Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Het lekkerste is gewoon met ontspannen benen, maar als ik in rengalop door de weilanden ga klem ik me wel een beetje aan hoor. Anders lig ik er te snel naast. Je moet echt vaker zonder zadel gaan, het is heel goed voor je zit en ik vind het heel bevrijdend, voor mijzelf en mijn paard. Het liefst rijd ik altijd zonder zadel, maar ja, in het bos of op het strand is dat toch niet echt verantwoord... 
Achter het schoft dus, je "glijd" vanzelf op het lekkerste stukje rug.
Het ziet er niet uit!
Als ze terug komt uit galop wil ze nog wel eens heel hard draven...ieksss!! Maar een ruiter met een hele stabiele zit heeft het wel een keer gedaan en dat vond Scaal niet fijn. 
ke, en hoe kom ik hier op??hihi,op pluutje is het echt vet leuk!!!maar op grannie wil ik het wel een keer proberen, maar ik denk dat dat niet zo'n suc-6 is, maar oke...ik reed ook een pony die nogal opgefokt was en getraumatiseerd die vond het echt fijn zonder zadel en met een halster helemaal trouwens..die kwam helemaal tot rust zonder zadel...al die mensen verklaarden me voor gek,maar toen zagen ze dat ze bij mij dus wel aan de teugel liep en in een normaal tempo!!!hihi 
. Je voelt dan echt je paard werken onder je, wat een zadel soms kan belemmeren. Als je zonder zadel rijdt is afstappen ook vééééél eenvoudiger. Kijk maar: