Halster altijd om, hoe veiliger maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Halster altijd om, hoe veiliger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:25

Hier een probleem...

Sinds kort een eigen pony die op volpension staat bij een wat oudere meneer (80), deze zorgt met plezier voor de paarden en wil er ook absoluut niet mee stoppen. (overigens word hij altijd meegeholpen door meerdere mensen)

De paarden staan hier 24u per dag met halster om, dit vanwege het binnen-/buitenzetten. Het is voor hem niet te doen om elk paard (stuk of 30/40) zijn halster sochtends om te doen. Ik kan zelf niet elke dag het halster op en af doen vanwege school.

Nu ben ik dus ontzettend voorzichtig met mijn pony en wil ik het zo veilig mogelijk maken, maar ben ik toch ontzettend bang dat hij een keer blijft haken. Hoe kan ik het halster veilig maken om ongelukken te voorkomen?

Cherellee_

Re: Halster altijd om, hoe veiliger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:26

Speciaal weidehalster gebruiken? Dat breekt los op het moment dat er (zeer) veel druk op staat.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:35

Maar wat maakt een weidehalster zo speciaal?

Heb een beetje rondgeneusd op google maar zie alleen hele simpele 'viesmaak'halsters.

Las wel wat over het onderstuk eraf knippen, maar dat gaat me er net iets te makkelijk vanaf.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:38

Je hebt van die safety halsters, daar zit een speciaal stukje aan wat zwakker is en dus breekt als er druk op komt.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:39

er bestaan ook halsters met klitteband

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:52

Haha, kijk je op google bij safety halster kom je allemaal wapens tegen...

Ik las ook iets over leren halsters, alleen lijkt mij dit geen goed plan. Nat leer word stug en scheurt hierdoor sneller, hoef niet eens heel veel druk op te staan.

Nu las ik iets over een strotouwtje gebruiken tussen de sluitingen, knapt bij hoge druk... Iemand hier ervaring mee?

Ga nu eens kijken voor een break-away halster, las daar ook iets over.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:53

Je hebt inderdaad van die halsters zonder gespen enzo met alleen klitteband. Je moet echter bedenken dat dat soort spul ook relatief makkelijk afgaat en dat lijkt me nou net níet gewenst in jouw situatie :) Wellicht dat je het beste af bent met een gewoon, niet té stevig halster wat in geval van nood waarschijnlijk stuk zal gaan?

Edit: zie dat je zelf al noemt wat ik ook nog wilde noemen, het strotouwtjes idee lijkt me ook niet zo verkeerd :)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:55

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:10

cavalastic van kavalkade, het bovenste deel van de neusriem en het halsstuk zijn van elastiek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:12

Barefoot heeft safetyhalsters, Kavalkade en Horseware meen ik ook.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:14

Horseware heeft het Field Safe halster en Eskadron heeft het Safety Halster. Beide speciaal voor in de weide.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:03

Heb ze in mijn handen gehad en ik zou persoonlijk voor zo'n halster gaan. :-)
Eveneens zou ik een halster niet te "los" aan het hoofd doen door meer kans DAT ze ergens achter haken. Maar wel zo dat ie zijn kaken/mond open kan doen om gras te eten.

chocogirl schreef:
cavalastic van kavalkade, het bovenste deel van de neusriem en het halsstuk zijn van elastiek.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:08

stro touwtjes zou ik niet doen :n
dat is zo stevig, dat trek je niet 123 kapot.
in zo'n kavalkade halster is erg prettig

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:09

ik zou never en nooit stro touwtje gaan gebruiken want dat zijn juist dingen die dus never breken of kapot gaan

ik zou het halster juist wat strakker omdoen achter de oren zodat ze niet snel hangen blijven of afgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:10

Strotouwtjes zijn heel stevig... Dan ben je nog beter af met metaal.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:17

Strotouwtjes snijden je paard naar de kleute!
Nooit strotouwtjes gebruiken in de buurt van een paard laat staan AAN het paard......

onley schreef:
ik zou never en nooit stro touwtje gaan gebruiken want dat zijn juist dingen die dus never breken of kapot gaan

ik zou het halster juist wat strakker omdoen achter de oren zodat ze niet snel hangen blijven of afgaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:29

Okee, strotouwtjes dus niet?

Eens kijken wat ik dan met gewoon draad kan maken, gaat dan om de 2 gespen. Eerst maar eens bedenken hoe...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:34

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:38

Ik vraag mij echt af wat hier "safe" aan is.......?
minikatje schreef:
hee priss,

http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=2106

hopelijk heb je hier wat aan.

Ik zou helemaal niet met touwen werken TS.
Goedkoop zou wel eens heel duur kunnen komen te staan. Hopelijk ga je voor een halster met elastiek. :-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:40

Hmm.. als ik zo naar de foto;s kijk is het enigste wat anders is, is de karabijnhaak. Zou dat verschil maken als er druk op staat?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:44

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 01:23

onley schreef:

Ligt er wel aan wat voor strotouwtje je gebruikt. Er zijn strotouwtjes van nylon en van hennep. Die van nylon zullen idd niet snel breken, maar henneptouwtjes zijn perfect. Dat is een natuurlijk product en die breken bij iets teveel druk. Ik heb altijd henneptouwtjes tussen de vastzetlijnen op de poetsplaats. Als mijn paard schrikt en echt gaat hangen breekt dat touwtje. Dat is hier toch al een paar keer gebeurd, en nog nooit dat het touwtje heel bleef.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 03:51

Wij zetten de paarden hier bijna allemaal buiten met halster met of een leren kopstuk, of een klein leren stukje aan de zijkant. Als ik er aan denk zal ik morgen van allebei een foto voor je maken. Het schuurt trouwens helemaal niet hoor.

"Halter tag" vinden ze helaas geweldig, dus als je toch voor een halter met leer gaat kies er dan eentje waarbij je het leren stuk makkelijk kan vervangen wanneer er weer eens eentje sneuvelt.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 04:06

wij hebben hier een prachtige hengst gehad die zich opgehangen had aan een nylon halster. Daarna hebben we nooit meer anders dan leer aan de paarden gehangen die dag en nacht in de wei stonden

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:10

Ja ik raad je aan om een leren halster te pakken, niet een al te dure of stevige, leer is zomaar stuk als er een flink gewicht aan hangt.