Oudje in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susannevdv

Oudje in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:28

Onze veestapel begint aardig op leeftijd te komen maar nu wil ik toch graag jullie mening horen over een van deze heren.
Het betreft Davos een 25 jarige Engels volbloed (26 in januari). Het dier is nog droog op de benen en beweegt nog prima, echter de laatste tijd wordt hij ziender ogen magerder. Hij is onlangs naar de dierenarts en tandarts geweest en wordt tijdig ontwormt. Daarnaast krijgt hij 2 kg onderhoudsbrok per dag + een halve schep muesli, 2 keer per dag een flinke hoeveelheid kuil en staat de hele dag op de weide. Maar nu zie je ineens de ruggengraat erboven op liggen :(. Ook worden zijn hoeven steeds brokkeliger en krijgen scheuren terwijl deze altijd mooi hard zijn geweest.

Zou het gewoon ouderdom zijn? En zo ja heeft iemand tips over wellicht aangepaste voeding voor zo'n oudje? Of andere manieren waarop we hem een steuntje in de rug kunnen geven voor deze winter

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:37

Ik heb ook een oudje lopen en geef haar sinds een tijdje dagelijks pulp met zemelen en muesli (zonder) extra te eten. Daarvan is ze goed opgeknapt en zo hou ik haar beter op gewicht. Als je hem door de tandarts en dierenarts hebt laten controleren en er us geen directe oorzaak is ( was hier ook) dan is het waarschijnlijk de leeftijd. wat ook kan helpen is van die seniorenslobber; krijgen ze nét een extra steuntje in de rug mee. Blijkbaar wordt het op een bepaalde leeftijd toch wat moeilijker op genoeg energie uit het reguliere voer te halen........succes! ik hoop dat je nog heel lang van die oude heer mag genieten groet lianne

Ibbel

Re: Oudje in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:54

Deken op, als-ie die nog niet op heeft. Scheelt de helft aan energie om warm te blijven. Verder olie over het voer, bietenpulp, en/of maismeel, kortom, allemaal lekkere op te slobberen dikmakers voeren. Doe ik met mijn oudje ook, anders is ze ook zo mager en pas weer terug in conditie tegen het einde van de zomer. Da's een beetje zonde.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:57

kan goed aan ouderdom liggen inderdaad! Heeft hij een deken op? Wat zegt de tandarts van zijn gebit (het kan goed zijn dat zijn gebit slechter word en dat hij daardoor minder voedingsstoffen uit gras/kuil kan halen, maakt hij balletjes? )

Mijn ouwe van inmiddels 30 krijgt bix, seniorenmuesli en lucerne, dit omda thij uit gras maar weinig voedingsstoffen kan halen en heel oud droog hooi krijgt (de rest krijgt hij niet weg). maar hierover kan je ook bij je dierenarts informeren.

X_Loes_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:33

Inderdaad een lekker dekentje op, tandarts even het gebit na laten kijken en dan even de DA erbij halen betreft voer.
Want pas op dat je niet opeens te veel dikmakers in 1 keer gaat voeren.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:18

Is vast ouderdom :)
mijn oudje van 35 takelde oppeens ook erg af.
http://i40.tinypic.com/20zbntu.jpg dit was haar deze winter.
Ik zou lekker een dekentje op doen en het allerbelangrijkste : ik voer nu Seniores Priores van Subli , daar kunnen paarden zonder gebit volledig op leven! Mijn oudje krijgt 2x p/d een kilo. Deze winter ga ik wat opbouwen zodat we niet hetzelfde krijgen als vorig jaar(bijna doodgegaan door de kou, zelf met een deken van 350 gr)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:35

Je hebt seniorenbrok, regelmatig frisse lucht kan goed doen en een vitaminespuit kan ook een extra opkikker geven. Gebruikte ik zelf altijd zodat mijn paard beter door zijn haar heen kwam in het voorjaar, maar kan natuurlijk ook in het najaar worden gegeven.

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:21

Zoals hier boven al staat, Seniores Priores van Subli. Dat werkt erg goed, en misschien een dikke deken van 400/500 gr?