wat zijn jullie kwijt aan onderhoud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

true_love_

wat zijn jullie kwijt aan onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:22

ik heb mischien de mogelijkheid om een stal te huren waar ik alles zelfmoet doen.
nu wil ik graag weten wat de kosten zijn van hooi en stro en hoeveel ik er van gebruik permaand.
de brokken zou ikook graag weten. wij voeren eigen merk brokken (conditie) van 9 euro per zak
hoeveel is daar normaal van om te geven?

het gaat om een e pony en een b pony
ze hebben geen dekens aan

zodiacje

Re: wat zijn jullie kwijt aan onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:42

Ik geef 1 grote baal hooi per dag aan twee paarden. Mogelijk, als het echt heel koud gaat worden, gaat dat meer worden.
Daarnaast gebruik ik zaagsel. Per stal probeer ik het met maximaal twee pakken per week te redden.
Mijn paard is herstellende van een ziekte dus die krijgt speciaal voer. Hij krijgt 1,5 kilo per keer, twee maal per dag.
Het andere paard wordt vrij weinig gereden, zij krijgt twee maal daags een halve kilo.

De prijzen voor hooi en stro zullen per regio wel iets verschillen dus dat moet je zelf even uitrekenen.
Het is handig om in de zomer, als ze geen tot weinig hooi krijgen, op te sparen voor de winter als ze meer nodig hebben.

Sreggae

Re: wat zijn jullie kwijt aan onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:14

Ik geef aan 2 paarden, 1,5 baal hooi per week ( van die kleine ).
2 kilo brok per dag.
En ik gebruik vlas, daar ben ik 5 euro per baal voor kwijt. 2 balen per week gebruik ik dan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:34

Wij hebben voor twee pony's (C en D) 4 grote ronde balen hooi laten komen, van 45 € de baal. Daar zouden ze de hele winter mee moeten doen. Weet nog niet of dat gaat lukken, ik ben kleine pakjes gewend.
Van die kleine kregen ze met z'n tweën ongeveer een halve per dag. (Als het echt koud werd meer)
Brok krijgen ze nu nog niet, als mijn summerfit koeken op zijn wel (zal over een paar dagen zijn). Ze krijgen dan allebei twee keer per dag een kwart schep. Wat ook nog wat meer gaat worden naarmate het kouder wordt. Ik denk tot 1 kg per pony per dag. Ze staan bij ons zonder deken, maar als blijkt dat dat te koud is krijgen ze er wel een om :)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:44

In de winter gaan er per maand ongeveer 25 baaltjes hooi van €4,50 per stuk doorheen. In de zomer zijn dat er een stuk minder, zo'n 10 per maand, omdat ze dan veel op de wei staan. Dit is voor een (kleine) pony en een paard.
Ik gebruik ongeveer 1 pak vlas per week voor een inloopstal van 4 x 5. In de zomer doe ik 2 weken met 1 pak. Ik betaal ongeveer 6,00 voor een pak vlas.
Daarnaast ben ik per maand ongeveer €22,- kwijt aan krachtvoer voor mijn 3-jarige paard. Hij wordt 2-3x in de week licht aan het werk gezet en krijgt elke dag 4 handjes Pavo Daily Plus, 1/4 schep basisbrok en 2 handjes muesli.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:21

Ik gebruik momenteel voor 5 paarden (kleinste is 1.20 goortste 1.65m) 1 grote ronde zwarte baal per week. Wat de kosten ervan zijn momenteel durf ik even niet te zeggen, normaal lag de prijs rond de 30 euro geloof ik.
En we gebruiken ongeveer drie kwart grote strobaal per week. De kosten daarvan durf ik echt niet te zeggen.
En dan hebben de paarden onbeperkt hooi en staan ze in een flinke strobed.

Wat je aan voer kwijt ben verschilt erg per paard. Hangt ook van de arbeid af die ze leveren, en of ze onbeperkt hooi hebben of niet.

Wordt het terrein verder wel onderhouden door de eigenaar of moet je dat ook zelf bijhouden?
Want anders komt er ook nog het onderhoud van je land (maaien,mesten onkruid verdelgen etc) bij.
de afvoer van de mest etc etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:29

Sreggae schreef:
Ik geef aan 2 paarden, 1,5 baal hooi per week ( van die kleine ).
2 kilo brok per dag.
En ik gebruik vlas, daar ben ik 5 euro per baal voor kwijt. 2 balen per week gebruik ik dan.

dat zal wel een foutje zijn ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:30

Ik wou net zeggen :P, dat gebruik ik bijna per dag!

70 euro weidehuur
105 euro hooi (elke dag 1 baal voor draver)
40 euro bakgebruik van bij de buren (pensionstal)

Verder kleine dingetjes als inenten, HS en wormenkuren zijn niet zo duur.

Stro, krachtvoer etc gebruik ik niet.
Omheining, stal, kast en stenen zijn eenmalige kosten.

Omheining 250euro aan kwijt geweest 2 jaar geleden.
Schuilstal is van hout gemaakt was ook niet zo duur.
Stenen staan gratis op MP.

Komt neer op 215,- per maand.

Nu ga ik binnekort verhuizen naar een leuke stal incl. alle bovenstaande, voor 225,-.
Onze grote wei worden bomen met wandelpaadjes }:0.
poedersuiker :') :').