreef:
Ik denk dat ik aan het voer weinig zou veranderen maar het paard meer laten werken en minder op stal.

Ja haha. Moet je maar even de tijd voor hebben en de ruimte/ mogelijkheid.
Staltijden zijn niet anders in de winter bij mij op stal. Dus 2 uur 's middags in de paddock en 's ochtends na een uur werken is ie momenteel echt wel moe hoor. Ben dat ook aan het opbouwen. Maar met 2 kinderen en een huishouden kan ik echt niet ook nog eens in de avond ernaar toe!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:34

Misschien overstappen op ponybrok? Daar zit nog minder energie in en in verhouding meer vitamines ed.

Ik denk ook dat je de appeltjes na het werk moet aanpassen, in een appel zit nl best veel suiker. Misschien alleen de schillen/klokhuis geven? Of een worteltje, zit volgens mij ook minder in.

Qua slobber heb ik altijd die van havens (slobber/mash) maar daar zit ook vrij veel vet enz in. Ik zou je aanraden een zak zemelen te kopen, daar zit ook bijna niks in. En dan idd met een beetje haver, lijnzaad oid lekker maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:43

brok worden ze niet dik van hoor!
dan moet je wel heel veel gaan voeren. :j
wat een hele goede basisbrok is is de ponybrok van subli,zit niet al te veel energie en eiwit in maar wel genoeg vitamines.
meer beweging zou mooi zijn en zit er dik in dat het ruwvoer wat hij krijgt voor hem net wat aan de rijke kant is?
dik worden doen ze over het algemeen toch gewoon van erg goed ruwvoer.

zou je voer gewoon zo houden,als je nu van brok slobber maakt kun je dat gewoon blijven doen van andere brok.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:12

ik denk eerlijk gezegd dat het aan het kuilgras ligt, kuil is over het algemeen toch te rijk voor sobere paarden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:29

biancavos schreef:
ik denk eerlijk gezegd dat het aan het kuilgras ligt, kuil is over het algemeen toch te rijk voor sobere paarden

Dus hooi zou dan beter zijn? Verteert dat ook langzamer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:43

Gewoon beetje voor beetje overstappen op langstengelig grof, eventueel wat ouder, hooi. Zit minder in en hij doet er veel langer over, misschien ook een fijnmazig hooinet gaan gebruiken, heeft hij lang wat te doen op stal.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:15

zou een vitamine supplement geven, weet je zeker dat dat voldoende is.

bv marstal force of pavo vital

en minder rijk hooi

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:43

Wat voor ruwvoer geef je hem en hoeveel?
Hoeveel brok geef je hem en van welk merk?

Verder kan ik de slobber van pavo wel aanbevelen. :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:45

Safiera schreef:
Misschien overstappen op ponybrok? Daar zit nog minder energie in en in verhouding meer vitamines ed.

Ik denk ook dat je de appeltjes na het werk moet aanpassen, in een appel zit nl best veel suiker. Misschien alleen de schillen/klokhuis geven? Of een worteltje, zit volgens mij ook minder in.

Qua slobber heb ik altijd die van havens (slobber/mash) maar daar zit ook vrij veel vet enz in. Ik zou je aanraden een zak zemelen te kopen, daar zit ook bijna niks in. En dan idd met een beetje haver, lijnzaad oid lekker maken.

Zemelen is alleen buikvulling, worden ze dus wél dik van. ;)

Ik denk dat je inderdaad zou kunnen proberen hem hooi te gaan geven in plaats van kuil, de hoeveelheden zijn op zich wel goed.
Ik geef mijn zesjarige friese ruin bijna elke dag een bodempje brok van equiral (http://www.voervergelijk.nl/gfx_product/thumb_147.gif) en daarbij de kiloschep verder vullen met muesli tot de helft. En dan nog een paar keer in de week zemelen/slobber (de zemelen moet opgemaakt worden, ga dan alleen nog over op de slobber van pavo).
Wat betekend dat als je paard hetzelfde krijgt als de mijne: Mijne word 4/5x in de week een half uur tot een uur (soms langer) redelijk intensief gereden, staat van 's morgens tot 's avonds op de wei, krijgt dan twee ker per dag ongeveer 2 tot 3 plakken hooi en dan die equiral brok met muesli en die is prima op gewicht, geen grammetje te veel. Succes ermee, mn inbox staat ook open!