Aangezien mijn sportpaardje nu kreupel blijkt te zijn en ik voor deze opgegeven wedstrijen nu met mijn fries wil gaan ben ik benieuwd hoe een jury een fries het liefst getoilletteerd (rotwoord!) ziet.
In mijn omgeving doen de meeste mensen een hengstenvlecht in de manen en verder niets. Ja de staart netjes uitgeborsteld evenals het behang aan de benen. Voorpluk ook meestal los.
Voor warmbloeden (de 'doorsnee' wedstrijdpaarden) zien ze het liefste een rij vlechtjes, of netjes naar 1 kant liggende manen die niet te lang zijn. Dit gaat echter niet op voor paarden als Haflingers, Friezen, etc etc. Deze worden volgens de rasstandaard getoiletteerd. Bij een Fries zou dat inhouden dat je het behang aan de benen niet afknipt, en de manen niet kort trekt/knipt, de staart niet invlecht etc.
Zelf rijd ik met een Dartmoor, daar geldt bovenstaande ook voor. Maar als ik de dressuur/vaadigheid rijd (we rijden samengestelde menwedstrijden) vlecht ik altijd netjes een dubbele hengstenvlecht (hij heeft manen aan beide zijden hangen), en pluis ik de staart netjes uit. Deze is geknipt tot onderaan de kogel, korter maak ik em niet. De voorpluk vlecht ik ook altijd in. Dit staat voor de dressuur zeker zo verzorgd als loshangende en wapperende manen. Tijdens de marathon vlecht ik em soms in, vooral met warm weer.
Het is ook wel een beetje afhankelijk van je Fries: als ie een mooie forse nek heeft, is dat de moeite zeker waard om te laten zien. Is het een Fries met een iel slungelig nekje, dan kun je dat beter verdoezelen door de manen los te laten hangen. In het geval van Friezen is dat dus toegestaan.
Vaak iets in de manen, bijv. een hengstenvlecht. Voor derest gewoon netjes gepoetst en staart/voorpluk uitgeborsteld.
wouterpaard
Geplaatst: 30-10-10 23:30
Wij doen tot net onder de voorknie overtollig haar wegscheren, baard wegscheren. Evt kan je de oren doen (zelf geen fan van) en haha bij sommig friezen de kontharen En hengstenvlecht erin.
een hengstenvlecht is handig om in te doen en strikjes in de manen ofso
Concorde
Geplaatst: 02-11-10 12:50
Alsjeblieft zeg, geen strikjes Da's leuk voor een verkleedwedstrijdje op de manege, maar verder kun je dat echt beter laten.
Ik deed de Friezen die ik reed altijd gewoon opscheren (oren, neus, kaaklijn, benen bijscheren) en maakte een strakke hengstenvlecht. Losse manen zijn mooi maar als jury kun je het toch allemaal wat minder goed zien, vandaar de vlecht.
SETEFURII
Geplaatst: 02-11-10 12:54
zo zien knotjes eruit op een fries klik Met hengstenvlecht en het 1e deel van de voorpluk ingevlochter, daarna los klik of de voorpluk helemaal ingevlochten klik en zoals ik het 't mooiste vind
Als jury zijnde zie ik toch liever een hengstenvlecht.
ClaudiaHS
Geplaatst: 05-11-10 20:47
[quote="SETEFURII"]zo zien knotjes eruit op een fries klik Met hengstenvlecht en het 1e deel van de voorpluk ingevlochter, daarna los klik of de voorpluk helemaal ingevlochten klik
Ik meende eens gehoord te hebben, dat de voorpluk niet meer onder de frontriem mag, maar er overheen moet. Heb het gehoord dus weet niet of het waar is. Zelf deed ik idd altijd een strakke (omgekeerde) hengstenvlecht, voorpluk los (mits het geen zielig plukje is anders zou ik m wel invlechten). Staart uitpluizen en goed wassen. Even met een babydoekje over het hoofd, gaan ze mooi van glimmen.
tiffenyntje
Geplaatst: 28-11-10 19:22
invlechten vinden ze fijner , bij die van mij is de hele hals weg als de manen los zijn en kunnen ze het niet goed beoordelen