Paard op krullen: wat nu? (tips gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Paard op krullen: wat nu? (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:47

Hoe vaak scheppen, opstrooien, wat helpt tegen de verveling, hooi bijvoeren...
Hoe maak ik het mijn paard (een grote vreetzak en verslaafd aan strootjes) zo prettig mogelijk op krullen?

Safiera

Re: Paard op krullen: wat nu? (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:53

Ik heb geen ervaring met krullen scheppen, maar misschien kun je in een hooinet hooi en stro mengen, doet hij er langer over. Hij is immers grote hoeveelheden (neem ik aan) stro eten gewend, dus gedoseerd nog een beetje stro lijkt me geen slecht iee.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:23

Wat mijn paard altijd lekker vond waren wilgentakken, deze gaf ik hem voornamelijk in het najaar en de winter. Van de dikke takken haalde hij de bast af en de kleinere takjes at hij in het geheel op.
Je kunt ook meerdere plukken hooi in zijn stal leggen zodat hij het bij elkaar moet scharrelen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:26

Wilgentakken..hm..hij is er gek op.
En wat te doen tegen de vieze bodem? Hij is echt een smeerkees. Ik heb geen idee wat soort van standaard is met krullen. Alles is nu bruin/vochtig/stink, en hij heeft sinds vrijdag al een pak krullen erbij gekregen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:51

Krullen nemen niet zo veel vocht op en vooral bij een smeerkees niet echt ideaal. Als je net een nieuw pak heb uitgestrooid is het zalig, dikke laag, ruikt lekker, maar het is zo gauw weer nat en vies. Wij gebruiken soms wel eens krullen, maar moeten dan echt dagelijks de natte plekken eruit halen. Ik geef zelf de voorkeur aan vlas of hennep.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:02

Dorothea, met hoeveel pakken zaagsel ben je begonnen?
Het beste is om met veel te beginnen en zo'n 2 maal per week de pisplek eruit te halen. Dan strooien wij ook bij, soms wel 2 pakken in de week (is dus een dure bodembedekking ;) ).
Verder kan je je hooi verdelen in de hoeken van de stal en wat wij ook doen een plakje stro per dag bijgeven. Als het hooi op is gaan ze vanzelf het stro opknabbelen.
Met wilgentakken geen ervaring, maar als hij het graag lust, zou ik dat ook gewoon doen. Verder heb ik ook weleens bij stallen een boomstronk in de stal gezien, waar ze aan kunnen knagen, alleen weet ik niet zeker welke soorten dit mogen zijn (ik dacht van fruitbomen?).

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:06

Wilgentakken zijn niet alleen goed tegen verveling, maar ook nog eens heel goed voor de weerstand van een paard. In wilgentakken zitten extra stoffen, die een paard in het wild wel binnenkrijgt maar een "huis-, tuin- en keukenpaard niet" weet alleen zo even niet welke stoffen het zijn....
Verder heb ik inderdaad ook altijd gehoord dat vlas beter en fijner is dan zaagsel....

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:11

Kun je geen koolzaadstro proberen?
Bovenste laag blijft droog en de onderste laag wordt nat! Hoef je alleen maar iedere dag de drollen eruit te halen en 1x in de week de nattigheid en dan een nieuw pak erbij te gooien.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 08:40

@Denise, in wilgentakken zitten natuurlijke pijnstillers, mensen knabbelden vroeger ook wilgentakken als ze pijn hadden (heel vroeger dan).

@setteke:
Verder staat mijn paard helaas in een container, omdat dit de enige stallingsmogelijkheid 'buiten' is. De oppervlakte is dus niet zo groot.
Een boomstronk is dus geen optie. Hooi geef ik nu al, vespreid over z'n box, alleen dan heb je weer het probleem dat hij weer dicht met z'n neus op ammoniak zit (en z'n slechte longen zijn juist de reden dat ie op krullen is overgegaan). Een hooizak is besteld, alleen nu nog niet op voorraad.
Hij is begonnen op twee balen krullen en na anderhalve dag is er weer een nieuwe bijgegaan, want het was één natte kliederbende geworden. Normaliter krijgen ze er twee om te beginnen, en dan worden de plekken er een keer per week uitgeschept en komt er een keer per week een nieuwe baal in. Tja, dat loopt bij hem dan weer anders...

@Michellkuh: het is een pensionstal, dus ik weet niet op koolzaadstro een optie is...

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:11

Waarom geen vlas? een goede bodem creeren en je hoeft alleen nog maar elke dag even de poep eruit te scheppen. En 1 keer in de week de natte plekken.

En ja verveling, is voor elk paard anders. Zoiezo goed ruwvoer voeren, en wilgentakken ben ik ook een grote voorstander van!