veulen bij merrie plaatsen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

veulen bij merrie plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:24

Zoals de titel al aangeeft heb ik een vraag over het plaatsen van een 3,5 maand oud veulen bij een merrie.
MAAAAAAAAAARRRRRRRR dit is een nogal bijzondere situatie.
Begin Juli dit jaar heeft mijn merrie een veulen gekregen.
Helaas ging het tussen moeder en dochter echt niet goed en hebben we na 4 dagen moeten besluiten het veulen voor haar eigen veiligheid bij de merrie weg te halen :n .
Gelukkig is er vrij vlot een pleegmerrie aangeboden en vanaf dat moment heeft het veulen een geweldige moeder gehad in duitsland.
Nu 3,5 maand verder moest helaas mijn veulen van de merrie af omdat ze niet meer buiten konden blijven ivm de natte grond en heb ik mijn veulen dus op eigenlijk veel te jonge leeftijd af moeten spenen.
Nu staat mijn veulen thuis en haar vriendinnetje komt dit weekend want die is helaas vorige week gevallen dus kon pas later komen.
Nu is het zo dat er eigenlijk wel iets bijzonders gebeurde toen mijn veulen thuis kwam.
Mijn merrie ging echt helemaal over de toeren zodra ze het veulen hoorde en vanaf dat moment maken ze continu contact met elkaar door te gillen en mijn merrie staat onrustig op stal of buiten.
Als ik ze door de tralies laat snuffelen wil mijn merrie gewoon niet meer weg bij het veulen.
Nu twijfel ik of ik ze samen buiten zou kunnen zetten ik vind het eerlijk gezegd best eng omdat ik gezien heb hoe ze kan zijn tegen het veulen we hebben ze niet voor niets uit elkaar gehaald natuurlijk maar ze lijkt nu echt ineens wel moedergevoelens te hebben.
Ik heb haar al verteld dat ze daar dan knap laat mee komt maar ja de natuur kun je niet dwingen.

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen. ;)

Jes

Re: veulen bij merrie plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:33

Is jouw merrie naar andere paarden / pony's ook zo zoals ze toen naar haar veulen was? Of kan dat gedrag toendertijd veroorzaakt zijn door pijn / angst van al het nieuwe etc etc?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:46

Ze is tegen andere paarden eigenlijk vrij afstandelijk.
ze doet nogal haar eigen ding en als een ander lastig is loopt ze gewoon weg en anders kijkt ze een keer boos en snuift ze flink en dan geloven ze het meestal wel :)
Ze stond voorheen ook gewoon alleen of samen met mijn ruin maar daar staat nu een net gecastreerde 2 jarige bij dus vandaar mijn optie om haar bij het veulentje te zetten.
Zelf denk ik dat haar gedrag jegens het veulen ontstaan is in de kliniek waar ze is bevallen.
Omdat het veulen niet snel zelf kon staan en hebben ze haar met een praam moeten melken en daarna hebben ze het veulen gesondeerd en vanaf dat moment was het gewoon mis.
Het leek echt alsof ze zei bekijken jullie het nu maar met dat veulen met zijn allen.
Ze is sowieso nogal kwalijknemend en ik denk dat het gewoon teveel van het goeie is geweest ze heeft het veulen namelijk na de geboorte wel netjes schoon gelikt enzo

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:48

Als je denkt dat het daardoor is gekomen toen zou je het nu weer kunnen proberen. Eventueel met een draadje ertussen.
Maar als ze normaal gesproken andere paarden niet aanvalt zou het waarschijnlijk niet heel erg mis gaan.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:52

Misschien een idee om beiden eerst aan een halster met touw bij elkaar te zetten? Een persoon heeft het veulen vast aan een touwtje en een ander persoon de merrie, vervolgens breng je ze bij elkaar, laat je ze snuffelen. Zo heb je snel genoeg door of het gaat samen. Mocht de merrie toch niet zo vriendelijk zijn, neem je de merrie weer van het veulen af en kan er met beiden niets gebeuren.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:54

Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat het veulen weer wil gaan drinken omdat ze net van de merrie is dit is voor ons het eerste veulen dus wil het gewoon goed doordacht hebben :)
Maar aan de andere kant is het veulen nu natuurlijk een stuk groter en heeft in een koppel met 8 merries met veulens gestaan dus ze zal al wel iets geleerd hebben neem ik aan.
Draadje er tussen zat ik ook aan te denken misschien een waar het veulen onderdoor kan en de merrie niet bvb want met een laag draadje ben ik weer bang dat het veulen er doorheen duikt.
Zal het misschien sowieso handig zijn als ik mijn merrie gewoon eerst zelf vast houd?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:56

Helaas kan ik met geen mogelijkheid bij het veulen in de buurt komen om haar een halster om te doen dat moet ze allemaal nog leren ze is bij de eigenaar van de pleegmerrie helaas nooit in handen geweest dus echt zo bang als een wezel voor mensen.
de keren dat ik er zelf was kwam ik ook echt niet in de buurt helaas.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:02

Jammer dat het veulen zo angstig is, maar met tijd en geduld komt dat wel weer goed. Miscchien toch proberen om echt een halster om te krijgen, om het jezelf makkelijker te maken. Die ervaring van dat even niet leuk zijn ze dan ook zo wel weer vergeten hoor.
Die van ons heeft inmiddels al twee keer nietjes gekregen, een chip, en injecties etc etc, en die is ook absoluut niet bang. Tuurlijk, vijf minuten nadat je het halster er om hebt zal het veulen je even niet meer lief vinden, maar de volgende dag is ie het wel vergeten.
Op die manier kan je al snel meer met het veulen doen.
Als het veulen gewend is ook bij andere merries te staan zal het waarschijnlijk niet snel doorzetten om te drinken. Zodra jouw merrie aangeeft daar niet van gediend te zijn is het normaal gesproken genoeg.
Zeker als ze al meer paarden dan alleen de pleegmoeder heeft gezien.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:08

dat halster zijn we ook zeker hard aan het proberen maar helaas slaat ze van zichzelf af als je haar aan raakt de veearts heeft zelfs een soort lasso geprobeert maar ook dat lukte niet.
Ik heb haar nu laten wennen aan brokjes eten en als ze dat goed doet doen we een lichte sedatie door het voer zodat ik in ieder geval een halster om kan doen met een kort touwtje eraan anders wordt het echt lastig ben ik bang.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:12

Ik zou ze toch bij elkaar proberen, alleen dan de merrie eerst even vasthouden zodat je wel in kunt grijpen wanneer de reactie niet goed is. Maar het veulen heeft vast wel wat geleerd hoor bij de pleegmama...

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:44

Nou ik heb ze net naast elkaar gezet ieder in een eigen paddock en mijn merrie doet in ieder geval niet boos ze hebben een beetje gesnuffeld en toen is mijn merrie maar weer gaan eten :)
Nu staan ze naast elkaar kuil te eten met v0or de veiligheid de omheining er nog tussen haha.
Misschien is dit ook wel gewoon de beste oplossing want als haar vriendinntje komt aankomend weekend moet de merrie er toch weer bij weg anders is de loopstal te klein ben ik bang die is namelijk 3,5 bij 3,5.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:51

Fijn dat het goed gaat +:)+
Of de loopstal le klein is ligt aan het formaat van je paarden :P
Ik heb een heel klein schuilhokje in de wei staan (huur het huis, hokje stond er al) die is ongeveer 1.5 x 2m. Mijn merrie en haar veulen (veulen is nu ruim zes maanden, en zeker 1.45 hoog) gaan daar rustig samen in staan. Laatst had zelfs de shet zichzelf er nog bij gepropt, ging prima vonden ze zelf :=

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:38

Fijn dat je zo tot een oplossing bent gekomen.
Het halstertje zou ik wel proberen om te doen, en daarna zo veel mogelijk even kort in handen nemen, dit dan langzaam uitbreiden.

Toen mijn veulen aankwam (hij was toen 4 maanden en zo bij mama weg) was hij ook niet aan een halster, mensen of wat dan ook gewent.
De eerste 2 dagen hebben we hem met zijn kont in de hoek gezet en 1 hielt hem vast en de ander deed het halstertje om.
Na een week kwam hij zelf al naar me toe en kon ik zo zijn halstertje om doen.

Succes!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:30

Pfoe, nee ik had het denk ik niet gedaan, zou veel te bang zijn dat er iets gebeurd, je zegt zelf al dat je ze niet voor niets uit elkaar hebt gehaald. En na 3,5 maand herkend ze haar veulen w.s niet meer. Ik had gewacht tot het vriendinnetje voor je veulen komt en dan die samen naar buiten.

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:25

Ik zal eerst het veulen vanuit de stal een halster leren omdoen. Dit heeft veel geduld nodig. Wij deden eigenlijk altijd al vanaf de 2e dag het veulen aaien, aanraken en halster op en af doen. Onze veulens waren daardoor erg mak. Maargoed wat ik zal doen is omdat je het veulen niet aan de halster krijg. Zet de moeder en het veulen naast elkaar in het weiland. Heb je maar één weiland span er een draad tussen. Zo kunnen ze naar elkaar toe maar niet te dicht bij elkaar komen. Verder zal ik als dit goed gaat toch de moeder bijvoorbeeld aan de halster nemen en het veulen er los bij laten. En dit zo opbouwen. Als dit langzamerhand goed gaat kan je het proberen. Maar denk aan de veiligheid voor je veulen. 3,5 maand oud veulen is niet sterk genoeg om goed harde trap op te vangen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:41

Hoi,

Van mij mag het topic op slot.
heel erg bedankt voor al het advies en gelukkig is haar nieuwe vriendinnetje er en met de merrie in de paddock er naast gaat het prima.