Onderhandelingspositie m.b.t. rijbak ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Onderhandelingspositie m.b.t. rijbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:04

Mijn paard staat in pension. Ik heb daar de beschikking over een buitenrijbak, maar helaas is de bodem van de bak echt heel slecht.Je raadt het al, nu met deze regen is het een grote zwempartij en feitelijk niet mogelijk om te rijden. Als ik er en passant wat over opmerk krijg ik standaard de reactie "ja maar het heeft zó veel geregend...". In het begin had ik geen vergelijkingsmateriaal, dus geloofde ik het wel. Inmiddels weet ik dat er een aantal paardenmensen in mijn directe omgeving zijn die ook een buitenbak (en dan een goede bodem) hebben en daar kun je gewoon prima in rijden (en daar heeft het net zoveel geregend). Die zijn hartstikke droog. Het ligt dus niet aan het weer, maar aan de bak die ze hebben aangelegd.

En nu komt mijn dilemma: ik heb vlak in de buurt iemand gevonden die op mijn paard gaat rijden de komende tijd (vanwege dat ik geopereerd moet worden). Zij heeft een boerderij en echt een FANTASTISCHE (a la Achterberg) bodem erin liggen. Terwijl op mijn vaste adres de plassen je om de oren vliegen, kon ik bij haar gewoon zonder problemen rijden (ik heb er vanochtend nog gereden), alleen heeft zijn (nog) geen verlichting, dus kan ik alleen overdag rijden.... Ik kan eventueel ook bij haar in pension komen staan, tijdens de training, maar ook na die tijd als ik zelf weer kan rijden...

Wat vinden jullie: heb ik een sterke onderhandelingspositie en moet ik "for the time being" met mijn huidige stalhouder in onderhandeling, want ik betaal nu E 200,- ex BTW per maand voor volpension, maar de rijbak kan ik de helft van de tijd niet gebruiken (bij dat andere adres is het dezelfde prijs, maar daar kan ik iedere dag rijden, ook al regent het de hele week de mussen van het dak....).
Of moet ik naar dat andere adres gaan ? Ik vind het zo moeilijk, ik sta bij mijn huidige stal pas een half jaar, maar ik wil wel kunnen rijden als ik dat wil. En zeker nu vanwege die operatie vind ik het al helemaal een dilemma om het erover te gaan hebben. Maar aan de andere kant: na mijn operatie moet mijn bijrijder ook kunnen rijden, want anders heb ik er nog niets aan.....En dan kan ik m beter gelijk naar haar brengen.... Wat vinden jullie....?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:13

hoe is de verzorging waar je nu staat?

en hoe is de verzorging op de andere stal?

hoe belangrijk is de rijbak?

als ik jouw verhaal lees denk ik dat je de overstap van stal moet maken, je betaald hetzelfde maar hebt dan een perfecte rijbak.

waarom twijfel je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:54

Zoals je het nu zegt zou ik het paard vandaag nog verhuizen :P
Zeker gezien dit komende half jaar , dat is dan allemaal veel makkelijker :)

Maar je zult wel even naar het complete plaatje moeten kijken , de bak in niet het enige dat bepaalt welke stal het fijnste is :)

Maak een lijstje met voors en tegens voor elke stal , en dan weet je wel wat het beste is :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:19

Verhuizen ik zou niet weten waarom je zou moeten gaan onderhandelen met de stalhouder nu, bedoel je hebt toen de keuze gemaakt om je paard er weg te zetten voor die prijs daar kun je nu weinig mee aan doen vind ik dan.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:26

@ Tigra: ik ben daar in de zomer gekomen. Wist toen niet dat de rijbak zo vreselijk slecht zou zijn, dus ik ging akkoord met de prijs ervan uitgaande dat ik gewoon alle dagen zou kunnen rijden...

En tja, ik twijfel omdat behalve de rijbak alle voorzieningen wel goed zijn...

Faya_barock

Re: Onderhandelingspositie m.b.t. rijbak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:01

Nou ik zou het wel weten, spullen oppakken en verhuizen, een goede bak is toch wel erg belangrijk en je zal zelf ook merken dat je met zo'n slechte bak ook steeds minder met je paard gaat doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:02

Tja, zou de rest van de verzorging ook naast elkaar leggen en dan een besluit nemen.
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk en prijzig het is om een goede bak aan te (laten) leggen die echt goed droog blijft. Het juiste zand is heel belangrijk en de juiste ondergrond en drainage, en slijtage maakt ook uit. een nieuwe bak is de eerste jaren, mits goed aangelegd, natuurlijk veel beter dan een bak die er al 5 of 10 jaar ligt.

Je kunt moeilijk van een stalhouder verwachten dat hij zo ineens een bakbodem vernieuwd, ondanks dat de prijzen vergelijkbaar zijn. Je hebt het wel over bedragen tussen de €10.000 en €30.000 euro voor goede speciaal aangelegde bakbodems!

Als de rest van de voorzieningen bij de andere stal vergelijkbaar zijn, of het belangrijkste in elk geval, dan is verhuizen de beste en snelste optie om een betere bak te krijgen. Zeker omdat zij je paard door gaat trainen is dat een heel goede reden naar een stalhouder toe om je paard te verhuizen. Daar hoef je hem niet voor af te vallen, en als je dan later nog bedenkingen hebt, kun je makkelijker weer terug...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:59

Je staat er pas een half jaar dus ik denk niet dat je echt gemist zal worden door je stalbaas. Staan er veel stallen leeg of is er juist een wachtlijst, waar je nu staat?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:51

Staleigenaren gaan echt niet zomaar een nieuwe bak aanleggen omdat er een klant zeurt. Je zult eerder een slechte verhouding krijgen met de staleigenaar.

Als hij er al ontvankelijk voor is dan zal het vast nog een hele tijd duren. Twee winters niet kunnen rijden is erg lang, weet ik uit ervaring.

Ik krijg dan zelf het gevoel dat ik voor niks al dat geld per maand kwijt ben aan mijn paard, omdat ik er toch niks mee kan. Dat ga ik zo'n stalhouder dan onbewust kwalijk nemen, wat ook niet bevorderlijk is voor de verhoudingen.

Voor mij weegt een goede rijbak dus heel zwaar. Voor veel pensionklanten is dat een stuk minder, dus die krijg je moeilijk mee.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 08:24

misschien heeft het er ook mee te maken dat zij zelf de bak niet of nauwelijks gebruiken (en deze dus ook geen prioriteit heeft gehad bij de aanleg, alhoewel de omheining en de baklampen wel heel mooi zijn, dus daar is zeker niet op bezuinigd). Er is geen wachtlijst, er komt wel in november nog iemand bij met een rijpaard, die zal dezelfde problemen ondervinden. Ik ben daar eigenlijk een soort van "per ongeluk" terecht gekomen met mijn paard, voor de rest staan er geen mensen met rijpaarden op stal.
@ Joyce B, ik had inderdaad ook al gedacht dat het laten doortrainen van mijn paard een goed argument is om m te verhuizen. Dan kan ik altijd nog zien hoe het bij die ander bevalt.... Dan verbrand ik ook mijn schepen niet achter me. En ja, ik vind een goede verstandhouding wel belangrijk, wil geen herrie met die mensen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:35

Ik zou hem verhuizen met de mededeling dat je je paard laat doortrainen. En dat je na de training bekijkt of je daar wilt blijven of dat je weer terug gaat naar je huidige stal. Zo houdt je alle opties open. Een niet verlichte bak is ook vervelend, vooral als je overdag moet werken en alleen 'savonds kunt rijden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:46

Als de verzorging verder goed is en het geen probleem is dat er geen verlichting is zou ik verhuizen. Rijden is volgens mij voor jou een prioriteit. En anders zou ik hem iig voor the time beeing dat je bijrijder gaat rijden hem daar neerzetten. Daarna kan je weer zien.

Als ik alleen savonds zou kunnen rijden dan is verlichting een noodzaak...dus dan zou ik misschien naar een totaal andere dus 3e optie zoeken.

MilouLindsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:50

PinkyPie schreef:
Mijn paard staat in pension. Ik heb daar de beschikking over een buitenrijbak, maar helaas is de bodem van de bak echt heel slecht.Je raadt het al, nu met deze regen is het een grote zwempartij en feitelijk niet mogelijk om te rijden. Als ik er en passant wat over opmerk krijg ik standaard de reactie "ja maar het heeft zó veel geregend...". In het begin had ik geen vergelijkingsmateriaal, dus geloofde ik het wel. Inmiddels weet ik dat er een aantal paardenmensen in mijn directe omgeving zijn die ook een buitenbak (en dan een goede bodem) hebben en daar kun je gewoon prima in rijden (en daar heeft het net zoveel geregend). Die zijn hartstikke droog. Het ligt dus niet aan het weer, maar aan de bak die ze hebben aangelegd.

En nu komt mijn dilemma: ik heb vlak in de buurt iemand gevonden die op mijn paard gaat rijden de komende tijd (vanwege dat ik geopereerd moet worden). Zij heeft een boerderij en echt een FANTASTISCHE (a la Achterberg) bodem erin liggen. Terwijl op mijn vaste adres de plassen je om de oren vliegen, kon ik bij haar gewoon zonder problemen rijden (ik heb er vanochtend nog gereden), alleen heeft zijn (nog) geen verlichting, dus kan ik alleen overdag rijden.... Ik kan eventueel ook bij haar in pension komen staan, tijdens de training, maar ook na die tijd als ik zelf weer kan rijden...

Wat vinden jullie: heb ik een sterke onderhandelingspositie en moet ik "for the time being" met mijn huidige stalhouder in onderhandeling, want ik betaal nu E 200,- ex BTW per maand voor volpension, maar de rijbak kan ik de helft van de tijd niet gebruiken (bij dat andere adres is het dezelfde prijs, maar daar kan ik iedere dag rijden, ook al regent het de hele week de mussen van het dak....).
Of moet ik naar dat andere adres gaan ? Ik vind het zo moeilijk, ik sta bij mijn huidige stal pas een half jaar, maar ik wil wel kunnen rijden als ik dat wil. En zeker nu vanwege die operatie vind ik het al helemaal een dilemma om het erover te gaan hebben. Maar aan de andere kant: na mijn operatie moet mijn bijrijder ook kunnen rijden, want anders heb ik er nog niets aan.....En dan kan ik m beter gelijk naar haar brengen.... Wat vinden jullie....?

Is de rijbak belangrijk.
Dan zou ik het wel doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:30

PinkyPie schreef:
misschien heeft het er ook mee te maken dat zij zelf de bak niet of nauwelijks gebruiken (en deze dus ook geen prioriteit heeft gehad bij de aanleg, alhoewel de omheining en de baklampen wel heel mooi zijn, dus daar is zeker niet op bezuinigd)

Dat maakt inderdaad veel uit ja. Op stallen waar de bak ook (serieus) door de eigenaren gebruikt wordt is er vaak veel meer aandacht voor.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:35

Verlichting is een probleem wat makkelijker is op te lossen dan een bodem... Vraag of ze evt. ook verlichting kunnen aanleggen, misschien kun je een deel van de aanschaf eenmalig meebetalen als je naar het andere adres gaat als dat daar een probleem is? Of iets meer huur als compensatie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:21

verlichting mag niet zomaar geplaatst worden, hebben ze een vergunning voor nodig.