is dit slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

is dit slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:51

Mijn c pony van 21 jaar staat eigenlijk het hele jaar
door buiten, ze heeft wel een klein donker stalletje en een afdakje.
Ik zelf vind dit vreselijk omdat elke keer als het regent of vriest ik medelijden heb.
ze staat bij mijn opa en volgens hun begrippen heeft mijn pony het goed..
maar is dat ook wel zo?!

power1997

Re: is dit slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:51

Heeft ze een maatje?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:53

Is helemaal niet erg dat ze het hele jaar door buiten staat hoor. Het is al lekker dat ze kan schuilen als ze wilt, maar misschien is het een idee om het stalletje iets groter en lichter te maken? En staat ze alleen of met andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:53

Op zich moet het genoeg zijn hoor, zeker omdat jouw pony een klein stalletje heeft, dat hebben de meeste paarden niet eens.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:59

ze heeft geen maatje in de wei omdat ze anders haar eten laat opeten maar in de wei ernaast staat wel een shetlander

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:20

Het buiten staan is niet erg, het alleen staan wel.

Dat er geen pony bij kan omdat haar eten afgepakt wordt is gel*l. Zorg voor 24/7 ruwvoer en voer de brokken buiten het hek.

Ik heb er hier 3 staan die altijd wat extra's krijgen. Alle 3 aan een ander hek en je lost het probleem op.
Goed het kost wat tijd, maar alles bij elkaar verzorg ik de paarden (indien nodig) binnen een half uur per dag.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:25

Paarden zijn kuddedieren. Dat ze buiten staat is niet erg, daar kan ze best tegen en zeker als ze een schuilstalletje heeft. Maar dat ze niet sociaal kan doen met andere paarden is wel triest. Wij maakten altijd meer hoopjes hooi in de wei dan er paarden waren. Dus 2 paarden is drie hoopjes, en dan goed ver uit elkaar. Zo kunnen ze zelf kiezen of ze samen eten of liever eerst alleen een hoopje opeten. En zo kan er ook altijd eentje eten als die door een ander bij zijn eten is weggejaagd. Dit kan je natuurlijk ook met brokjes doen.. En zo kan je pony samen met een andere staan zonder dat haar eten afgepakt wordt.

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:36

Verdeel idd het voer in bultjes in de wei en vraag of de shet erbij in kan staan. Zorg dat je erbij bent als ze het krachtvoer eten, kan je de ander wegsturen als hij/zij het eten af wil pakken. Wanneer er meer bultjes zijn, zoekt jou pony wel een ander eetplekje. Buiten staan geeft als ze gezond zijn niks, ze kan schuilen. Succes!

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:33

fjordnina schreef:

Dat er geen pony bij kan omdat haar eten afgepakt wordt is gel*l. Zorg voor 24/7 ruwvoer en voer de brokken buiten het hek.

Ik heb er hier 3 staan die altijd wat extra's krijgen. Alle 3 aan een ander hek en je lost het probleem op.
Goed het kost wat tijd, maar alles bij elkaar verzorg ik de paarden (indien nodig) binnen een half uur per dag.

SERIEUS mijn pony heeft 1 jaar bij 3 andere pony's gelopen, en inderdaad zoals jullie zeggen hoopjes gemaakt,, mijn pony is alleen heel teruggetrokken en als de andere aan het eten waren ging zij in een hoekje staan.
Aan het eind van het jaar was ze heel erg dun, daarom heb ik haar apart gezet!
ze kan wel gewoon met haar neus bij de shetlander..

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:54

miepietjuh schreef:
fjordnina schreef:

SERIEUS mijn pony heeft 1 jaar bij 3 andere pony's gelopen, en inderdaad zoals jullie zeggen hoopjes gemaakt,, mijn pony is alleen heel teruggetrokken en als de andere aan het eten waren ging zij in een hoekje staan.
Aan het eind van het jaar was ze heel erg dun, daarom heb ik haar apart gezet!
ze kan wel gewoon met haar neus bij de shetlander..

je zou jouw pony bij het voeren in de stal kunnen zetten of de andere pony, dan kunnen ze apart eten en verder samen staan.
Of je zou een ruif kunnen neerzetten waar altijd wat hooi in zit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:59

Heb je wel eens een hooinetje geprobeerd? 1 meer ophangen dan er paarden zijn en een stukje uit elkaar.Geef je haar ook krachtvoer?Dan kun je haar evt een emmertje omhangen...daar kan lekker niemand anders bij ;)
Ook erg belangrijk dat ze het juiste maatje heeft,ik heb er een dat is een dominante sodemieter en fel op eten...de ander wil alleen maar vriendjes zijn en is lief als er een ander van zijn hooi eet.Toch staan ze bij elkaar en is het geen probleem met het hooi voeren.

Voor jouw paardje heb je er ook een nodig die lief is en niet dominant naar voer,ze zijn er wel hoor even goed zoeken ;)

Wat betreft het buiten staan,heerlijk!! Als ze wil kan ze schuilen maar meestal doen ze dat alleen als de zon te heet is.Voor wind en regen hebben ze een dikke kont :D
Paarden hebben eerder last van de warmte dan van regen en kou,ze maken zelf wel een jas aan en zolang haar kacheltje maar goed brand (ruwvoer) heeft ze nergens last van.

Als paarden oud worden dan kan het zijn dat dat niet meer voldoende is en dan kun je evt overgaan op een warme deken maar als je die eenmaal oplegt dan kun je pas in het voorjaar haar weer zonder laten staan omdat ze haar jas aanpast ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:17

fjordnina schreef:

Goh, jij kunt zonder pony en situatie te kennen zo zeggen dat iets onzin is? Daarbij is 24/7 ruwvoer niet altijd werkbaar, zeker niet als het over shetten gaat.....
Er zijn best pony's die het beter doen als ze min of meer alleen staan, het zijn uitzonderingen, maar ze zijn er wel.
Een pony op leeftijd zal wel baat hebben bij buiten lopen mits er inderdaad goede beschutting is tegen regen en wind. Kijk naar de pony of ze het goed heeft, als ze het niet goed heeft zie je dat aan mager worden en doffe ogen en vacht, geen zin hebben om iets leuks te doen, enzovoorts.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:20

Ik denk dat het prima kan hoor en wat betreft het maatje , iedereen gaat hier weer over vallen dat lees ik al maar er staat toch een shetlander naast in de wei .... dan hebben ze toch ook die interactie ??/ bij ons op stal staan ze ook niet allemaal samen in de wei hoor en die zijn echt niet zielig .

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:33

thanks!
ik ga alle tips zeker proberen!