pfff hoe moet dat nu met dekens

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hophop

pfff hoe moet dat nu met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:35

mijn paardje is gisteren voor het eerst geschoren. Nu heb ik een 375 grams deken erop liggen met hals. En een fleecedeken met hals. Nu weet ik echt niet wat wijsheid is want het is helemaal niet koud. paardje staat paar uur op de wei en verder op stal. zit er toch over te denken om die deken met hals er morgen af te halen. wat vinden jullie?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:53

Ik heb ook een geschoren paard en daar heb ik nu een 200 gr regendeken op liggen. Ze staat overdag op het land en rond zessen komt ze naar binnen.

Voorlopig ga ik er nog niet meer opleggen. Ik voel ook regelmatig onder de deken, maar tot nu toe was ze elke keer gewoon lekker warm.
Als het straks echt kouder gaat worden, richting vriespunt (of wanneer ze koud gaat aanvoelen natuurlijk) dan gaat er een staldeken van 200gr extra onder.

Ik vind 375 gr en een fleece deken behoorlijk veel, zeker omdat het eigenlijk nog helemaal niet zo koud is.

power1997

Re: pfff hoe moet dat nu met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:54

woo, heeft je paard t niet heel erg heet ? ;o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:10

Dat klinkt best warm ik zou dan eerder een 200 gram opleggen en straks als het echt kouder wordt een 375 gram.
Nu heb ik niet zo veel verstand van dekens maar wat ben je van plan om er straks midden in de winter op te leggen?

En hoe voelt je paard nu aan daar moet je erg goed na kijken en dagelijks controleren. En zonodig kun je dan aanpassen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:15

tja het is een beetje paard afhankelijk vind ik altijd...
ik heb een pony gehad, die zou ik nu onder een 0 grams hebben staan, anders had hij het echt te warm...
maar mijn huidige paardje staat nu met nog veel meer op.. durf het haast niet te zeggen (bokt he) 550 grams heeft ze nu al op...
ik zag haar zienderogen dunner worden, en ze krijgt gewoon geen vacht...
dus ik vul het gewoon aan met dekens.. nu gaat het een stuk beter, en blijft ze gewoon netjes op gewicht... als ik er een deken af doe, dan zie ik de haren gewoon overheind staan...
dus kijk gewoon hoeveel dekens je erop doet, beetje een gevoelskwestie, even voelen of ze niet te warm worden, en gelijk zweten na een rondje rennen...
die van mij doet het hier het beste op, ongeacht wat anderen zeggen... terwijl ik liever maar 150 grams op had gelegd...

EDIT: ik wil wel even zeggen dat mijn paard 24/7 buiten staat.... dus in weer en wind, en regen
Laatst bijgewerkt door keshia op 28-10-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:18

Omdat de temperaturen nu weer rond de 14 graden liggen overdag en rond de 8 graden 's nachts heb ik mijn geschoren paard 200 gram op zonder hals. Eerder had hij 400 gram op omdat het overdag niet boven de 10 graden kwam met regen en 's nachts al licht vroor.

De hals leg ik pas op als het veel regent (dan alleen overdag) of als het overdag onder de 5 graden wordt (dan overdag en 's nachts).

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 00:11

bedankt allemaal. om hem nu ineens alle dekens af te doen lijkt me ook wel wat veel en weer terug te gaan naar een mindere deken. de deken met hals ligt er nog op en de fleecedeken heb ik onderuit gehaald. Mijn paard houdt niet zo van kou want hij schiet ook snel in zijn wintervacht. de fleecedeken die ga ik er pas weer onder leggen als het gaat vriezen. eventueel heb ik ook nog een wollen deken ipv de fleece mocht het echt koud worden.
Ik merk wel dat iedereen je hierover andere adviezen geeft. mss moet ik idd gewoon goed kijken en voelen of mijn paard zich er prettig bij voelt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:13

dat zou ik wel doen, en als je enigzins de financiele middelen hebt, zou ik een goede onderdeken, of eventueel een staldeken kopen.. die heb je 2e hands alwel voor 20 euro!
die kun je dan onder je waterdichte deken doen als het echt heel koud word..
mijn ervaring is dat de haren door een fleece of wollen deken tot de huid afschuren, daar krijg je geirriteerde plekken van soms zelfs tot bloedens toe!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:04

Ik heb mijn paard ook sinds een week geschoren en een 200 gr deken met hals op, merk toch dat hij behoorlijk warm is en ga dan ook volgende week kijken voor een 100 gr deken met hals. Denk persoonlijk dat dat fleecdekentje nog maar weinig verschil zal gaan maken voor jou paard als de temperatuur van nu 10-15 graden naar -4 graden gaat Ik zou toch eens kijken voor iets dunnere deken voor eronder of voor nu.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:25

Ik zou toch echt eens kijken voor een wat dunnere deken met hals een 200 grams bv. Want zo koud is het nu nog helemaal niet, en als het dan straks echt koud wordt, dan moet ie met weet ik t hoeveel gram omlopen om het warm te houden.

Als je nu bv 200 grams om doet, kan je als het kouder wordt de 375 omdoen, en als het echt koud wordt doe je ze beide om.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:26

Ik zou de hals er idd afhalen ! :Y)
Mijn verzorgpaardje wordt (binnenkort) ook geschoren, maar ik weet niet hoeveel gram er op hem ligt...
Voor zover ik weet krijgt hij een fleecje en nog een staldeken op... :list:

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:04

Ik scheerde mijn paard eerst ook altijd en legde er toen 2 dikke dekens op, want je denkt dat je het haar moet vervangen.
Mijn paard vond het vreselijk en het was ook zwaar. Later ben ik overgestapt naar een enkele lichte deken, hiermee stond hij ook gewoon buiten, ik heb hem nooit zien rillen ;) en van kou alleen worden ze niet ziek, als ze maar droog zijn onder de deken.
Dus zo min mogelijk erop en tegen de tijd dat het echt koud wordt, is het haar misschien ook alweer wat gegroeit.

Nog wel een tip voor je geschoren paard met deken; spuit glansspray oid op de schouders ivm schuurplekken van de deken...