bovenlaag paddock en wei slibt dicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

bovenlaag paddock en wei slibt dicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:40

begin september heb ik mn wei helemaal laten opentrekken freezen en opnieuw inzaaien. ook een nieuw stuk paddock gemaakt ook dat is opengetrokken en gefreest lag er perfect bij. tot het begon te regenen. de bovenlaag is dus van heel fijn zand wat meteen dichtslibt door de regen.
mn wei waar de paarden nog niet op hebben gelopen liggen ook alweer enorme plassen op. terwijl het terrein erg hoog ligt. dus van water zouden we eigenlijk weinig last moeten hebben.

mn paddock is nu op dit moment dus 1 grote natte stinkende blubberbende. die zo goed als helemaal onder water staat. (proberen regelamtig de vuilwaterpomp aan te zetten zodat het water alweer wat zakt maarja is nu op dit moment even hopeloos)
het frustrerende is dat als je de blubber eraf haalt de grond eronder gewoon droog is. dus alleen de bovenste laag is nat en blubber.
nou is er al van alles verzonnen. er is al een loonwerker geweest die zegt grond omzetten. geel zand omhoog zwart omlaag. maarja in het witzand zit best veel leem. waardoor ik dus het hele probleem weer opnieuw ga krijgen.

er gaat sowieso nog een stuk bestraat worden zodat paardjes altijd droog kunnen staan. maar wat zou nou een goede oplossing zijn voor het blubber/paddock verhaal.
en voor de wei?

hebben al van alles bedacht tot blub weggraven en grof zand terug storten en daardoor de bodem wat grover maken zodat water makkelijker erdoor kan.
omploegen met mestvaalt erdoorheen en een greppeltje leggen waar het water naartoe kan.
maar wat zou nou de beste methode zijn om de grond (het zand dus) wat grover te kunnen krijgen zodat het water blijft doorlaten?

kortom een groot probleem. waar ik dolgraag een oplossing voor wil vinden zodat mn paardjes ook een lekker stukkie hebben om hun beentjes te strekken en te spelen.

piewie

Re: bovenlaag paddock en wei slibt dicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:32

Ik heb exact hetzelfde. Heb nu een stukje afgezet, betegeld en opgehoogt met geel zand. Voor de nacht en met slecht weer kunnen ze daar staan en met "mooi"weer, gooi ik ze naar het grote land, zodat ze dat ook niet vertrappen. Als je wil kan ik foto's maken en sturen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:29

ja heel graag. en wat heb je onder de stenen gelegt en wat voor stenen heb je ervoor gebruikt?

heb je het zandstuk gewoon zand opgestort of de blubberlaag eraf gehaald en toen gestort. en wat voor geel zand heb je precies gebruikt en hoe dik is de laag die je gestort hebt? heb je het ook bol gelegt of schuin laten aflopen naar een geultje?

en heb je niet het probleem dat de paarden het zwarte fijne zand weer omhoog trappen. sorry voor de vele vragen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:36

Als het water bovenop blijft liggen, zit het probleem in de diepere onderlaag.
Hoe diep is de bodem los gefreesd?

Overigens moet grond zich ook weer zetten nadat deze gefreesd is. Alle waterafvoerkanaaltjes die er voorheen waren, zijn kapot gemaakt. Dan krijg je eerst een periode dat het water niet weg kan, tot zich nieuwe afvoerkanaaltjes hebben gevormd.
In mijn bak gebeurd dat ook elke keer na een droge periode waarin de toplaag erg droog is geweest en daardoor losser. Dan gaat het zand drijven of de stevigere onderlaag wanneer de bovenlaag verzadigd is en het water niet snel genoeg door de laag eronder weg kan zakken naar de drainage.
Mijn bak moet dus eigenlijk ook een keer dieper losgetrokken worden...

Wat je ook doet, meng er in elk geval geen mest doorheen!

Wat je wel kunt doen bij de paddock:

Haal de vieze blubber/zand laag er af en laat hem (in een droge periode) goed diep lostrekken (of omspitten), zodat je dus de (harde) droge onderlaag losmaakt en eventueel schoon zand naar boven haalt.
Dat kun je nu beter niet meer laten doen omdat je dan kans hebt dat het 1 stuk drijfzand wordt (zijn wij de fout mee ingegaan door een blubberstuk van 40cm diep in februari/maart om te laten zetten. Het omgezette zand vermengde met grondwater en toen werd het drijfzand waar we matten overheen moesten leggen om veilig met de paarden in de bak en bij de schuilstal te kunnen komen. We zijn een keer tot ons eigen knieën ineens weggezakt!)

Als de onderlaag vol met leem zit, kun je beter alleen de vieze bovenlaag afgraven (en bijvoorbeeld als bult in je weiland gooien, of om de doorgangen te verstevigen/op te hogen, bij leem blijft het water namelijk ook langer liggen op het zand, daar drainagezand door mengen wil dan wel weer helpen, dat hebben wij bij ons in de bak ook gedaan)

Dan drainage aanleggen in de onderlaag, opvullen met drainagezand tot en met een laagje eroverheen, en dan een dikkere toplaag van stabiel waterdoorlatend zand (woudzand, geelzand, gemengde korrel spuitzand bijvoorbeeld M3c/paardenbakzand (minimaal 20cm, liever 30cm ivm mengen van de lagen bij graven en gekke uitspattingen). Drainage zand laat goed water door, maar is meestal wat instabieler, als je drainagezand mengt met een ander soort zand wat steviger ligt, kan het een goede mix zijn.

Je kunt ook alleen het slechte zand weggraven, dan een lading nieuw zand, bijvoorbeeld plaatzand (dat wordt hard met plassen) en als je dan de bodem goed rond of schuin legt richting greppel of sloot, dan stroomt het water er af en krijg je een vloedlijn effect bodem.

Om te bestraten het natte vieze zand er af schuiven, nieuwe droge laag zand er op (met droog weer doen dus! anders kun je het niet goed aantrillen en heb je geen stabiele ondergrond om te straten) Goed aan laten trillen en gelijk bestraten en zand erover strooien en invegen zodat dat ertussen kan gaan zitten om de stenen stabiliteit te geven.
Meestal moet je dan 2 tot 4 weken wachten tot je het echt kunt gaan gebruiken als je het goed wilt doen, maar zolang je er niet met auto's overheen gaat rijden of nog zwaardere dingen, en je je hooibakken regelmatig verplaatst, zal de schade wel meevallen...

Succes, wij hebben hier ook een constante strijd tegen wateroverlast en natte paddock en bak. Gaat veel onderhoud en geld in zitten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:22

de wei zelf is een 3 jaar geleden met grote pinnen tot een diepte van 70 cm opengetrokken en daarna omgeploegt en ingezaaid.

begin september is hetzelfde stuk met een grote pin losgetrokken. daarna grof gefreesd en daarna nog fijn gefreesd.
toen is alles bol gelegt en daarna is het ingezaaid en aangedrukt. hoe diep het gefreesd is weet ik zo 1-2-3 even niet.
het paddockstuk waar ze nu staan wat zo enorm slecht is heeft altijd een carnavalsclub hun hut op gehad en is bestraat geweest het is ook met die pin opengetrokken en ook grof en fijn gefreesd. maar hebben dat dus niet schuin laten leggen. het is een soort leem/klei/fijn zand soort grond.

het is altijd goed gegaan tot we een 3jaar geleden het weiland ook hebben laten doen. waarschijnlijk is toen de leemrotzooi naar boven gekomen. loonwerker heeft ook al gekeken. die zegt het om te gooien. dus zwart zand naar onder geel zand omhoog en dan schuinleggen en dan kunnen we het strak door middel van een klein greppeltje/gleufje vandaaruit het water de grond in krijgen.

drainage is helaas niet mogelijk. hebben geen sloot of iets in de buurt en willen ook geen grote sloot gaan graven ervoor.

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:41

:j ......ik ken het probleem.....ook wij hebben er last van. Tijdje terug voor de (inloop)stal tegels gelegt (50/50 betontegels). Nu hebben ze gelukkig een stuk om droog te staan. Al vraag ik me dan wel weer af hoe dat aankomende winter moet???? (Tips welkom). Maar we zijn van de grootste blubber-zooi af. In onze bak hebben we verder last van enkele plekken waar het water niet weg kan......Ik ga dan altijd dapper met de schop aan de slag.......In de grond en dan een beetje opwrikken....je hoord het water weg-slurpen.....binnen een kwartier is het water weg. Maarja....dat gaat dan om hier en daar een plas....Weet niet hoe het bij jou is.

Ik wens je succes en zal het een tijdje volgen.....wie weet welke tips er nog voorbij komen :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:52

tja het was zo erg heb vandaag hele dag aan het pompen geweest met een vuil waterpomp en ondertussen met een metsboy water inscheppen en in kruiwagen doen en dat ergens anders weggooien. heb een stuk of 20 volle kruiwagens gedaan en nog was het nat.

zijn ook aan het graven geweest om wat dingen uit te proberen maar het is zelfs op sommige stukken dat er op nog geen 10 cm diepte al droge grond zit terwijl de plassen erop staan.
ik wil voor de stal ook nog een stuk bestraten zodat ze daarop kunnen maarja ook daar is de grond veel te nat op dit moment.
hebben de grindtegels al klaarliggen ervoor.

zijn vanmiddag aan het testen geweest met grind en grof zand maar allebei lijkt het niet te echt te gaan werken helaas.

ben toch blij dat er meer mensen last van hebben. zo kunnen we toch ideen opdoen om het beter te krijgen :D